Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Bij het draaien van het stuurwiel is vaak een irritant hard schurend gepiep te horen. Het geluid lijkt ergens bovenaan bij de stuurstang vandaan te komen. Is dit een bekend verschijnsel? Iemand een ID wat het kan zijn en hoe het op te lossen is? (ID uit 1961)
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Is bekend verschijnsel.
Die van mij o.a. doet ‘t ook.
Ben benieuwd.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Er komen nogal wat krachten op het onbekrachtigde stuur te staan. Wellicht slijtage van een bepaald onderdeel ofzo..
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gepiep is meestal olie die door de kleine gaatjes geperst wordt. Het duidt ook op slijtage en het kan een verkeerde afstelling van overlap drukken zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mijn auto werd dat gepiep veroorzaakt door een meesnerpend stuurslot mechaniek,stuurstang een tandje hoger gezet.. probleem weg.Maar ja de ene piep is de andere niet.O ja en het stuurslot ging toen ook weer werken.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
hmm goed id. Heeft een 61-er overigens wel een stuurslot?
Een oude ID heeft geen bekrachtigd stuurhuis dus daar kan het geluid niet vandaan komen. ook is er geen stuurslot! Gewoon even het stuur verwijderen en het lager even schoonmaken en wat invetten. Let wel, dit lager zit bij de oude types onder de dash plaat (daar ook losmaken met wielewaal sleutel) en niet zoals bij de latere types onder de motorkap. Als je wilt kan ik wel ff een foto hier neerzetten.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Als je wilt kan ik wel ff een foto hier neerzetten.
als je zou willen Ben nog niet heel bekend met de ds-techniek
Eerst het stuur/stuurstang van het stuurhuis losmaken op de koppeling onder de accu. Op de foto van mijn auto is het stuurhuis al gedemonteerd en de accu ook..
Vervolgens de plaat van het dash demonteren dan zie je het wielewaalboutje waarmee je de klem kan losmaken.
Dan kan je het stuur voorzichtig naar je toetrekken, de klem, de veer en het conische lager (niet een echt lager, meer een soort conische ring) komen mee. Bij die van mij zie je ook al wat roest en vuil, dit gewoon schoonmaken en licht invetten moet volgens mij afdoende zijn.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
super! (vandaar je naam!)
Nog een vraagje… wat bedoel je met het zgn ‘wielewaalmoertje’? Overigens lijkt er ook af en toe een beetje speling (klakgeluidje) in te zitten.
AZ schreef:super! (vandaar je naam!)
Nog een vraagje… wat bedoel je met het zgn ‘wielewaalmoertje’? Overigens lijkt er ook af en toe een beetje speling (klakgeluidje) in te zitten.
Ik zou gewoon de boel even loshalen, schoonmaken en weer goed monteren. Waarschijnlijk is dan het geluid weg.
Een wielewaal sleuteltje ziet er zo uit
Verkrijgbaar bij alle specialisten (Chyparse bv)
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
aha.. weer wat geleerd. Onderstaande omcirkeling is dan het ‘wielewaalmoertje’ met de betreffende klem.. Ik heb alvast het voordeel dat ik maar een halve kunststof afdekplaat los hoef te nemen.
haha, ja dat scheelt alweer Hoewel ik eigenlijk wielewaal “schroef” bedoel ops:
Succes alvast…
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Met enige scepsis heb ik het stuurwiel gedemonteerd. Vervolgens heb ik de boel goed schoongemaakt. Al snel werd me de aard van de constructie duidelijk. Schoonmaken bleek inderdaad de remedie. Door ophoping van vuil, vet in combinatie met een incorrecte spanning van de veer draaide het lager niet mee. De schotels draaiden hierdoor in het stilstaande lager. Dit veroorzaakte het gepiep….
Je heet met recht ‘SUPER.alexander’
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Heb ik toch nog een vraagje in deze ‘categorie’.......
De schakelpook kan dermate ver naar de bestuurder worden getrokken worden dat deze de kunststof afdekplaat raakt. Het in de eerste versnelling moet uitermate voorzichtig gebeuren om te voorkomen dat de nieuwe afdekplaat weer breekt. Is dit probleem te verhelpen door de kabel te stellen?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In de stuurbuis zitten drie uitsparingen om het stuurhuis in te vergrendelen. Door een andere uitsparing te kiezen komt het stuur dichter naar je toe, volgens mij is dat de oplossing…