Even over een heel andere boeg:
Ik kan mogelijk een vriend van me helpen aan een oude 4-kolomsbrug (heb helaas zelf de hoogte er niet voor ), waarna ik bij hem evt noodzakelijke brugwerkzaamheden kan doen…
De brug is compleet, en is werkend uit elkaar gehaald. Maar nu komt het punt: ik heb zo’n ding nog nooit in elkaar gezet, de eigenaar weet ook niet meer hoe-of-wat, en er is geen plan/tekening van.
Weet iemand of dit soort bruggen echt van type tot type verschillen, of dat er toch een soort generatie-overeenkomsten zijn? En zo ja, is er iemand die me wellicht via-via een bouwplan van een ouderwetse 4-kolommer kan bezorgen? Zelfs als het niet dezelfde brug is kan me dat dan toch enig inzicht verschaffen in hoe zo’n ding in elkaar zit?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Heb je de leverancier/fabrikant al geprobeert ?
Het enige wat we tot nog toe hebben weten te ontdekken is “EMF DORDT”.
Volgens mij is dat vervolgens opgegaan in Holec, maar of dat nog steeds een hefbrug-fabrikant is? Heb niet vaak met dit bijltje te maken, zullen we maar zeggen?! Vandaar de hulpvraag?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
EMF DORDT is alleen van de motor, vermoed ik zo. Het is een bedrijf dat zich vroeger voornamelijk richtte dynamo’s en elektromotoren. Later is dat in Holec opgegaan, een bedrijf dat zich voornamelijk richt op elektro spul.
Maw, je bent geen stap verder, vrees ik
Heb je misschien een paar foto;s?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dé oplossing?
Bellen met ” Van Zetten Hefbruggen” in oud-beijerland. Dé bruggen specialist van NL. Een familiebedrijf, waar men vrijwel zeker iets voor je zal kunnen doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een foto heb ik zelf niet, vraag me ook af of die er is (in opgebouwde toestand)?!
In gedemonteerde toestand zou ik er een keer één kunnen maken, maar ik denk niet dat we daar iets wijzer van gaan worden?
Bellen met van Zetten ga ik zeker doen, bedankt voor de tip. Maar laatst is er toch ook weer een gezamenlijke klusruimte in bedrijf genomen in Friesland? Kon me herinneren dat daar ook een 4-kolommer is opgebouwd, en vroeg me af of zij misschien een bouwplan had?
Groet, Geert
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klopt, maar wij hebben een Colombi. Als jouw brug vergelijkbaar is, kan ik je zeker helpen, ik heb veel fotomateriaal van het afbreken en opbouwen. Maar met andere bruggen heb ik totaal geen ervaring.
Als deze brug op basis van kabels is heb ik hoe dan ook érg veel interesse in een foto-verslag van afbraak/opbouw…!
Overigens: hebben jullie tussendoor nog onderhoud gepleegd alvorens weer op te bouwen?
Alvast bedankt voor je moeite!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hij is inderdaad op basis van kabels! Hier kun je alvast het afbraak verslag vinden.
Om het zaakje op te bouwen, moeten de palen van bovenaf om de koeken van de dwarsbalken/rijplaten worden geschoven. Daarna kunnen de katrollen boven op de palen worden geplaatst, waarmee je later de hoogte kunt afstellen.
Ik moet er bij vertellen dat wij de brug vervoerden met de kabels nog op hun plaatst. Als die kabels bij jou in de war zitten, dan kan het klusje best nog wel ingewikkeld worden.
Naast veel schoonmaken en smeren (bewegende delen, schakelaars) hebben we niet veel aan onderhoud gedaan.
Wellicht is het handig om wat foto’s van de brug te plaatsen om je struikelblokken te tonen.