1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
19 tzi - zuinig rijden
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 02 november 2008 09:58 PM

Afgelopen zomer heb ik er een sport van gemaakt zuinig proberen te rijden met een 19 tzi break,113 haalde ik gemiddeld over een paar duizend km in Frankrijk. Langzaam optrekken, anticiperen en zo, maar ook heuvel af in zijn vrij. Later deze zomer ben ik naar Italië geweest met een xsara break 1,6, 16V. Ik probeerde op dezelfde manier te rijden, haalde ruim 116,5 gemiddeld. Maar bij de xsara was ik er al snel achter dat je die juist niet in z’n vrij moet zetten bij bergaf (hij geeft nl. het instantate verbruik aan (voorzover…) en dat is in z’n vrij hoger (want dan moet de benzine de motor draaiend houden en als je hem in de 5 zet doen de wielen dat, vrijwel zonder benzine)), mnaar dus gekoppeld laten. Deze theorie klopt toch? Een essentieel verschil tussen de oude Bx en de moderne Xsara?
Gerhard

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 02 november 2008 09:59 PM
  [ # 1 ]

Jep, bij auto’s van (ongeveer) na de jaren 90’ zou de brandstof-toevoer naar de motor gestopt worden als je de gas los laat terwijl hij in versnelling staat… Maar bij een BX zou dit dus niet zo zijn denk ik?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 02 november 2008 10:01 PM
  [ # 2 ]

Ja, dat klopt. Bij afremmen op de motor wordt de brandstofinspuiting volledig onderbroken, in tegenstelling tot het laten uitrollen in de vrij.

Maar het zou best wel kunnen dat bij de laatste types BX met TU blok dat ook al zo was.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 02 november 2008 10:21 PM
  [ # 3 ]

Ik zou denken dat elke bx injectie dit doet,

ik denk dat er gestopt word met het injecteren van brandstof, totdat de stappenmoter moet gaan werken. Dit hoor je ook als je in zijn vrij gas geeft, bij mijn gti hoor ik duidelijk geen verbranding, totdat ie weer bij stationair toerental komt.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 02 november 2008 11:27 PM
  [ # 4 ]

En hoe klinkt die ontbranding?

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 03 november 2008 01:00 AM
  [ # 5 ]

Alle BX’en met injectie stoppen met brandstof inspuiten, als je gas los laat tot deze ongeveer 1200 toeren draait en moet worden opgevangen tegen afslaan.
Zet de auto in de vrij, doe de kap open en geef met de hand op de smoorklep wat gas, je hoort de injector(en) “tikken”, laat je deze los hoor je ze niet meer, tot ie bijna stationair toerental draait en dan vangt hij hem weer op en gaan de injector(en) weer “tikken”, dus inspuiten.

Als ik berg af rij, in de versnelling en laten rollen, met af en toe afremmen. Brandstof verbruik is dan 0,0 Wink
Ook hier in nederland, bij de afrit van de snelweg, naderen van rotondes, enz.
Ik kan op deze manier een verbruik van 1 op 15 realiseren met mij MK1 16V Cool

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Wilan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 03 november 2008 05:04 PM
  [ # 6 ]

Je kunt natuurlijk helling af ook gewoon je motor uitdoen: Dan heb je zeker een verbruik van 0,0 Cool !

(en na verloop van tijd ook geen stuurbekrachteging, vering en remmen. Maarja, dat zijn toch onderdelen die, naar mijn mening, zwaar overschat worden Rolling Eyes )

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 03 november 2008 05:08 PM
  [ # 7 ]

Maar op zo’n moment hecht je dan weer wel waarde aan Airco Confused  (heb 1 keer met een lekke retourleiding moeten rijden en het zweet stond in mijn handen…

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 06 november 2008 02:19 AM
  [ # 8 ]

1 op 13 vind ik zelf nog tegenvallen in frankrijk. Je hebt geen op en af ritten, constant rijden is dan het devies. bij 1 op 13 met een 19 tzi reed je dan constant 170 of zo?
bij 120-130 wat je daar mag, moet het echt zuiniger kunnen.
CONSTANT RIJDEN!
word er niet warm of koud van, behalve dat in zijn vrij naar beneden, heb meerdere wrakken zien staan, en dan denk ik niet eens aan je inzittenden…...

Profiel  
 
joelle
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 06 november 2008 02:46 AM
  [ # 9 ]

Heb zelf ook een 19 tzi gehad en 1 op 13 is volgens mij een geweldige prestatie 1 op 13 heb ik nooit gehaalt ook niet op lange afstanden.

Profiel  
 
Elpee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 15-11-2006

Gepost: 06 november 2008 11:27 AM
  [ # 10 ]

Zie het bijzondere van een verbruik van 1:13 voor een 19 TZI niet, ook ik weet zulk een verbruik te realiseren, wat echter wel bijzonder is, om heuvel af in z’n vrij te rijden, lijkt me vreselijk goed als je ooit eens van de weg wilt raken…........... Sad

NB die 1:13 is dus ook haalbaar op het vlakke land, heeft voor een belangrijk deel te maken met iets verder vooruitkijken, anticiperen dus.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 november 2008 12:06 PM
  [ # 11 ]

De topicstarter heeft toch een TZi Break? Daar ligt toch een GTi-blok in? Kan me voorstellen dat dat nog iets minder zuinig loopt..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 06 november 2008 01:08 PM
  [ # 12 ]
DigiDaan schreef:

De topicstarter heeft toch een TZi Break? Daar ligt toch een GTi-blok in? Kan me voorstellen dat dat nog iets minder zuinig loopt..

correct!!

DKZ multipoint Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 november 2008 07:23 PM
  [ # 13 ]

Break is nog zwaarder dan een berline GTi, en daar is 1 op 13 al niet makkelijk mee te halen Wink
Het extra gewicht en de vorm van de break zullen daar zeker niet aan meehelpen Wink

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 07 november 2008 04:01 AM
  [ # 14 ]

met een gewone bx gti is 1 op 13 ook al vrij moeilijk..

met mijn zx met zelfde blok haal ik mischien net 1 op 12

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 november 2008 08:21 PM
  [ # 15 ]
Status Quo schreef:

met mijn zx met zelfde blok haal ik mischien net 1 op 12

1 op 12 met een BX GTi is nog wel te doen hoor Wink
Moeten dan niet alleen ritjes van 5 km worden natuurlijk.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook