3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Schakelstangetje. pag 7
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 15 november 2008 07:08 PM
  [ # 31 ]

Dat is een goed punt Hendrik.

Ik ben ook zeker niet van plan te bezuinigen op de remmen.

Ik zal de schijven eens meten maar ik denk dat je het goed hebt ingeschat.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 15 november 2008 07:09 PM
  [ # 32 ]
hendrik69 schreef:

Ten eerste vraag ik mij af hoe ze hebben vastgesteld dat je emmen versleten zijn. Het is bij een APK keuring niet de bedoeling dat er iets van de auto wordt verwijderd (bv. wielen). Dan kun je de schijven/blokken dus niet zien ook.

Zet de auto maar op een brug. Dan kijk je van achteren zo in het wiel en kun je de schijven prima zien zitten.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 15 november 2008 07:14 PM
  [ # 33 ]

Dan zit er een grote ankerplaat voor, dus de schijf zie je niet zomaar. Met een bandenlichter die plaat even oplichten en je kunt hem bekijken.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 15 november 2008 07:21 PM
  [ # 34 ]

De stukken benzineleiding langs de dorpel (rechterdorpel) zijn van metaal.

De rest is allemaal rubber.  (bij een carburateur BX tenminste Rolling Eyes )

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 november 2008 07:27 PM
  [ # 35 ]

Hier kun je natuurlijk lang over discussieren, echter is de slijtageafwijking/roest op de getoonde remschijf zeer waarschijnlijk op de testbank waarneembaar.
En mocht dit niet het geval zijn geweest, wees dan blij dat de monteur zijn handen uit de mouwen heeft gestoken. (ondanks het feit dat de achterremmen van een BX weinig doen…)

Kortom, niet zeuren over hoe het geconstateerd is maar fixen die hap! Het kost relatief geen drol en er zit weinig werk in. En als je toch lekker bezig bent bij de schijven, kun je gelijk de LHM lekker doorspoelen.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 15 november 2008 07:30 PM
  [ # 36 ]
hendrik69 schreef:

Ten eerste vraag ik mij af hoe ze hebben vastgesteld dat je emmen versleten zijn. Het is bij een APK keuring niet de bedoeling dat er iets van de auto wordt verwijderd (bv. wielen). .

Dat mogen ze dus bij twijfel wel he.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 november 2008 07:33 PM
  [ # 37 ]

Wat een gemier, het is een terecht afkeurpunt. Hiervoor zou je de keurmeester voor kunnen bedanken, ook als hij daarvoor een wieltje heeft gedemonteerd.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 15 november 2008 08:40 PM
  [ # 38 ]

idem   er is voor de apk een lijst waar opstaat wat voor een apk keuring (in geval van redelijke twijfel) gede- en monteerd mag worden en daar vallen wielen ook zeer zeker onder

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 15 november 2008 09:57 PM
  [ # 39 ]

Maar…

Schiijven mogen slechts afgekeurt worden op groeven, zoals rechtsachter of roestvorming.

Blokken mogen alleen afgekeurt worden als er geen voering meer op zit.

Al zouden je schijven 4mm dik zijn, zeer onverstandig dat terzijde, dan mogen ze daar niet op afkeuren.

Geheel terzijde hoe is de relatie klant - garage? Dit is ook van belang. Vaak word er de APK niet alleen gekeken naar APK punten alleen, maar ook naar de algehele technische staat. Zijn er dingen die binnen afzienbare tijd vervangen moeten worden bijvoorbeeld.

Dit is niet zozeer met het idee van geld verdienen, maar met service. De meeste mensen doen niet of weinig aan onderhoud en zien de APK als een soort onderhoudsbeurt.

Sterker, het lokaal bedrijf hier heeft zelfs klanten die vinden als binnen een 3 mnd na de APK langs moeten komen voor onderhoud. Dat de man zijn werk niet goed gedaan heeft tijdens de APK.

Kort samengevat. Hoe duidelijk is er gecomuniceerd over het feit APK. Is er duidelijk gemaakt dat er puur APK technisch gekeken moest worden en als meneer of mevrouw al meende dat er onderhoud aankwam, dat die dit apart moest vermelden.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 november 2008 10:15 PM
  [ # 40 ]

Over de achterschijf lijkt me weinig discussie mogelijk. Beter vervang je beide schijven en blokken aan één as tegelijk omdat je anders afkeur krijgt op scheef remmen. Roest op de achterremmen bij een BX berline voorkom je door altijd wat vracht achterin mee te nemen.

De voorschijven worden inderdaad wel dunner en kun je misschien maar beter vervangen - als je toch bezig bent. Maar ik zou zeggen dat ze nog wel even mee kunnen.
Ik heb ze wel eens veel erger gezien, als dik uitgevallen alufolie. Die waren zogenaamd “net vervangen”. Het betreffende garagebedrijf bestaat niet meer anders had ik ze hier genoemd.

De minimum grens is inderdaad maar een paar mm minder dan de nieuwstaat en staat meestal op de rand ingeslagen óf er zijn slijtagekenmerken in de schijf aanwezig. Als je die niet meer ziet is ie op.

Ik ben geen APK-expert maar volgens mij zit G.O.D. ernaast met zijn bewering. Slijtagekenmerken of minimum dikte moeten worden gerespecteerd, net als profiel.
Als je met 4 mm schijven vol in de ankers gaat dan raken ze oververhit en kunnen ze breken - probeer er maar niet aan te denken.

De handremkabel, sja, met een beetje frutten met een hoesje ben je er ook wel maar de vraag is in hoeverre er al roest op de kabel zelf zit. Bedenk goed: het is wel een NOODrem bij de BX, dat ie ook als “handrem” fungeert is een prettige bijkomstigheid.

Met remslangen e.d. kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Als die ploffen kun je wel spreken van een noodgeval. Vaak zie je (haar)scheuren zitten als je ze dubbelknikt, ook bij slangen waarbij verder niets aan de hand lijkt te zijn.
Heb je het advies gekregen ze te vervangen doe dat dan gewoon en ga niet eerst op zoek naar de haarscheuren.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 november 2008 10:20 PM
  [ # 41 ]

@hendrik69:
Roest is ong. 4x zo dik als gewoon ijzer. De korst die je buiten het slijtvlak ziet zitten kan dus best 1 mm dik zijn; dat zegt dus niet direct iets over de hoeveelheid afgesleten remschijf.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 16 november 2008 12:51 AM
  [ # 42 ]

Karel. Dit was idd vroeger zo, vandaar ook een verwarring over bestaat.

Die regel van dikte is eruit geschrapt. Waarom ik niet weten. Idd wat je zegt in stukken breken oid.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 november 2008 03:31 AM
  [ # 43 ]

Nouja, linksom of rechtsom; het is maar beter dat een garage de wielen er even af trekt om te checken hoe het met de remmen zit.
Niet alles moet per se langs het wettelijke minimum lijntje natuurlijk. Gelukkig hebben garagisten kennelijk soms meer verantwoordelijkheidsgevoel dan waartoe ze wettelijk verplicht zijn.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 16 november 2008 09:49 AM
  [ # 44 ]

Dat staat in eerder bovenstaande tekst ook… Ze doen dit ook deels uit service naar de klant toe. Alleen zijn allicht technische punten en APK punten op een bult geveegd.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 16 november 2008 10:58 AM
  [ # 45 ]
karel schreef:

@hendrik69:
Roest is ong. 4x zo dik als gewoon ijzer. De korst die je buiten het slijtvlak ziet zitten kan dus best 1 mm dik zijn; dat zegt dus niet direct iets over de hoeveelheid afgesleten remschijf.

Op de foto van zowel de rechter als de linker schijf voor zie je aan de binnenzijde van de remschijf duidelijk een glimmende opstaande rand van zeker een mm hoog. Dat is dus geen roest korst maar het slijtageprofiel. Als schijven zover zijn versleten dienen deze asap vervangen te worden.

Ik weet niet hoe dat bij een BX is maar bij een Xantia kun je als vuistregel nemen dat je na de tweede blokkenwissel ook je remschijven dient te vervangen. Oftewel een remschijf gaat net zo lang mee als twee sets blokken.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook