Vraagje voor de kenners van automatische versnellingsbakken:
In mijn BX zit een automaatbak van ZF, de 4HP14. Nou weet ik dat ook op de Xantia 1.8 en de Volvo 440/460 1.7 & 2.0 een automaatbak is geleverd met de code ZF 4HP14.
Zijn deze automaatbakken dan ook echt helemaal gelijk? En dan bedoel ik qua huis/aansluiting, maar ook qua overbrengingsverhoudingen van de verschillende versnellingen?
En als ze inderdaad gelijk zijn, zijn ze dan zonder problemen onderling uitwisselbaar?
Dat maakt meteen de volgende vraag interessant: welke automaatbakken zouden dan ook kunnen passen (zijn dus extern gelijk qua huis/aansluiting), maar hebben bijvoorbeeld andere overbrengingsverhoudingen, of -mooier nog- een extra verzet? :
Ben héél benieuwd wie hier gericht en onderbouwd antwoord op weet…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Re: Automaatbak ZF 4HP14
oudelut schreef:Vraagje voor de kenners van automatische versnellingsbakken:
In mijn BX zit een automaatbak van ZF, de 4HP14. Nou weet ik dat ook op de Xantia 1.8 en de Volvo 440/460 1.7 & 2.0 een automaatbak is geleverd met de code ZF 4HP14.
Dat maakt meteen de volgende vraag interessant: welke automaatbakken zouden dan ook kunnen passen (zijn dus extern gelijk qua huis/aansluiting), maar hebben bijvoorbeeld andere overbrengingsverhoudingen, of -mooier nog- een extra verzet? :
Ben héél benieuwd wie hier gericht en onderbouwd antwoord op weet…
Een extra verzet kan je vergeten. Bij ZF geeft het eerste getal het aantal versnellingen aan, dus een 4HPxx heeft 4 versnellingen. Het 2e getal ná HP geeft een grens aan m.b.t. het te verwerken koppel.
Voor zover ik weet werd het onderscheid binnen de BX reeks (GTI met korte bak, TRD met langere bak, 19TRS met lange bak) bereikt door te spelen met verschillende eindoverbrengingen.
De automaat bij een 19TRS zou dus een langere eindoverbrenging hebben dan de automaat bij een 19GTI?
Interessant, want dan kunnen dus ook bij Volvo (of Peugeot, of Daewoo) de verhoudingen van een 4HP14 anders liggen?!
Het laatste cijfer heeft betrekking op het te verwerken koppel, betekent dat dat er een mogelijkheid is dat bv een 4HP22 ook zou passen?
Overigens, ik vroeg me af of een extra verzet evt mogelijk was door een andere bak met dezelfde aansluiting?! Een 5-bak is over het algemeen groter dan een 4-bak, maar de 6-bakken zijn dan weer een flink stuk kleiner dan de 5-bakken. Dus wie weet was het mogelijk de 6-bak-inhoud te verwerken in een 4-bak-huis? Probeer maar te filosoferen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
En ik durf opzich ook wel voorzichtig te betwijfelen dat de 4HP14 die uit de Volvo komt zonder aanpassingen op de motor van de BX past. Dat de inwendige automaatbak hetzelfde is hoeft volgens mij niet te betekenen dat hij dat uitwendig ook is.
Eveneens ben ik tevens ook.
Betwijfelen durf ik ook wel, is juist meest veilige keuze…
Ik ben op zoek naar zeker weten?! Liefst positief natuurlijk (“Ja dat kan, want”), maar in ieder geval zeker weten…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Betwijfelen durf ik ook wel, is juist meest veilige keuze…
Dat is ook makkelijk gezegd. Die 440 bak moet op een Renault motor passen? De kans lijkt me ook bijzonder klein dat het zo past. Het binnenwerk zal vergelijkbaar zijn.
Vergelijk met carburateurs en dieselpompen. Die worden ook universeel ontworpen maar worden op bestelling van de voertuigbouwer nog wel zodanig aangepast dat het echt niet zonder meer uitwisselbaar is.
Het is dus eerder realistisch dan “veilig” om er vanuit te gaan dat het niet past.
Een pessimist noemt zichzelf een realist, Marten…
Desalniettemin stel ik jullie meedenkmoeite wel op prijs, hoor! Misschien kom ik wat bits en direct over, maar dat is ook nicotine-gebrek?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Een pessimist noemt zichzelf een realist, Marten…
Desalniettemin stel ik jullie meedenkmoeite wel op prijs, hoor! Misschien kom ik wat bits en direct over, maar dat is ook nicotine-gebrek?!
Maar dat is geen excuus!!! Althans, dat zou mijn vriendin ook zeggen als ik de drank de schuld zou geven van mijn overspel.
Maar goed, ik heb hier al wel vaker over na zitten denken ivm het construeren van langere automaatbakken voor bijv. een TD motor.
Voor zover ik weet schuif je de standaard XU assen ook zo in een 4HP14. Zouden die aandrijfassen dan ook zo in een Volvo440 bak steken? Ik weet dat bij Renault motoren (bijv. in de 19 waar diezelfde 1.7 motor uit de 440 ook ligt) dezelfde handbak wordt gebruikt. Met een gek detail dat de homokineethuis in de bak zit en dat die met bakolie wordt gsmeerd. De keerring zit aan het eind van de ashoes. Dit soort incompatibiliteiten geeft mij te denken wat betreft de automaten. Zelfde voor de aansluiting op het onderblok. Grappig is dat bij diezelfde R19 ALLE bakken hetzelfde huis hebben. er is alleen gespeeld met de paspennen en er zitten meer boutgaten in de bak dan je voor 1 motor nodig zou hebben. Saiilant detail. De diesel motoren van Renault liggen ook achterover, terwijl de Cleon motor waar die bak aan hangt rechtop staat. Past allemaal. Wat dat betreft zou er best wat mogelijk moeten zijn.
Wat wel weer conflicteert is de positie van de startmotor. ik kan me niet herinneren of de bak voorziet in meerdere posities, want de startmotor achterop het blok bij de Cleon motortjes conflicteert weer met de achteroverliggende houding van die diesels.
Het schept wel mogelijkheden als de binnenwerken gelijk zijn. Je zou wellicht een andere eindreductie kunnen monteren. STEL dat ze andere differentieels hebben gebruikt (of althans: in elk geval de spiebanen en de binnendiameter vn de binnentandwielen) maar het buitentandwiel is wel gelijk dan kun je daar leuk mee schroeven. MITS je de kunde hebt om de bak te demonteren en weer in elkaar te schroeven. Met een BE bak lukt me dat wel, bij een 4HP14 heb ik dat nooit geprobeerd.
Persoonlijk zou ik mijn handbak niet zo snel voor een automaat inruilen.
mpostma schreef:Persoonlijk zou ik mijn handbak niet zo snel voor een automaat inruilen.
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Hier op de sloop staat een 205 1.6 automaat. Nog meer mogelijkheden
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja, want die zal wel een andere eindreductie hebben t.o.v. de BX i.v.m. de kleinere wielen.
Eveneens ben ik tevens ook.
MaartenH schreef:Hier op de sloop staat een 205 1.6 automaat. Nog meer mogelijkheden
Vraag eens wat ze voor de bak willen hebben, als je tijd hebt? Voor een paar tientjes wil ik wel eens wat gaan experimenteren?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
En, al succes met de experimenten?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY