Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
hallo,
Mijn auto trilt, bij 120 km/u is het het ergst, bij 20 km/u schudt de auto een beetje heen en weer. De trilling zit niet in het stuur. Het is waarschijnlijk de aandrijfas. Beide aandrijfassen hebben ook een beetje speling op de binnenste homokineet. Mijn vraag is; Kan deze trilling kwaad/kan het kwaad dat de aandrijfas krom is?
Ik heb 2 weken geleden de versnellingsbak vervangen voor een gebruikt exemplaar, dit omdat er toen een trilling in zat die nog 10 keer erger was, in combinatie met een bijgeluid uit de bak. Het druklager was ook helemaal aan gort, die gaf weer een ander bijgeluid. Gek genoeg was die ongelofelijke trilling de dag voor dat de bakwissel ging plaatsvinden weer een heel stuk minder!!
Ik wil gewoon geen geld meer in deze auto steken, omdat hij over een paar maanden naar de eeuwige jachtvelden gaat. Er is teveel aan kapot;
- uitlaat lekt tussen midden en eindemper, middendemper is verkeerd type, is er onder gelast, zit onder een verkeerde hoek
- hele blok lekt olie, echt overal; koppakking, kleppendeksel, carterpanpakking, alle keerringen distributiezijde
- te hoge carterdruk; hele inlaattraject vol met olie, waarschijnlijk zuigerveren versleten
- aandrijfassen hebben lichte speling
- stabilisatorstangen hoesjes gecheurd
- remschijven voor 6 mm, ipv de minimale 8
- remblokken voor bijna op
- stuurbekrachtigingsleiding lekt/zweet
ik heb al het een en ander gerepareerd;
- nieuwe remcilinders en voeringen achter
- nieuw eindemper
- nieuw druklager koppeling
- andere versnellingsbak
- voorruit vastgezet (zat gewoon los, slecht herstelde schade)
- achterwiellager
- remleiding
- radiateur
- bestuurdersstoel
- verlichting dashboard
Ondanks alles hoef ik maar 0,5 liter olie per 10.000km! bij te vullen, is het verbruik gemiddeld 1 op 15 en rijd hij lekker! Ik vind het ook jammer dat hij uiteindelijk naar de sloop gaat, hij heeft me overal gebracht en nooit laten staan.
Ik ben aan het sparen voor een andere citroen (ik blijf bij citroen) maar dat duurt nog wel een paar maanden.
Mijn auto is een zx reflex 1.4 van 96 met 192.000 km op de teller
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is!
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
voor 150 euro heb je een compleet 2e hands blok.. zijn er genoeg.. in peug 306 zx, ax, bx….
dat inlaat traject is altijd goor bij die 1.4tjes…
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
alleen dat neemt niet de trilling weg uit mijn aandrijflijn, de auto gaat zo en zo weg over een paar maanden. ik rijd er wel gewoon mee door en zie wel hoelang het goed blijft gaan. als er weer iets kapot gaat, kan ie rechtstreeks naar de sloop.
Voorwielen al een keer laten balanceren en uitlijnen?
Re: aandrijfas trilling
Ik vraag me af waarom je meteen aan je aandrijfassen denkt (alhoewel ze er wel bekend om staan?)?
Ik zou eerder denken aan je remmen, en dan met name aan kromme remschijf/-schijven? Gezien je opsomming zou me dat ook niets verbazen:
citrozxdennis schreef:- remschijven voor 6 mm, ipv de minimale 8
- remblokken voor bijna op
Spaar vooral hard door, maar ga geen gevaarlijke situaties creëeren door te bezuinigen op benodigd onderhoud?! Volgens mij doe je dat namelijk wel…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Of balancering áchter… dat trilt voornamelijk in je kont, niet in het stuur.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
je kan de assen met de hand heen en weer bewegen als de auto stilstaat, het is maar een paar mm maar toch….
ga in ieder geval wel nieuwe remmen monteren voor binnenkort, zodat het in ieder geval veilig is….
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Tja bij de betere speciaal zaak. Kost een paar tientjes maar dan heb je ook wat.
Of even vragen in de buurt bij mechanisatie, loon of autobedrijven,
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Met een beitel en een hamer krijg je die moeren ook wel los/vast
En of het handig is om meteen de keerringen te vervangen weet ik niet, ik heb het in ieder geval niet gedaan toen ik mijn assen heb vervangen. Alleen nieuwe bakolie erin gedaan en dat loopt al weer zo’n 50k probleemloos..
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Het is een engelse maat. Ik heb dop 35 en daar staat ook een engelse codering op.
Even googlen.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
kan je niet een bahco of zo een waterpomptang proberen?