9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 
   
Zwarte 16V MK1 -> motorbrand -> klaar -> foto’s P9 & P10
Chrispy70
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009

- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gepost: 09 juli 2009 12:12 AM
  [ # 121 ]

Wat een interessante en leerzame topic.
Ik zal vanaf nu voorzichtiger zijn met LHM lekkages. (En ik heb er al heel wat gehad in het verleden)
Veel succes met het project!

EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 18 juli 2009 04:18 AM
  [ # 122 ]

Ja kijk maar uit met de lekkages, het kan heel lang goed gaan maar het kan net zo goed ineens mis gaan. Ik ben er zelf in het verleden ook redelijk laks mee geweest. Ik heb zelfs een maand met een lekkende benzineslang rondgereden. Lekkages horen niet en als je LHM eenmaal aan de fik hebt dan is het ook bijna niet meer te stoppen.

Maar buiten dat, de 16V van Rik rijdt inmiddels alweer een weekje rond in Roermond, het interieur is overgebouwd en alles klopt zover, nog even gauw een APK eroverheen knallen want die is net verlopen en dan gaan we in Augustus de motor overzetten. De auto loopt vreselijk fijn en soepel, alles werkt goed het enige is die vreselijke tik in de motor en zodoende is er ook niet in de toeren gereden. Nog twee weekjes geduld en dan heb ik vol vakantie en kunnen we er met zijn tweeen een middagje tegenaan. Tot dan iig nog een paar foto’s van het ophalen van de auto:





http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 15 augustus 2009 04:17 PM
  [ # 123 ]

Het eerste beginnetje is gemaakt.

Vanmorgen om 10 uur zijn we begonnen met het loshalen van de motor van het afgebrande apparaat.
Omdat de auto toch gesloopt gaat worden maar vooral omdat we nog geen motortakel tot onze beschikking hebben, hebben we besloten de motor incl. subframe en alles wat daar aan vast zit te laten zakken. We moeten nu nog een paar dingetjes loshalen en dan kan het kastje over de motor heengetild worden. Ook omdat we wat weinig ruimte in de garagebox hebben, hebben we de deuren en motorkap verwijdert. Als de motor los ligt gaan we deze voorzien van zaken zoals:

nieuwe distributieriem+spanrollen+waterpomp
nieuwe koppeling
Keerringen
Alle sensoren vervangen (die halen we uit de tikkende motor van de nieuwe 16V)

En natuurlijk het blok even helemaal blinkend schoonmaken.
Hopelijk gaat het allemaal een beetje soepeltjes goedkomen met deze operatie maar we hebben geen haast gelukkig Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 16 augustus 2009 12:06 AM
  [ # 124 ]

Súpervet… Ik ga die van mij er binnenkort ook uit halen, dus zet hier maar een hoop foto’s neer Wink.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 16 augustus 2009 02:35 AM
  [ # 125 ]

Komt voor de bakker!

Voor de goede 16V met kapotte motor moet ik nog wel even een motortakel zien te regelen want daar gaan we het subframe niet van loshalen maar omdat de brandkast zo ellendig in die kleine garage staat en hij toch volledig kaalgeplukt moet worden doen we het nu op deze manier, en ook omdat het minder werk is omdat alle leidingen, slangen en kabels toch vergaan zijn cq. niet te gebruiken. Dan komt het dus neer op de 4 bouten van het subframe, de bovenste motorsteunen, de uitlaat en de stuurschijf (hardydisc) en de rest dat het blok vasthoudt wegknippen en dan rol je hem er zo onderuit.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 17 augustus 2009 02:01 AM
  [ # 126 ]

Kan de 16v motor eigenlijk ook met bak uit de wagen getild worden?

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 augustus 2009 03:34 AM
  [ # 127 ]

Ik heb het nog niet geprobeerd maar dat gaan we binnenkort wel doen Very Happy
Het lijkt me overigens van wel, als je de motorsteunen loshaalt en voor de veiligheid de radiateur ook weghaalt heb je in principe ruimte zat om het blok gekanteld er uit te halen.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 augustus 2009 03:42 PM
  [ # 128 ]

zou een 16v blok veel groter zijn dan een sport blok? want sport ging wel goed compleet van boven! zorg wel dat je wat ruimte hebt!  Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 augustus 2009 03:55 PM
  [ # 129 ]

Alleen de kop is een stuk groter maar het lijkt me ook geen enkel probleem om hem er uit te trekken.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 21 augustus 2009 07:47 PM
  [ # 130 ]

En weer een stapje verder.
Toch nog wel een wijs besluit achteraf om maar een andere 16V te halen, je wil niet weten waar dat poeder allemaal uit komt zetten en wat voor vreselijke corrosie het allemaal veroorzaakt.
Maar goed, we zijn op weg naar weer een goed lopende 16V





http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 augustus 2009 08:07 PM
  [ # 131 ]

Tjonge jonge… wat een klus en wat een milieuramp daar Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 21 augustus 2009 08:12 PM
  [ # 132 ]

Mooi project ! Respect ! Very Happy

Groet, Dennis

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 21 augustus 2009 08:25 PM
  [ # 133 ]
waterman771 schreef:

en wat een milieuramp daar Laughing

Dat viel mij ook al op.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 21 augustus 2009 09:11 PM
  [ # 134 ]

hahaha het is euhm, voornamelijk gedestilleerd water uit de radiateur wat er op de grond ligt hoor Laughing

Maar zonder gekheid, er is wel wat olie uit het blok gevallen, je krijgt het laatste er toch pas uit als ie op zijn kop ligt. Maar we maken het wel weer schoon hoor, je ziet er nu al niets meer van!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 26 september 2009 07:08 PM
  [ # 135 ]

Er was wat weggevallen dus voor de liefhebbers hier opnieuw de foto’s van de klus:

Uitbouwen van de motor van het afgebrande lijk, deze hoeven we niet te redden en praktisch alle slangen en leidingen zijn vergaan dus hoeven we ook niet voorzichtig te zijn. Gewoon alles wegknippen en het subframe laten zakken is het gemakkelijkst en het snelst!











Uitbouwen van de gare motor en het inbouwen van de goede:

De nieuwe motor op de achtergrond, wachtend op wat komen gaat.

Versnellingsbak demonteren

En de motor is los


Lekker leeg zo….

De twee motortjes samen.

Overplaatsen van wat onderdelen van de gare motor op de motor die erin moet (drukgroep, waterpomp en spanrollen)



Dat schiet al lekker op met de gare motor.

Dynamo, slangen en thermostaathuis gemonteerd.

Nieuwe distributieriem geplaatst en afgedekt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook