McDean schreef:veel is goed zelf te doen! daar bespaar je je vlink mee!!!
goede 2de hands handremkabels scheeld ook veel!
nieuwe kosten slechts 17 euro ex btw bij de dealer(orginele kabels!)
de citroen-liefhebber
Als ik je lijstje zie dan valt het wel mee:
Het lijstje.
=============================================
Handremkabel links en rechts
Remschijven en blokken voor
Remschijf en blok rechts achter ( links is nog goed)
fuseekogelhoes
Stuurhuishoes
Remslang rechts voor
Brandstofleiding roest verwijderen en in de tectyl
Uitlaatophanging achter lassen
En één afgekeurde band.
Totaal komt dit dan op 1100 euro inclusief
===============================================
Het laswerk is wat lastiger als je dat zelf niet kan. Kan je zelf wel lassen, dan zou ik zeggen huur zo’n apparaat voor 1 dag en regel het zelf.
Vervangen van de stuurhuishoes is te doen, maar daar ben je wel even mee bezig. Na vervanging wel voor de zekerheid de BX opnieuw laten uitlijnen.
Alle andere klusjes stellen erg weinig voor. dit is allemaal best te doen als de BX aan de voorzijde op goede bokken staat.(Geldt natuurlijk niet voor de achterremmen!!! )
Ik denk dat je alles bij elkaar een dagje bezig bent en heel wat euries bespaart!!!
Als de BX daarna is goedgekeurd geeft dat voor jezelf nog een beter gevoel!!!!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
McDean schreef:veel is goed zelf te doen! daar bespaar je je vlink mee!!!
goede 2de hands handremkabels scheeld ook veel!
Eh, 2e hands handremkabels? Die zullen er niet veel beter aan toe zijn, en nog vies ook.
Als je de dealer te duur vindt hebben ze bij de Brezan ook nog kabels in een 2 of 3 tal kwaliteiten en prijsklassen.
De goedkoopste urft bevalt mij het best overigens.
Ich bin ein Breaker
macnail schreef:
Het laswerk is wat lastiger als je dat zelf niet kan. Kan je zelf wel lassen, dan zou ik zeggen huur zo’n apparaat voor 1 dag en regel het zelf.
Vervangen van de stuurhuishoes is te doen, maar daar ben je wel even mee bezig. Na vervanging wel voor de zekerheid de BX opnieuw laten uitlijnen.
Alle andere klusjes stellen erg weinig voor. dit is allemaal best te doen als de BX aan de voorzijde op goede bokken staat.(Geldt natuurlijk niet voor de achterremmen!!!)
Ik denk dat je alles bij elkaar een dagje bezig bent en heel wat euries bespaart!!!
Als de BX daarna is goedgekeurd geeft dat voor jezelf nog een beter gevoel!!!!!
En zit je op korte termijn met de kosten: laswerk kun je met een beetje handigheid ook nog voorkomen of uitstellen door de uitlaat op een andere wijze op te hangen. Ik heb ‘t ooit aan een om- en uitgebogen beugel van een ruitensproeiertank gehangen, met een bout door een stukje stevig plaat heen. Prik het rotte plaat wel weg en conserveer het, zodat het niet verder gaat rotten.
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3769.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Mijn BX 16v was gewoon goedgekeurd zonder de achterste uitlaat ophangpunt
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Dan heb je “geluk” gehad want dat moet er wel zijn.
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik kan me best voorstellen dat het ff schrikken is van een bedrag van 1100 euro. Ik heb zelf nog wel eens een duurdere APK gehad, dat was zeker wel flink slikken geblazen. Maar als de BX verder nog in een goede staat verkeert en je een hoop rijplezier bezorgd, en je niet constant op kosten wordt gejaagd, dan zou ik het gewoon laten doen. Met dien verstande dat alles wat je zelf kunt natuurlijk mooi is meegenomen.
Ikzelf heb er in elk geval nooit spijt van gehad dat ik mijn BX toen gewoon heb laten behandelen in plaats van een andere te zoeken, want ze heeft me verder nooit in de steek gelaten. Maar er is op het forum ook iemand met een BX GTi automaat die constant tegen stevige kosten aanloopt. In zo’n geval zou ik zelf stevig gaan twijfelen. Kwestie van voor jezelf afwegen wat je van je BX verlangt en wat je daarvoor financieel kunt opbrengen.
Ik wens je in elk geval veel succes en sterkte met je beslissing, wat die ook moge zijn.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3268.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ach, je moet alles in perspectief zien….wat is duur?
M’n zwager rijdt een BMW 530d uit 2000, en die kreeg een herstelrekening van >2000 euri voor z’n kiezen voor de APK:
er waren wat ophangingsrubbers en stabi-stangen aan vervanging toe vóór (schijnbaar kwetsbaar punt van achterwielaandrijvers)....
Dan valt 1100 voor zo’n waslijst wel weer mee….
Lekker zelf een weekendje sleutelen!
‘Spirit of avant-garde’
karel schreef:McDean schreef:veel is goed zelf te doen! daar bespaar je je vlink mee!!!
goede 2de hands handremkabels scheeld ook veel!Eh, 2e hands handremkabels? Die zullen er niet veel beter aan toe zijn, en nog vies ook.
Als je de dealer te duur vindt hebben ze bij de Brezan ook nog kabels in een 2 of 3 tal kwaliteiten en prijsklassen.
De goedkoopste urft bevalt mij het best overigens.
heb je bij de brezan kabels voor een tientje????
de citroen-liefhebber
Ookal kosten ze 20 euro, ze moeten er op…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Achterste uitlaatsteun: Niet zelden een los stukje staal gepakt, daar een bout doorheen gejast als ophangstaaf, en de rest met met bouten vastgezet aan de koets. Wat nou lassen!
Wordt zonder problemen goedgekeurd en kost aan materiaal misschien een eurootje of 10.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Assitch schreef:heb je bij de brezan kabels voor een tientje????
Het zal niet veel schelen.
Ich bin ein Breaker
Als je nieuwe handremkabels erop zet, doe dan gelijk een beschermhuls om die kabels waar ze door die ringen heen gaan. Daar slijten ze het snelst namelijk.
Ik heb een paar foto’s gemaakt van de remmen.
Schijf links
Schijf rechts
Schijf links achter
De schijf rechts achter is duidelijk aan vernieuwing toe. Ik twijfel een beetje of rechts voor een afkeur is voor de blokken maar de schijf ziet er nog wel goed uit.
Overigens zie ik geen problemen met de remslang. Aangenomen dat ze het flexibele gedeelte bedoelen achter de veerpoot.
De fusseekogelhoes heeft inderdaad een klein scheurtje in het rubber op het metaal.
Stuurhuishoes heb ik niet kunnen bekijken. Maar ik ga nog een keer een brug op om de brandstofleiding te bekijken. Waar loopt die eigenlijk?
Want het enige metalen leiding gedeelte zit toch alleen bij de pomp in de buurt dacht ik.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6839.jpg)
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ten eerste vraag ik mij af hoe ze hebben vastgesteld dat je emmen versleten zijn. Het is bij een APK keuring niet de bedoeling dat er iets van de auto wordt verwijderd (bv. wielen). Dan kun je de schijven/blokken dus niet zien ook. Er kan slechts proefondervindelijk worden vastgesteld dat de remmen goed werken door een remproef te doen. APK is sowieso altijd een moment opname.
Neemt niet weg dat ik na bestudering van de foto’s van mening ben dat alle remschijven vervangen dienen te worden. In ieder geval is de schijf rechts achter helemaal naar de gallemiesen. en vervang je rechts dan moet je ook links vervangen. Zet je er nieuwe schijven op dan zet je er ook nieuwe blokken op. Of je moet willen blijven sleutelen
De voorste schijven zijn ook al kanp ver versleten. Kijk naar de ‘opstaande’ rand waar de blokken hun slijtage slag hebben gespeeld. Die is minstens 1mm hoog. Neem maar eens een datablad van remschijven ter hand en kijk wat de dikte is nieuw en de minimaal toegestane dikte. Dit verschil mag er dus afgesleten worden en bedraagt over het algemeen 2 á 2,1mm. Wanneer er dus aan bijde zijden 1mm is afgesleten dienen de schijven vervangen te worden.
Bij de weg: Remmen zijn levensreddende noodzakelijkheden. Daar geef ik graag iets meer aan uit om er zeker van te zijn dat ze hun werk ook tadeloos uitvoeren wanneer ik dat nodig heb. Één meter meer remweg kan al het verschil zijn tussen leven en dood. Of valide en blijvend kreupel zo je wilt.
Het zelf vervangen van je remschijven en blokken stelt echt niets voor.
Toen mijn handremkabels dergelijke slijtageplekken vertoonden nam de keurmeester zelf ducktape ter hand. Nu kan ik ze tenminste goedkeuren was zijn commentaar.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton