Een vraag die heel erg snel beantwoord kan worden door een C1 rijder:
Is de achterwielophanging geveerd met torsieveren of schroefveren?
Schroefveren lijkt me belachelijk, maar volgens de site van de autoweek is dat wel degelijk het gebruikte systeem. De Peug 107 heeft daarentegen volgens die site torsieveren! Vreemd.
Hoe groot is de overeenkomst met de Aygo eigenlijk? Komen de motoren ook overeen? En wie heeft ‘m gebouwd?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
C1, Aygo en 107 zijn technisch geheel gelijk! Motor en bak komen van…. Daihatsu ( 90% Toyota eigendom..)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Juist, dat verklaart ook verbruik dat zo verdacht veel op de cuore lijkt.
Ophanging heb ik gevonden, torsie natuurlijk. Gelukkig maar, het is geen Duitser.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Die van mij heeft gewoon schroefveren achter. Stuitert heerlijk . Zo ook deze Forum C1:
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist. En waarom zou torsie beter zijn?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Juist. En waarom zou torsie beter zijn?
Als student reed ik een VW 1200 Kever met rondom torsieveren. Later is die vervangen door een 2CV met schroefveren. I rest my case.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
R4 met torsie…. Bah..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan staat er blijkbaar een foutje in de geschiedenis post van de C1, of er zijn twee soorten ophanging leverbaar. Lijkt me stug, maar kan.
Torsie is beter omdat:
- Alles zit aan de achterste chassisbalk over de breedte, dat heeft als voordeel dat de wielkasten niet dragend zijn. (= minder lomp)
- Veren zelf bevatten minder staal. (= minder lomp)
- Uitslag van de vering kan meestal groter, afhankelijk van de manier van construeren natuurlijk, maar citroën kan dat wel. Comfortabel.
- Gaat nooit kapot.
Als voorbeeld kan je even naar de ophanging van de AX of Saxo of 205 oid. kijken, prachtig gebouwd! Echt slim. Een foto gevonden:
De kever heeft torsieveren maar daar hebben die idiote Duitsers een gruwelijke fout begaan: Beide torsieveren lopen maar tot halverwege de auto!! Betekent dat er slechts de helft van de uitslag is op gelijke belasting. Dat verklaart dus ook de wegligging, ronduit beroerd.
Ik denk dat ik weet waar de verwarring vandaan komt.
De C1/Aygo/107 heeft achter een zgn “twist beam” ophanging.
Dat is een semi-onafhankelijke achterwielophanging waarbij de draagarmen via een torsiebalk met elkaar verbonden zijn. De langsarmen zijn per kant afgeveerd met schroefveren.
De torsiebalk fungeert meestal ook als stabilisatorstang (anti-rol bar)
dus die heeft de C1 niet:
hier schematisch van de Yaris:
NB Autoweek is geen goede bron, kijk maar eens bij de C6, daar klopt werkelijk niks van de technische details. (McPherson )
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije