vanavond even mijn ecu uitgelezen omdat het kat lampje maar bleef branden. Deze gaf foutcode 33 door wat de gaskleppotentiemeter zou moeten zijn. De auto rijdt best redelijk, alhoewel ze soms wat soepeler zou mogen reageren op het gas.
vraag 1: mag ik ongestraft de meter losschroeven
vraag 2: kun je iets reviseren aan de pot.meter of moet deze worden vervangen.
vraag 3: waarom is het altijd zo’n vieze bende rondom injectiehuis.(valt me echt op bij die 1.4i blokjes)
Het is dezelfde als op foto:
ik ben nog op zoek naar part. nummer.
Citroen Bx Deauville 1993
Ik heb hetzelfde gehad, bij mij werd de reactie op het gaspedaal steeds beroerder.
Ik heb hem gewoon vervangen, ECU gereset en gaan met die banaan, ik merkte goed het verschil. Ik denk niet dat er iets te reviseren valt aan de de pot. meter, ik kon ook niet ontdekken dat er mechanisch iets mis mee was.
Wellicht zou je hm is los kunnen schroeven en goed schoonspuiten met bv WD40? Maar misschien vernaggel je je meter hierdoor juist wel, daarvoor weet ik er te weinig vanaf.
Tweedehands metertje lijkt mij gewoon een goede oplossing.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
1.Je kunt de potmeter gewoon losschroeven, wel vantevoren even aftekenen hoe hij op het gasklephuis zat (even eromheen een lijntje trekken), want als je hem er scheef opzet doet hij zijn werk niet meer.
2. Je kunt vaak zien dat de koolstofbaantjes versleten/ingesleten zijn. je kunt hem nog schoonmaken met contactspray, maar niets anders, zeker geen WD40 (laat een vettige niet geleidende laag achter). Zo’n gasklepmeter kun je van een sloper trekken. Vaak zitten er goede op auto’s met veel km’s (daar zijn ze al eens vernieuwd). Ze zijn te vinden op (bijna) alle peugeot en citroen 1.4 blokjes. En ik heb er evt ook nog eentje liggen, als je er geen kunt vinden. Zo’n ding is niet te reviseren, en ook niet los te koop bij de dealer (alleen compleet gasklephuis a +/- 450 euro)
Een versleten gaskleppotentiometer heeft vaak als kenmerk stotteren bij bepaalde toerentallen en inhouden.
3. Het injectiehuis injecteert benzine, en oliedamp (uit carter), en er lekt natuurlijk altijd wel wat langs de afdichtingsrubber. Daarom wordt het zo’n zooitje.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
ik heb ondertussen een bedrijf in china gevonden die ze namaakt.
ik heb ze een mailtje gestuurd.
ben benieuwd.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Het is wel een gepriegel de gaskleppotentiemeter er weer goed op te zetten. Je moet hem idd goed aftekenen. Zo niet dan heb je een probleem met de stand van de gasklep en dus een te hoog of te laag stationair toerental. Ik ben ooit begonnen de meter eens schoon te maken met spiritus maar dat had maar even effect. Vroeg of laat ben je toch echt door het laagje koolstof.
Uiteindelijk bleek het destijds makkelijker en goedkoper een gebruikte injectiekop van de sloop te halen voor 25 Euro dan een nieuwe meter bij Bosch te bestellen voor een paar honderd Euro Ik weet wat zo’n injectiekop nu kost? ALs die KDY blokken zeldzamer worden zijn ze waarschijnlijk duurder en hebben ze hoge KM standen. Het overzetten van de kop is niet veel werk. In dat geval zou ik je willen aanraden nieuwe pakking knippen voor tussen de injectiekop en het inlaatspruitstuk.
Ik ben benieuwd naar de reactie uit China en ook naar de prijs.
Peter
Het gasklephuis van deze dingen is volgens mij alleen maar als geheel leverbaar, niet in losse onderdelen. Dat maakt het zo prijzig.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Het gasklephuis van deze dingen is volgens mij alleen maar als geheel leverbaar, niet in losse onderdelen. Dat maakt het zo prijzig.
onderdeel is onderweg.
ik krijg een sample, maar moet wel de transportkosten betalen.
Minimale afname is 250 stuks.
Dus niet allemaal tegelijk…...
Als het van goede kwaliteit is, is er wel markt voor denk ik. Je leest veel over problemen met die krengen.
Citroen Bx Deauville 1993
Dan ga ik ook maar eens een “sample” aanvragen
Wat kosten ze bij 250 stuks eigenlijk?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
ik krijg nog antwoord over de prijs bij 250 stuks.
ik zou dan een inventarisatie moeten maken over de vraag naar die dingen. Laten er nou 50 mensen zijn die interesse hebben. En dat ding kost dan omgerekend 30 euro (ik zeg maar wat). Dan zou je Tjap Tjoi eens een doosje kunnen laten opsturen. Dan is heel TU rijdend Nederland weer even van het schokken af.
Citroen Bx Deauville 1993
en zo erg is het…
Citroen Bx Deauville 1993
ik heb twee samples van een chinese fabrikant gekregen.
ze zien er een beetje cheap uit. Ik ga ze van het weekend inbouwen..
Ben vooral benieuwd hoelang ze het volhouden.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
en en en??? want ik wil er ook wel 1 voor mijn Ax GT!!! (en mischien 1 reserve?)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Chinese tps houdt zich prima. Tot nu toe geen storing meer gehad.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gaaf: heb je al een prijs? Ik heb nog ergens een auto met TU motor liggen
2CV 1985
Omdat ik steeds aanvragen krijg voor een TPS het volgende:
Dit adres levert de TPS, waarschijnlijk kan dat alleen in grote aantallen. Misschien dat iemand hier handel in ziet. Ik heb destijds een sample aangevraagd, en die werkt tot nu toe prima.
Het gaat om de eerste sensor in het document.
http://www.ysparts.com/img/product/2008827110664_1.pdf
Citroen Bx Deauville 1993
Direct te koop via:
http://www.autosensorberlin.com/product_info.php/info/p176_Throttle-Body-Position-Sensor-Citroen-Lancia-Peugeot-3437022.html
Citroen Bx Deauville 1993