Dat is mooi
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mooi! Weer een BX gered!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En hier nog wat fotootjes, nadat de kop gemonteerd zat ben ik echter vergeten foto’s te maken verder, maar ze loopt, en dat is het voornaamste!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mooi dat het ding weer loopt. Ik heb ook liever een naaimachine* dan een salade.
[*wel een vrouwelijke dan]
Test
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
My grandfather was a sewing machine…
My father was a sewing machine…
But I am a Singer!!
(sorry, kon het niet laten.)
Gefeliciteerd! Veel plezier weer met je multikleppen-bollencruiser!!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ach ja, zoals A. v. Duin al zei: “hij loopt als een naaimachine”
v. Dusschoten: “oh ja?”
v. Duin: “Ja, maar verder mankeert er niets aan!”
Sorry… ops:
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bedankt voor de felicitaties
Tot nu toe lijkt het allemaal goed gegaan te zijn.
Helaas was het koelsysteem afgevuld met gewoon water en daar plukken we nu wat vruchten van, de kachelradiateur is lek, maar goed, een nieuwe is besteld en wordt morgenavond geplaatst. en verder moeten we nog even naar het starten kijken. De motor komt de eerste 2x met merkbare moeite rond maar slaat daarna gewoon prima aan. Misschien de accu, misschien de startmotor, misschien ergens een verbinging. Dat moeten we nog even uitzoeken. Verder vond het ABS en KVS-niveau lampje dat ze af en toe moesten gaan branden. De stekker aan het expansievat zat erg los, dus die heb ik lekken ingespoten met contactspray en met een tiewrap vast gezet en de massakabel van de accuklem naar de vbak was los, die hebben we ook vast gezet, sindsdien geen lampjes meer. Nu nog even 10.000 kilometer afwachten of het ook allemaal goed blijft ops: maar tot zover is er een zeer contente 16Ver bijgekomen in Roermond (die volgens mij ook tot nog toe het allergoedkoopst rondknalt in zo’n beestje)
En de schakelstang is toch wel erg irritant, die heeft zoveel speling dat in de 5e versnelling hij tegen het pouliewiel van de HDpomp klappert en dat resoneert nogal op een irritante manier. Gelukkig vond ik een hagelnieuwe in mijn dashboardkastje (gekocht tijdens de 6-bakwissel omdat die van mij uitgelodderde busjes heeft, maar wel nog steeds snaarstrak schakeld) dus die zullen we morgenavond als we met de lekkende kachelradiateur aan de gang gaan ook maar meteen even omzetten.
Maar wat rijdt ze lekker zeg! de motor loopt zelfs zo mooi stationair dat je bij wijze van spreken een kwartje op zijn kant op het kleppendeksel kunt neerzetten.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Gefeli man. Hopenlijk kan de nieuwe eigenaar genieten van de auto. 16v rijden is gwoon goddelijk. De enige echte BX-en zijn at. De rest is….. (netjes gezegd minder )
Btw waarom wist ik niet dat die te koop stond? Dan had die nu hier gestaan namelijk.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ja hahaha natuurlijk hebben we dat angstvallig stilgehouden!
Met 3 forums samen met alle leden de afspraak gemaakt dat wat er ook zou gebeuren, Willem uit Nunspeet zou niet te horen krijgen dat deze te koop stond
Nee er was een topic op het bxsportief forum van de vorige eigenaar die vertelde dat de distributieriem waarschijnlijk geklapt was en dat ie hem wsl in onderdelen ging verkopen. We hebben de gok genomen dat het allemaal wel meeviel met deze auto…..klaarblijkelijk niet dus .... maar toen we eenmaal begonnen waren ging het allemaal eigenlijk prima. de dag dat de kop eraf lag werd een advertentie op MP geplaatst voor een goede kop zonder nokkenassen in Enschede, dus die zijn we gaan halen en de rest is bekend
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Kortom: uiteindelijk viel alles (letterlijk én figuurlijk) prima op z’n plekkie?!
Mooie mazzel, maar dat dwing je af?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ja inderdaad
Maar spannend was het wel zeg.
Bijvoorbeeld bij het verdraaien van de nokkenassen om ze op tijd te zetten had de inlaatkleppenbedienende (skrebbel) nokkenas erg veel weerstand (achteraf logisch want heel die kop was schoongeblazen met benzine onder hoge druk en er was dus geen smering, toen ik de lagerkappen verving met de lagerkappen van de orginele kop die wel nog vol olie zaten liep het allemaal een stuk soepeler. Toen kwam het eerste moment dat we hem gingen starten en lukte dat niet…. toen we na ettelijke pogingen erachter kwamen dat de bobine nog niet aangesloten was ops: en toen dat opgelost was liep ze wel
na een paar seconden stationair draaien rookte ze als de ziekte, das ook best spannend, maar dat was het spruitstuk dat dik in het vet gespoten was (die lag al een jaar bij mij op zolder) en toen de eerste rit natuurlijk om te kijken of alles goed was en bleef. meteen is merkbaar dat zo’n MK1 toch een bak meer vermogen in de lage toeren heeft tov mijn MK2 op LPG (ondanks dat ik toch de 158PK variant heb)
Maar de totale kostenmeter staat voor deze 16V incl. ophalen met een gehuurde bus met ambulance net onder de 800 euro, Daar kun je nog eens lollig voor rijden
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
800 is netjes!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Laat Willem (BX19TZI) ‘t maar niet horen?!
Geloof dat-ie ‘t veelvoudige daarvan al wel geïnvesteerd heeft, en then some?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
oudelut schreef:Laat Willem (BX19TZI) ‘t maar niet horen?!
Geloof dat-ie ‘t veelvoudige daarvan al wel geïnvesteerd heeft, en then some?
ga is na hoeveel het had gekost als Tonie het niet zelf had gekund
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mechuccio schreef:toen ik de lagerkappen verving met de lagerkappen van de orginele kop die wel nog vol olie zaten liep het allemaal een stuk soepeler.
Je weet dat lagerkappen bij de cilinderkop horen hé? Ze worden namelijk gelijnboort en je kunt ze dus niet zomaar omwissellen. Hou ze bij de kop waar ze van af komen. Dus niet de lagerkappen van de ene kop op de andere kop zetten, want dan klopt de lijn niet meer. Je loopt dan een heel grote kans dat de boel écht vastloopt. Dan kun je de kop én de nokkenas wegsmijten.
Ik hoop dat je hier even over gaat nadenken Je zal namelijk écht de eerste niet zijn waarbij na 500 km de lagers en de nokkenas vastlopen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste