1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
19tzi koken voorkomen
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 02 november 2008 10:03 PM

In de zomer wil de 19tzi nog wel eens warm worden, net als andere auto’s met een stevige motor. Op parkeerplaatsen herken je dan juist geparkeerde auto’s aan het geluid van de nog nadraaiende ventilator. Ik herinnerde mij dat ik bij het beklimmen van een lange helling bovenop stopte (uitzicht en zo) en dat kort na het parkeren het water uit de motor liep. Inmiddels wijzer laat ik het contact nog even aanstaan en controleer de beweging van de temperatuurmeter. Vaak loopt de ventilator nog even.
Is de door mij gebruikte procedure standaard, een gevolg van een “fout” in het ontwerp of een foutje in mijn auto. Hoe gaan jullie om met het parkeren van een hete motor?
Gerhard

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 02 november 2008 10:27 PM
  [ # 1 ]

Het typische vind ik dat andere auto’s die ik heb ook zonder contact de fan laten nadraaien bij verhitte motor, maar dat de BX dat inderdaad alleen maar op contact doet?!

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 november 2008 10:40 PM
  [ # 2 ]

Klopt, bij een BX werkt het alleen met contact aan. Overigens zou juist een “grote” motor niet zo snel warm mogen lopen…

Profiel  
 
joelle
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 02 november 2008 10:54 PM
  [ # 3 ]

In zulke gevallen kun je de motor beter een poosje stationair laten lopen want als je hem gelijk uitzet staat de waterpomp ook stil en heb je geen circulatie meer door het blok waardoor de temperatuur nog verder oploopt

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 02 november 2008 11:26 PM
  [ # 4 ]

Goed om te weten Smile ...

Dus als je merkt dat de fan draait hem even stationair laten lopen Wink Als de fan niet draait natuurlijk niet (anders stook je hem alleen maar warmer)

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 03 november 2008 09:21 PM
  [ # 5 ]

ik heb een lampje op de fan aangesloten, je hoort hem nl slecht zodat ik in de auto kan zien of de fan draait en wat belangrijker is ook weer uitgaat. zo vang ik het gemis van een temperatuurmeter ook op.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 03 november 2008 09:35 PM
  [ # 6 ]

Maar dat is nog geen oplossing voor het warm zijn van de motor op het moment van uitstappen? Draai je het contact uit om de sleutel mee te nemen gaat de fan uit (want contactgeschakeld).

Ook jouw lampje gaat dan mooi mee uit, dus werkt schitterend?! Laughing

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 03 november 2008 09:38 PM
  [ # 7 ]

een mogelijkheid is ook om een tweede fan er in te zetten sheeld erg veel.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 03 november 2008 10:17 PM
  [ # 8 ]

Of je fan schakelen dmv een transistor en een condensator Wink  bij contact uit blijft hij nog even nablazen. Niet voor een hele lange tijd. Of een NTC/PTC-weerstand en constante plus. Naarmate de temp. afneemt wordt de weerstand hoger totdat de fan niet meer hoeft te draaien en de weerstand zijn max. waarde heeft bereikt. Oftewel een temperatuurafhankelijke weerstand plaatsen. De locatie moet dan nog even over nagedacht worden Wink

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 03 november 2008 10:22 PM
  [ # 9 ]
stan schreef:

een mogelijkheid is ook om een tweede fan er in te zetten sheeld erg veel.

Bij mij het geval, want airco-af-fabriek, maar dan nog schakelen ze uit als je het contact af zet…  Twisted Evil

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 03 november 2008 10:24 PM
  [ # 10 ]
Autofan schreef:

Of je fan schakelen dmv een transistor en een condensator Wink  bij contact uit blijft hij nog even nablazen. Niet voor een hele lange tijd. Of een NTC/PTC-weerstand en constante plus. Naarmate de temp. afneemt wordt de weerstand hoger totdat de fan niet meer hoeft te draaien en de weerstand zijn max. waarde heeft bereikt. Oftewel een temperatuurafhankelijke weerstand plaatsen. De locatie moet dan nog even over nagedacht worden Wink

Zou een oplossing zijn idd… Ik schakel gewoon uit, want mijn thermoschakelaar is prima, hetgeen betekent dat de (koelvloeistof van de) auto gewoon iets van 93 graden is. Geen enkel probleem, en hij koelt bij stilstand toch wel af?!  Rolling Eyes

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 03 november 2008 10:27 PM
  [ # 11 ]

maar misschien ontaggat mij nu iets waarom zou je de fan laten draaien waneer de motor uitstaat?
als ie uit staat koelt ie zoizo af Confused:

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 03 november 2008 10:28 PM
  [ # 12 ]

Hier in NL maakt het inderdaad niet zoveel uit, maar als je in Spanje komt of andere warme landen (moet het er natuurlijk wel zomer zijn, want in Spanje schijnt het te sneeuwen) dan koelt ie niet zo snel af en zal het misschien handig zijn om zoiets te maken? Maarja zoek een goede waterdichte locatie voor die temperatuurgevoelige weerstand en regel hem zo dat hij bij een bepaalde temperatuur gewoon volledige weerstand geeft en geen stroom meer doorlaat naar de fan. Het is wel leuk om te proberen, maar teveel werk om daar gewoon fatsoenlijk tijd in te stoppen en het maakt het ook niet meer zo leuk meer als je er teveel tijd en geld in moet stoppen terwijl het eigenlijk niet nodig is Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 03 november 2008 10:42 PM
  [ # 13 ]

Zoals autofan zegt, dat zou een oplossing zijn. De geschakelde plus voor de fan of de stuurstroom van het relais vervangen voor een constante plus.

Als de auto dan in de fik staat gaat de fan draaien Wink

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 03 november 2008 10:44 PM
  [ # 14 ]

of een lege accu als deze slecht is Very Happy dat ding is niet voor niets afgezekerd met 30amp

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 03 november 2008 11:04 PM
  [ # 15 ]
knäckor schreef:

Als de auto dan in de fik staat gaat de fan draaien Wink

Dat wakkert het vuurtje tenminste wel lekker aan?! Very Happy

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook