"Breathe with me!" Xsara luchtfilter poll
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 11 november 2008 11:53 AM

Goed, dus binnenkort heb ik een Xsara 1.6 16v VTR onder m’n zitvlak. Vervolgens neemt bepaalde nieuwsgierigheid het over (om niet te zeggen dat de puber in me wakker wordt) en ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen met betrekking tot luchtfilters.

Een poll is in feite nogal beperkt, want op de vraag “Vind je filter vervangen de moeite waard?” kan een poll geen antwoord geven, daar is meer dan een klik bij het juiste antwoord voor nodig. Dus zet vooral ook je ervaringen hier neer.

Zelf neig ik naar een inlegfilter. Zal ietsje meer koppel geven onderin en een fractie zuiniger rijden mogelijk maken. (Afhankelijk van mijn rechtervoet natuurlijk.) Na 3 beurten en dus drie nieuwe filters is het bedrag van een inlegfilter er al ongeveer uit.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 november 2008 12:41 PM
  [ # 1 ]

K&N inleg, en ik kan nou niet zeggen dat het zo’n schokkend groot verschil teweeg brengt. Wellicht dat ‘ie iets beter oppakt onderin.

Qua geluid is er geen verschil merkbaar. Wat betreft verbruik ook niet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 11 november 2008 01:05 PM
  [ # 2 ]

En bij het Gele Monster dat je hiervoor had?

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 11 november 2008 03:48 PM
  [ # 3 ]
DigiDaan schreef:

K&N inleg, en ik kan nou niet zeggen dat het zo’n schokkend groot verschil teweeg brengt. Wellicht dat ‘ie iets beter oppakt onderin.

Qua geluid is er geen verschil merkbaar. Wat betreft verbruik ook niet.

Mee eens.

ik zelf heb ook een K&N inlegfilter. Misschien wil ik een openluchtfilter voor meer geluid. Want de Sebring einddemper is toch wel stil als je in de auto zit Confused  Crying or Very sad

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 november 2008 04:53 PM
  [ # 4 ]

Sebrings zijn ook geen schreeuwdempers. Bovendien is uitlaatgeluid altijd aanwezig, iets wat ik niet zou willen.

Het geluid van de K&N 57i-kit op de goudgele 1.8i16V was heerlijk, maar alleen tijdens accelereren aanwezig. Een diepe brom. In combinatie met LPG ook merkbaar soepeler lopen onderin het toerenbereik. Pas toen ik de 57i-kit eraf heb gehaald en het originele huis weer terugschroefde ondervond ik dat.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 11 november 2008 04:55 PM
  [ # 5 ]
DigiDaan schreef:

Sebrings zijn ook geen schreeuwdempers. Bovendien is uitlaatgeluid altijd aanwezig, iets wat ik niet zou willen.

Het geluid van de K&N 57i-kit op de goudgele 1.8i16V was heerlijk, maar alleen tijdens accelereren aanwezig. Een diepe brom. In combinatie met LPG ook merkbaar soepeler lopen onderin het toerenbereik. Pas toen ik de 57i-kit eraf heb gehaald en het originele huis weer terugschroefde ondervond ik dat.

Precies, gewenning dus… ik moet ook maar eens een andere demper en open luchtfilter nemen…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 november 2008 09:33 PM
  [ # 6 ]

Hier heb ik een GREEN AIR vervangingsfilter op de Xsara zitten Wink
Is iets soepeler onderin Wink

Profiel  
 
chrisscf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 11-11-2008

Gepost: 12 november 2008 09:42 PM
  [ # 7 ]

goedenavond.
ik heb een kn-57i kit op mijn xsara zitten alleen de rest van mijn uitlaat is nog orgineel.
geluid bij accelereren blijft gewoon lekker.

ik ben nieuw hier en heb een xsara uit 2003
1.6 16v vtr.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 november 2008 11:32 PM
  [ # 8 ]

Als je op een 167 pk sterke VTS een turbo schroeft kom je toch een heel eind.
Zoek op YouTube maar eens die trekken behoorlijk van de 200 naar de 240 Wink

Er zijn Elises die maar net 200 rijden Wink

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 13 november 2008 09:31 AM
  [ # 9 ]
Jaeger schreef:

Meer geluid krijg je uit je uitlaat enkel als je heel je uitlaatlijn laat vervangen. Enkel een dempertje gaat niet veel doen hoor Smile

[...]

Sorry, maar het inlaat traject heeft zeker invloed op het geluid. Met een inlegfilter zal je wellicht niet veel verschil maken, maar een open luchtfilter ter vervanging van het hele filterhuis maakt zeker wel verschil.

En gewoon een setje van 4 kelkjes direct op de flank van het blok, de engelse term voor die dingen is dus “Velocity stacks”, ga je nog meer merken.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 november 2008 07:36 PM
  [ # 10 ]

De inlaat heeft zeker veel effect op het geluid Wink
De standaard inlaat is ook juist zo ontworpen dat de auto redelijk stil blijft.

Trek bij een (diesel) de inlaat er maar eens af, dan weet je het verschil wel Wink

Op eigen risico, als er wat je inlaat invliegt heb je natuurlijk schade…

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 13 november 2008 07:42 PM
  [ # 11 ]

Wil je, dat je een goede geluid krijgt via de uitlaat. Dan moet je de katlysator voor bij de motorblok verwijderen. Nadeel is dat, je dus niet door de Apk komt.

En een sportuitlaat met veel herie zijn meestal niet goed gekeurd voor de openbare weg, de Sebring daartegen wel! Wink

Maar goed, we hebben het over de luchtfilter!

Duss, ON TOPIC dan maar weer? Rolling Eyes

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 november 2008 07:48 PM
  [ # 12 ]

Kat verwijderen heeft meer nadelen dan alleen APK Wink
Er zijn natuurlijk mensen die hem dan even terug plaatsen, maar hij moet er altijd onder zitten, bij een controle (die je sneller krijgt want je maakt veel herrie) mag je als je pech heb niet verder rijden Wink

Ook zijn nieuwe motoren zijn vaak afgesteld op de tegendruk van de kat waardoor je niet altijd prestatie winst haalt.
Bij oudere auto’s is een kat er gewoon tussen gehangen, meer weerstand is dan gelijk aan mindere prestatie Wink

Voor het luchtfilter zijn er zover ik weet geen regels dit kan je aanpassen naar wens, zolang het geluid maar binnen de beperkingen blijft.
Het geluid wordt overigens niet gemeten met de APK, dus zal niet afgekeurt worden Wink

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 13 november 2008 08:51 PM
  [ # 13 ]

Hmmm ... zo op eerste indruk, een inlegfilter scheelt een beetje.

De volgende veronderstelling is dan ook dat het verder niet uit lijkt te maken of dat een K&N inlegfilter is, of een Green inlegfilter.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 november 2008 08:59 PM
  [ # 14 ]

Denk dat die keuze gevoelsmatig is Wink

Hier wat foto’s van mijn GREEN AIR Wink
 

Profiel  
 
J. J.
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 24-07-2008

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II
Gepost: 20 november 2008 12:28 PM
  [ # 15 ]

Het verschil tussen Green en K&N zit hem dan vooral in de prijs, of niet?

Een Green paneel- vervangingsfilter voor de 1.6 16V vanaf 2000 kost ongeveer 65 euro, een K&N ongeveer 45 euro. Reinigingskit niet inbegrepen.

Update: ik merk wel verschil, zie
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=194692

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook