Beste mensen,
Januari 2007 zijn in mijn Berlingo 1.9D de gloeispiralen en de accu vervangen. Zojuist hoorde ik van mijn garagehouder dat drie spiralen “op waren” en slechts 1 het er nog deed (na 21.000km). Ik rijd weinig en veelal korte ritten van maximaal 10km. Daarnaast was er iets afgebroken van een kunststof huis, waar de “EGR” aan vastzit. Dit huis was danig vervuild met vettige resten.
Mijn vraag is of de gloeispiralen op regelmatige basis vervangen moeten worden. Wordt de vervuiling van dat kunststof huis veroorzaakt door mijn rijgedrag (dwz: korte ritten en dus de motor niet op temperatuur laten komen)?
mvg
Hans
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gloeispiralen gaan wel stuk maar niet al na 20.000km..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Oh jawel, als je idd alleen korte stukje rijd word er een hoop geloeid
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Heb er bij 215.300 km voor het eerst nieuwe gloeispiralen in laten zetten. Kosten, 70 euro.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Twee weken geleden bij onze Partner ( 19D - DW8 motor ) de gloeispiralen vervangen op 125.000 km omdat er één stuk was.
Kostprijs 38 euro en een half uurtje werk.
De Egr voor de eerste keer nagekeken en er zat weinig of niets aanslag in de inlaat.
Toch doen wij met deze wagen ook zeer korte afstanden en een 12.000 km per jaar, dus ik had ook een serieuze aanslag verwacht en dat viel blijkbaar goed mee.
Wel heb ik ineens het metalen buisje van de uitlaat naar EGR afgekoppeld en dichtgemaakt.
21.000 km met gloeispiralen is idd wel kort.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Zelfs met korte ritten is 21K wel erg snel om kapotte gloeibougies te hebben, maar goed als het steeds hele korte ritjes zijn
Wat is de km-stand van deze auto?
Als de spiralen weer zo snel kapot gaan, laat dan eens de verstuivers nakijken, mogelijk verstuiven ze niet goed en “pissen” ze tegen de gloeibougies aan.
De vervuiling word door de EGR veroorzaakt, dit is normaal, het is aanbevolen om deze uit te schakelen, door het vacuumslangetje los te trekken en afstoppen.