oudelut schreef:knäckor schreef:Als de auto dan in de fik staat gaat de fan draaien
Dat wakkert het vuurtje tenminste wel lekker aan?!
Als de bedrading dan nog niet afgefikt is….
Re: 19tzi koken voorkomen
landweer schreef:In de zomer wil de 19tzi nog wel eens warm worden, net als andere auto’s met een stevige motor. Op parkeerplaatsen herken je dan juist geparkeerde auto’s aan het geluid van de nog nadraaiende ventilator. Ik herinnerde mij dat ik bij het beklimmen van een lange helling bovenop stopte (uitzicht en zo) en dat kort na het parkeren het water uit de motor liep. Inmiddels wijzer laat ik het contact nog even aanstaan en controleer de beweging van de temperatuurmeter. Vaak loopt de ventilator nog even.
Is de door mij gebruikte procedure standaard, een gevolg van een “fout” in het ontwerp of een foutje in mijn auto. Hoe gaan jullie om met het parkeren van een hete motor?
Gerhard
Doet de fan het wel goed op de laagste stand? En opent de thermostaat wel voldoende?
En even de kap open zetten als ie echt zo heet is na gedane arbeid; de radiateur koud blazen is niet echt voldoende om de motor te koelen.
En probeer verder met een zo hoog mogelijk (nouja, onder de 4000) toerental te rijden? Dat is beter voor de doorstroming, en de koeling etc.
Ich bin ein Breaker