Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Even een vraagje: hoe zit het precies met stalen en plastic motorkappen?? Ik zie veel foto’s van BX’en met plastic kappen, maar mijn Bix heeft een stalen - en bovendien zit er de rot in.
Zitten die stalen kappen op alle diesels? Of heeft dat een bouwjaar technische reden? Of is het nog anders?
En natuurlijk: ik moet maar eens een zwarte plastic kap regelen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De BX serie’s 1 hadden geloof ik altijd een plastic kap. (dus t/m 1986)
Later (weet niet precies wanneer) kregen dacht ik de diesels en de 1900’s benzine een stalen kap.
En als je nog een plastic kap zoekt;
ik heb er nog 3 staan
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
mijn gti uit 1990 heeft er een van plastik, al staat er een mooie stalen zonder steenslag klaar in de schuur.
mijn progress uit 1993 heeft een lange stalen kap, helaas met steenslag en ik kan nergens een andere vinden
Mijn 1.9 TZI uit 1990 heeft een plastic kap (met de nodige steenslagschade)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik snap er helemaal niks meer van! Hoe zit het nou precies?
Welke modellen hebben nou staal, welke plastic etc?!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Na 17 bx-en gehad te hebben kan ik alleen maar zeggen:
Op de type 1 zitten ze door elkaar, op de type 2 zit vrijwel alleen maar plastic, en de type 3 heeft vanaf ergens in 1992 bijna alleen nog maar stalen kappen gehad.
En dan nog is er geen systeem in te ontdekken
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Alleen de laatste series kregen automatisch staal. Dus ergens in 1992.
Kunstof is uiteraard roestvrij, maar dat wil nog niet zeggen dat het mooi blijft. De lak op stalen kappen is volgens mij toch wat gevoeliger voor steenslag. En dan krijg je wittte puntjes in plaats van bruin (roest).
Schade auto’s kregen nogal eens een stalen vervangingskap omdat die een stuk goedkoper waren.
Zelf heb ik een stalen kap en ik vind het wel fijn. Ze beginnen met hoge snelheden niet zo irritant te wiebelen als een plastic kap.
Na 1992 zijn de stalen kappen eenheidsworst, daarvoor is er verschrikkelijk gerommeld met de plastic en stalen kappen. Ze hebben allebei hun voor en nadelen.
Er is ook ooit gerept over een stalen achterklep [BX Domage], maar of we die melding als betrouwbaar moeten beschouwen is maar de vraag kan ik U melden.
Test
Ik heb een plastieken kap erop leggen en bij hoge snelheden zie je hem inderdaad erg veel trillen.
Hou het op kunststof; dat blijft goed. Het wiebelt misschien wel maar het rot niet. Niet rottende ijzeren kappen zijn zeer zeldzaam.
Begin 1992 werd er nog kunststof geplaatst; ik denk dat het zo vanaf halverwege het jaar omgeschakeld is.
Alle originele reservedelen waren ook van ijzer.
Of turbodiesels ook met ijzer geleverd zijn weet ik niet.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Begin 1992 werd er nog kunststof geplaatst; ik denk dat het zo vanaf halverwege het jaar omgeschakeld is.
Mijn TZD heeft een originele stalen kap en is van febr. 1992. Ik weet natuurlijk niet zeker of ie ooit schade heeft gehad op de kop, maar ik vermoed van niet.
karel schreef:Of turbodiesels ook met ijzer geleverd zijn weet ik niet.
Niet per definitie, daarvoor ben ik toch te vaak kunstof tegen gekomen op turbodiesels.
karel schreef:Hou het op kunststof; dat blijft goed. Het wiebelt misschien wel maar het rot niet. Niet rottende ijzeren kappen zijn zeer zeldzaam.
Klopt. het roestspook zit er al wel in. Maar ik heb nog een kunstof exemplaar op reserve.
die van mij is qua roest nog erg strak , klein puntje op het lange gedeelte zeg maar, helemaal onderaan, de onderkant/binnenkant is ook praktisch roestvrij. verder dus wel heel veel van die witte steenslag putjes
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nu tweede BX binnen (elders meer) met weer een stalen kap. Ook weer een die al wel wat slordig wordt, maar deze kan met Owatrol nog wel een jaartje of twee, drie zitten…
Maar nu even om de zaak te compliceren: er zijn “korte” voorranden en “lange”, zie ik aan de Zwartwitte vloot bij mij voor de deur. De eerste hebben een grilletje. Wat is de philosophie daarover?? Het is wél iets om op te letten bij het wisselen van de motorkap!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Nu tweede BX binnen (elders meer) met weer een stalen kap. Ook weer een die al wel wat slordig wordt, maar deze kan met Owatrol nog wel een jaartje of twee, drie zitten…
Maar nu even om de zaak te compliceren: er zijn “korte” voorranden en “lange”, zie ik aan de Zwartwitte vloot bij mij voor de deur. De eerste hebben een grilletje. Wat is de philosophie daarover?? Het is wél iets om op te letten bij het wisselen van de motorkap!
Derk
Over korte en lange kappen is ook al het nodige geschreven.
korte kap:
sportieve modellen (bx sport, gti, 16v, turbodiesel
automaten
breaks
lange kap:
de rest
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Check. That figures. Einde complicatie
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!