5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
   
Schakelstangetje. pag 7
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 26 november 2008 07:48 PM
  [ # 61 ]

De eerste klus

Aangezien het mijn eerste remmenwissel is ben ik maar begonnen met de achterrem. Confused

Eerste probleem.
Ik krijg de zuiger niet ver genoeg naar binnen om het binnenste remblok vrij van de schrijf te krijgen.

 
De rem loopt dus aan.

 

Gezien de staat van de oude schijf. ( welke ook al, maar lichter tegen de blokken aan zat ) was dat ook al het probleem van de vreemde slijtage.

 

Wegens de ondergaande zon en wat regen de boel maar gemonteerd en ontlucht.
de schijf is met de hand te draaien maar maar loopt aan en op de helft zelfs vast. Met wiel loopt het niet vast maar lekker is anders.

Is het nu zaak nogmaals te proberen de zuiger verder naar binnen te duwen? En hoe ga ik dat bereiken?

Sad

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 26 november 2008 09:28 PM
  [ # 62 ]

Re: De eerste klus

citrus schreef:

Aangezien het mijn eerste remmenwissel is ben ik maar begonnen met de achterrem. Confused

Is de rand van de zuiger soms opgestuikt?
Dattie aan het eind bol staat zeg maar.
Misschien heeft er iemand tegenaan geslagen en loopt ie nou aan?

Stukje er uit laten komen(voorzichtig remmen) en dan met een fijn vijltje de rand
bijwerken zou dan wel eens kunnen helpen.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 26 november 2008 09:47 PM
  [ # 63 ]

Re: De eerste klus

citrus schreef:

Wegens de ondergaande zon en wat regen de boel maar gemonteerd en ontlucht.
de schijf is met de hand te draaien maar maar loopt aan en op de helft zelfs vast. Met wiel loopt het niet vast maar lekker is anders.

Is het nu zaak nogmaals te proberen de zuiger verder naar binnen te duwen? En hoe ga ik dat bereiken?

Sad

volgens mij moet je bij testen of hij aanloopt altijd je wiel gemonteerd hebben. die 2 schroeven in je remschijf trekken hem namelijk niet echt strak op de naaf. zodra je wielbouten erdoor gaan en je die goed aantrekt wordt de schijf echt goed op de naaf gedrukt en zou hij inprincipe ook recht moeten zitten.

wat je nu beschrijft is dat de schijf er scheef op zit, waardoor hij halverwege dan vast loopt.

voor vastzittende zuigers heb ik helaas geen tip. ik kon destijds bij de bx van een vriend gewoon met de hand die zuigers terugduwen. kijk dan wel uit voor rondvliegend lhm want het spoot bij mij tot boven in de wielkast.

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 27 november 2008 02:51 PM
  [ # 64 ]

Je kunt ook de nieuwe remblok afschuren, grof schuurlinnen op een vlakke ondergrond leggen en dan met de remblok achtjes draaien dan blijft ie mooi vlak.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 30 november 2008 02:42 PM
  [ # 65 ]

Re: De eerste klus

[quote author=“JanvBIs de rand van de zuiger soms opgestuikt?
Dattie aan het eind bol staat zeg maar.

De zuiger zag er verder niet ongewoon uit.
Ik heb de oplossing maar in het remblok gezocht zoals b.rozema voorstelde. Het blokje wat geschuurd en het paste weer prima. Dat gaat vrij gemakkelijk trouwens.

Alle remmen zitten er nu op. En ik klus weer verder…


 

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 30 november 2008 03:54 PM
  [ # 66 ]

Mooie nieuwe remschijven, maar als ik jou was zou ik de ze even verven, daar waar geen remblokken zitten natuurlijk, daar heb je later veel plezier van want dan komt er niet zo gauw een roestrand te zitten.
Alleen op het pasvlak ven de wielnaaf niet verven maar heel licht invetten met kopervet.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 05 december 2008 03:02 AM
  [ # 67 ]

buitenkabel handrem beschadigt? Krimpkous rules….

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 05 december 2008 09:27 AM
  [ # 68 ]

Krimpkous lijkt me best een goede optie. Maar is dat niet erg dun?

Ik heb nu de kabels vervangen.
Met een stuk van de oude kabelhoes en tie-rips maak ik alvast een extra buitenhoes daar waar het wiel de kabel raakt.
Dat scheelt alvast is de slijtage van een goede kabel.

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 15 december 2008 10:25 PM
  [ # 69 ]

Goedgekeurd

Eindelijk is de BX weer goedgekeurd.

Alles gerepareerd. Met hulp! Dat gelukkig wel.
Weer een hoop geleerd.  Very Happy

Ook over de garage.

De uiteindelijke APK voorzag namelijk ook nog in een extra ongevraagde reparatie.

Het achterste ophangpunt van de uitlaat heb ik namelijk vervangen door een zelf gemaakte beugel welke door een hoekprofiel in de koffer vast zat. Nu zat het profiel nog niet vast aan de koffer en dus eigenlijk nog los. Als je tegen de zwaartekracht in duwt tenminste. Volgens mij deugdelijk genoeg om niet op de grond te vallen.
Ik had nog geen tijd en gereeedschap om dit met bouten vast te zetten aan de bodem en wilde het eigenlijk later weer echt netjes afgewerkt oplossen. De beugel was dus maar tijdelijk.

Nu is dit profiel zonder dat aan mij voor te leggen door de garage gelast met als kosten één uur werk en nog wat materiaal.

Hadden ze mij even gebeld dan had ik ze voorgesteld het met bouten te doen want nu is mijn koffer nog niet eens waterdicht.

 

Een dure las les dus.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 december 2008 11:00 PM
  [ # 70 ]

Tsja… het is misschien gemier, maar een uur voor die slakjes is best wel veel…
Ach, je hebt je APK, gefeliciteerd!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 15 december 2008 11:11 PM
  [ # 71 ]

nou een uur bakwerk…. voor dat Shocked
Sorry als ik nu een garage bedrijf een slechte naam bezorg, maar dat ziet er niet echt profesioneel uit…. in een uur lijkt me dat een bedrijf het ook echt kan lassen!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 15 december 2008 11:16 PM
  [ # 72 ]
McDean schreef:

nou een uur bakwerk…. voor dat Shocked
Sorry als ik nu een garage bedrijf een slechte naam bezorg, maar dat ziet er niet echt profesioneel uit…. in een uur lijkt me dat een bedrijf het ook echt kan lassen!

Met een stukkie ijzer en wat bak&braad; doet de eerste de beste amateur het nog netter.
Hoe moeilijk is het om meteen even een plaatje te maken met hoekprofiel en dat er netjes in te lassen. daar ben je nog geen uur mee bezig.
Deze manier is echt het geld niet waard.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 15 december 2008 11:32 PM
  [ # 73 ]
macnail schreef:
McDean schreef:

nou een uur bakwerk…. voor dat Shocked
Sorry als ik nu een garage bedrijf een slechte naam bezorg, maar dat ziet er niet echt profesioneel uit…. in een uur lijkt me dat een bedrijf het ook echt kan lassen!

Met een stukkie ijzer en wat bak&braad; doet de eerste de beste amateur het nog netter.
Hoe moeilijk is het om meteen even een plaatje te maken met hoekprofiel en dat er netjes in te lassen. daar ben je nog geen uur mee bezig.
Deze manier is echt het geld niet waard.

ag stage lopers moeten het ook leren Laughing  maar ik vind dit geen nette oplossing Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 15 december 2008 11:45 PM
  [ # 74 ]

Ik weet niet precies hoe het hoekprofiel bevestigd is. Maar ik zou hem denk ik geprobeerd hebben dicht te bakken bij de plaats waar hij de carrosserie doorheen gaat. Want dan bak je dat gat dicht en behandel je het. Zie het er ook weer mooi uit en is het waterdicht.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 16 december 2008 12:27 AM
  [ # 75 ]

Re: Goedgekeurd

citrus schreef:

Eindelijk is de BX weer goedgekeurd.

De uiteindelijke APK voorzag namelijk ook nog in een extra ongevraagde reparatie.

 

Hadden ze mij even gebeld dan had ik ze voorgesteld het met bouten te doen want nu is mijn koffer nog niet eens waterdicht.

 

Een dure las les dus.

Je hebt al betaald zeker?
Je hebt namelijk niet gevraagd om te lassen; dat had men dan ook niet zomaar (zonder overleg) mogen doen.
In dit geval had je ze dus hartelijk moeten danken voor de service om daarna met een uitgestreken gezicht weer weg te gaan.
In de praktijk wordt je vaak overdonderd - en dat werkt, blijkt hier maar weer.

Profiel  
 
 
5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook