![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Willem schreef:Als je ooit in de gelegenheid komt om hem te vervangen, vervang hem dan…..Ik heb ooit in een ver verleden een 90-er V6 gehad, die dezelfde problemen had en ook regelmatig uit viel midden op een kruispunt…...
Gelukkig kon ik toen met gesloten beurs een 93-er V6 automaat kopen.
Van uitval géén last
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Mooi opgelost Mark
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Citrophile schreef:Mooi opgelost Mark
Complimenten horen naar de monteur van Citroville tegaan, na mijn korte uitleg van het euvel zei hij meteen dat dit het probleem veroorzaakte.
Heren met verstand en liefde voor de klassiekers onder de troenen dus.
Mark Nijenhuis schreef:Update zoals al in het “levensloop” topic geschreven is het HELEMAAL in orde met het soepel oppakken bij gasgeven en gas loslaten veroorzaakt ook geen schok meer.
Het 1 mm verdraaien van de gasklep potmeter heeft het euvel verholpen.
thx Willem!
@Mark: kan je dit nog even wat gedetailleerder uitleggen aub? M’n xm heeft ook zo’n beetje die lichte schokjes en vroeg me af wat je eerst moet meten en dan eventueel verdraaien..
die potmeter daarin beweegt iets dat meegaat met uw gaspedaal als ik het juistheb? maar wat moet je juist draaien, en wanneer moet je het draaien?
Alvast dank!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
De potmeter loopt mee met de luchtklep, geef je dus gas gaat je luchtklep verder open en zal gelijktijdig de potmeter gaan draaien. Aande binnenzijde zitten koperen sleepcontactjes, na tig jaar is het eerste stuk dusdanig weggesleten dat er geen contact gemaakt word.
Voorzie het geheel eerst van merktekens voordat je gaat draaien.
Bij mij zat de potmeter vast met 2 boutjes m5, deze iets lossen en het gaskleppotentiometerhuis ietsje verdraaien 1/2 mm daarna weer vast draaien.
Starten - proefrijden - alles ok ? lekker laten zitten euvel opgelost.
Starten - MM (motormanagement) lampje brand?, te ver gedraaid, terug draaien overnieuw beginnen.
Mark Nijenhuis schreef:Net m’n dame aan de knipperkast gezet….. motor ECU zero, nul, rien, fouten…..
to be continud…...
Dat iets maar half werkt, wil niet zeggen dat de ECU meteen een foutmelding gooit. als je met een mobiele lexia op pad zou gaan kan je de metingen tijdens het rijden uitlezen.
Ouwe mopperkont
Mark Nijenhuis schreef:De potmeter loopt mee met de luchtklep, geef je dus gas gaat je luchtklep verder open en zal gelijktijdig de potmeter gaan draaien. Aande binnenzijde zitten koperen sleepcontactjes, na tig jaar is het eerste stuk dusdanig weggesleten dat er geen contact gemaakt word.
Voorzie het geheel eerst van merktekens voordat je gaat draaien.
Bij mij zat de potmeter vast met 2 boutjes m5, deze iets lossen en het gaskleppotentiometerhuis ietsje verdraaien 1/2 mm daarna weer vast draaien.
Starten - proefrijden - alles ok ? lekker laten zitten euvel opgelost.
Starten - MM (motormanagement) lampje brand?, te ver gedraaid, terug draaien overnieuw beginnen.
Met deze oplossing denkt je ECU nu dat je altijd een paar % gas geeft. Dat heeft ook effect op afremmen op de motor ed. Als je nog een kat onder je auto hebt wordt die daar niet vrolijk van.
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Matthijs, dit is een oplossing door Citroville in eerste instantie aangedragen.
Als met deze oplossing de ECU zou denken dat ik een paar % gas zou geven,
dan zou het stationair toerental bij mijn weten ook moeten afwijken, wat het niet deed.
De auto heeft met die oplossing perfect gelopen.
Geen rare schokken meer door de auto en het MM lampje brande nooit.
Dus….... ik deel je mening daarom niet.
Gelukkig hoeven we het niet eens te worden
Maar bedenk je dit: je hebt een versleten contact spoor bij stationair, het punt waar hij nogal vaak langskomt. Wat denk je dat het 1 na meeste versleten punt is? Misschien het stukje precies ernaast? En het 2 na versleten punt, daar waar je 100~120 rijdt.
Je ECU weet dat je gasklep dichtzit bij 0% stand. bij 1of 2% zal je misschien niet meteen toerenstijging merken, aangezien de hoeveelheid lucht voor stationair gecompenseerd word door je stappenmotor. En de ecu zal het normaal vinden, want gas geven is immers redelijk normaal.
Ik zou het als ANWB oplossing gebruiken en gewoon ff ergens een ander exemplaar zoeken. Want dit probleem komt natuurlijk terug. Op een koude winter ochtend midden op een kruispunt
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
ANWB oplossing
Ja, daar geef ik je wel gelijk in maar nieuw zijn ze niet meer te krijgen…...
Ik kon er laatst eentje kopen, alléén compleet met luchtklep huis e.d. voor 100 euro. Nou voor een gaskleppotentiometer van nog geen 12 euro heb ik dus vriendelijk bedankt. Temeer daar die wel eens het zelfde euvel zou kunnen vertonen.
Aangezien de potmeter wel simpel losgemaakt kan worden lijkt me het dan toch beter te zoeken naar een nieuw stripje.
Maar goed, met m’n type 2 heb ik zo’n ding niet meer.