Mensen,
Vervolg op: Draadje
Wat zou het kunnen zijn geweest, de koppeling slipte in de bovenste 3 versnellingen tussen 2 en 3000 tpm, enkel met half gas was er te rijden.
Nu, nadat ik er zelf weer in rijd is het euvel verdwenen.
De ZX was rete-traag bij terugkomst, nu ik er zelf weer in rijd en af en toe even door trek om de boel schoon te houden zit er weer wat tempo in en slipt de koppeling niet meer. Daarbij rijd ik zo dat toeren en snelheid zoveel mogelijk vloeiend in elkaar overlopen, schokvrij en zonder slip.
Kan niet zo heel veel bedenken wat dat kan zijn en waar het mee te maken kan hebben. Merkte overduidelijk dat de krachtoverbrenging in genoemde bereik langzaam greep, bij volgas in 4-5 en 2200tpm versnelde niets, op toeren vd motor na… Half gas en hup, weer in orde.
En nu, niets meer van dat alles…
Iemand enig idee?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Door stevig optrekken kan de plaat weer droogbranden waardoor de symptomen verdwijnen. Hij is dus niet plots weer droog geworden.
Ging het optrekken vanuit stilstand ook bokkig?
Mocht de keerring werkelijk lek zijn, en weet je de symptomen weg te houden door een pittig rijgedrag (wat zeker niet beter is voor je blok), dan zou ik vanaf nu het bakolie-niveau in de gaten gaan houden. (al gaat dat verbazend lang goed trouwens….)
Hm… Er was enkel sprake van slippen vanaf 3e versnelling en boven de 2000rpm bij meer dan halfgas. Wel ben ik van mening dat er meer motorolie verbruikt is dan ik gewend ben. 1,5 liter voor 4000km vind ik wat ruim. Bakolie weet ik niet, waar zit de peil mogelijkheid bij mijn zx?
Optrekken ging nooit bokkig.
Ik rijd niet stevig of sportief, belast de motor daar waar hij het meest efficiënt loopt, laat toeren terugvallen op/net onder de 1800, geef 3/4 tot tot hij trekt, schakel verder zodat de toeren weer rond 2000 komen, of in lagere versnelling 1-1500. In de 4 rn 5 rijdt ik nooit onder de 1800 rpm en krijgt hij nooit vollast, dan of tandje terug even of deel-last en na 2200 vollast tot gewenste snelheid is bereikt. Meestal betekend dat net onder de 3000rpm doorschakelen.
Let altijd heel erg op geluid en versnelling, daar belasten waar motor best draait.
Dat ik nu soms even door trek is omdat hij zo vreselijk lui geworden is en voorheen boven de 3500rpm (verhoudingsgewijs) echt begon te trekken. Soms ook even nodig om in te voegen of in te halen.
Bovenstaand was bij terugkomst totaal niet mogelijk, berijdster heeft ook aangegeven nooit vollast en nooit boven de 3000 op snelweg te komen, bij optrekken altijd rond 2000 schakelen en halfgas.
In begin schokte ze erg tijdens schakelen, deed ze het niet in harmonie mbr toerental en snelheid en schakelmoment.
Lekkende krukaskeerring. Dan moet de bak er sobieso vanaf, kan’k net zo goed nieuwe koppeling monteren, gevoelsmatig zit de koppeling op 3/4 namelijk. Better save then sorry
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Let op hoe je de auto parkeert. Ik parkeerde mijn auto soms schuin, daardoor kwam de lekkende olie op de koppeling. Toen ik dat in de gaten kreeg recht gaan parkeren en nog bijna een ton doorgereden met dezelfde koppeling.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Let op hoe je de auto parkeert. Ik parkeerde mijn auto soms schuin, daardoor kwam de lekkende olie op de koppeling. Toen ik dat in de gaten kreeg recht gaan parkeren en nog bijna een ton doorgereden met dezelfde koppeling.
Je meent ‘t… Daar waar de auto geparkeerd stond, stond hij regelmatig schuin op een stoep of op een helling. Bij mij voor ‘t huis altijd vrijwel horizontaal… En nadat ik 1,5 liter olie bij heb gevuld begon het geslip bedenk ik me net en heeft hij nog een tijd op die plek geparkeerd gestaan.
Maareuh… Die lekkage zou hoe dan ook toch verholpen moeten worden? En dan, wanneer ik richting Cluny ga zal ik hem niet altijd recht kunnen parkeren, daar er in die streek nog wel eens heuvels en platelandsweggetjes (zie avater) in de weg liggen…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Bij mij lekte ie niet zo hard dat de lekkage als zodanig problematisch was. Wel de gevolgen. De olie werd lekker rondgeslingerd in het vliegwielhuis; er druppelde heel af en toe eens wat uit maar het meeste verwaaide en raakte de grond niet.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Toch is de koppeling op zijn eind of de drukgroep cq druklager.
slippen is niet normaal, maar slippen door olie lekkage ken ik echt niet
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Fenomeen is weer terug. Afgelopen week paar keer flinke rit gemaakt, vanmorgen reed ik naar Gendringen en yep, slippen… Bij weinig rijden of tijd stilstaan gebeurd het dus niet, bij veel rijden en regelmatig wel…
Koppeling gaat er sowieso uit. Voor de zekerheid een pakkingetje erbij kopen. Nu hopen dat het gangbaar blijft tot medio januari, kan (door rug) gelukkig niet zo lang rijden dus dat scheelt…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Hm… Er was enkel sprake van slippen vanaf 3e versnelling en boven de 2000rpm bij meer dan halfgas. Wel ben ik van mening dat er meer motorolie verbruikt is dan ik gewend ben. 1,5 liter voor 4000km vind ik wat ruim. Bakolie weet ik niet, waar zit de peil mogelijkheid bij mijn zx?
Optrekken ging nooit bokkig.
Ik rijd niet stevig of sportief, belast de motor daar waar hij het meest efficiënt loopt, laat toeren terugvallen op/net onder de 1800, geef 3/4 tot tot hij trekt, schakel verder zodat de toeren weer rond 2000 komen, of in lagere versnelling 1-1500. In de 4 rn 5 rijdt ik nooit onder de 1800 rpm en krijgt hij nooit vollast, dan of tandje terug even of deel-last en na 2200 vollast tot gewenste snelheid is bereikt. Meestal betekend dat net onder de 3000rpm doorschakelen.
:
met een diesel kun je rustig bij 2000 toeren overschakelen . ik vind met een diesel elke keer tot 3000 toeren doortrekken best ver. dit is niet de oorzaak van je probleem. in 4 en 5 kun je rustig onder de 1800 toeren rijden (50 in 4 of 60 in5) je verkracht je motor als je dan vol op je gas gaat staan. maar als je rustig gas geeft en je motor trekt kan je auto dat zat hebben
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
katuut schreef:
met een diesel kun je rustig bij 2000 toeren overschakelen . ik vind met een diesel elke keer tot 3000 toeren doortrekken best ver. dit is niet de oorzaak van je probleem. in 4 en 5 kun je rustig onder de 1800 toeren rijden (50 in 4 of 60 in5) je verkracht je motor als je dan vol op je gas gaat staan. maar als je rustig gas geeft en je motor trekt kan je auto dat zat hebben
Nou, dat doe ik dus ook. Enkel om goed in verkeer mee te komen gaat ‘ie naar 3000tpm v/a 4e versnelling. Merk dat hij pas v/a 2000 in 4 en 5 lekker loopt bij versnelling. Gewoon tokkelen op 1500 in 5 is geen probleem, versnellen doe ik dan echter niet, dan tikkie terug. Huidige blok vraagt ook wat meer toeren dan vorige. Mogelijk omdat EGR bij de vorige eruit was. Die rookte dan ook stukkie meer (zal ook met km stand (480k) te maken hebben gehad )
Het blijft voor mij bizar dat wanneer de mechaniek echt goed op temp is het fenomeen zich voordoet. Laatste dagen slechts wat kortere ritten zonder snelweg en het fenomeen doet zich niet/nauwelijks voor. Paar km snelweg en tadaa… tis er weer.
Maar hoe controleer ik pijl bakolie?
En de een zegt olie lekkage, ander mechaniek.
Mijn logica zegt even dat olie lekkage wellicht oorzaak zou kunnen zijn daar het fenomeen zich vooral bij intensief gebruik voordoet. Maar aan de andere kant, hoe komt olie dan op de koppelingsplaat??
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Als het een olieprobleem is is het hoogstwaarschijnlijk een lekkende keerring van het vliegwiel, en das dus motorolie. Bakolie verlies zou je kunnen zien doordat het drupt bij je differentieel, maar dat komt dan weer niet bij je koppeling terecht. Oh en bakolie stinkt natuurlijk.
Ik denk persoonlijk dat je drukgroep wat lammig begint te worden, maar dat zien we in januari wel wanneer we de bak eraf trekken. Sporen van olielekkage zou je dan op het vliegwiel moeten zien.
Oh, en alvast even een boodschappelijstje:
koppelingsset
fuseekogelhoesje 2x (kunnen we de vork gebruiken om ze los te rammen)
keerring vliegwiel
keerringen differentieel
krat bier
bammetjes met beleg
en een definitieve datum spreken we nog wel af
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Als het een olieprobleem is is het hoogstwaarschijnlijk een lekkende keerring van het vliegwiel, en das dus motorolie. Bakolie verlies zou je kunnen zien doordat het drupt bij je differentieel, maar dat komt dan weer niet bij je koppeling terecht. Oh en bakolie stinkt natuurlijk.
Ik denk persoonlijk dat je drukgroep wat lammig begint te worden, maar dat zien we in januari wel wanneer we de bak eraf trekken. Sporen van olielekkage zou je dan op het vliegwiel moeten zien.Oh, en alvast even een boodschappelijstje:
koppelingsset
fuseekogelhoesje 2x (kunnen we de vork gebruiken om ze los te rammen)
keerring vliegwiel
keerringen differentieel
krat bier
bammetjes met belegen een definitieve datum spreken we nog wel af
Deze keerringen:
Keerringen hbase
Hele zooi gaan we vervangen, simpelzat, karretjemoet nog wat jaartjes mee en heeft prioriteit numero uno. Fuseekogel hoes? Bedoel je niet aandrijfashoes?
Waar gaan we het doen? Wil eigenlijk gelijk motorolie verversen, heb jij een putje in de buurt ? Laat ik een garage m’n remolie ‘doen’, dat gaat me zelf niet lukken. Buurt is zat van m’n geklus.
Ook heb ik nog jonge, nauwelijks gebruikte Spanrol+multiriem liggen van de HHRR95, is deze zo over te zetten naar je weet? Spanrol van de RH is wel zo’n beetje aan zijn eind. Volgens Hbase zijn het dezelfde typenummers.
Ps. Nog steeds ‘Bier’ Bier of inmiddels al smaak gekregen
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Putje doen we niet he afgewerkte olie kan ik gewoon grateloos bij het milieupark afleveren.
En ik neem aan dat die spanrol gewoon over te zetten is, waarom niet. Heb jij die trouwens ook nog eens moeten vervangen? ik heb die looprol ook al eens moeten vervangen toen de HHRR95 nog onder mijn regime viel. dat ding krijste zo belachelijk, je had constant het gevoel dat de motor in de soep ging draaien.
En ik mag tegenwoordig alleen nog maar Grolsch drinken van de vrouw+schoonfamilie. En dat terwijl zij de Drenthenaren zijn en ik de Overijsselaar uiteindelijk. meja, tis ook wel een lekker pilske, doe maar beugeltjes
En ik bedoel de fuseekogelhoesjes, dat zijn kleine rubbertjes die over de fuseekogel zitten, deze gaan gegarandeerd kapore als ik de fusees lostik met de vork, maar ze kosten dan ook maar iets van 2 euro per stuk. Zonder vork krijgen we die fusees ook wel los, maar met wat pech sta je je een uur stuk te beuken. Aandrijfashoezen moet je maar even kijken, als die goed zijn dan blijven ze dat ook wel tijdens de reparatie.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Putje doen we niet he afgewerkte olie kan ik gewoon grateloos bij het milieupark afleveren.
En ik neem aan dat die spanrol gewoon over te zetten is, waarom niet. Heb jij die trouwens ook nog eens moeten vervangen? ik heb die looprol ook al eens moeten vervangen toen de HHRR95 nog onder mijn regime viel. dat ding krijste zo belachelijk, je had constant het gevoel dat de motor in de soep ging draaien.En ik mag tegenwoordig alleen nog maar Grolsch drinken van de vrouw+schoonfamilie. En dat terwijl zij de Drenthenaren zijn en ik de Overijsselaar uiteindelijk. meja, tis ook wel een lekker pilske, doe maar beugeltjes
En ik bedoel de fuseekogelhoesjes, dat zijn kleine rubbertjes die over de fuseekogel zitten, deze gaan gegarandeerd kapore als ik de fusees lostik met de vork, maar ze kosten dan ook maar iets van 2 euro per stuk. Zonder vork krijgen we die fusees ook wel los, maar met wat pech sta je je een uur stuk te beuken. Aandrijfashoezen moet je maar even kijken, als die goed zijn dan blijven ze dat ook wel tijdens de reparatie.
.
Multiriem met rolletjes idd al keer vervangen, had nog geen maand voordat ik de huidige kocht ‘m wederom vervangen, eigenlijk uit voorzorg gezien de vreemde snelle slijtage.
Bedoelde meer smeerput, is makkelijk aftappen…
Zo, eindelijk smaak! Grolsch en nog wel beugeltjes ook, het origineel wat ik als geboren en getogen Hengelo-er natuurlijk zeer kan waarderen Fuseekogelhoesjes zal ik tezamen met koppelingset en 2liter bakolie bestellen, nog meer ideeën? Kun je wellicht ongeveer aangeven hoe je zit in januari? Ik iig niet de 17e want dan ben ik jarig en geheel in tegenstelling tot voorgaande jaren vier ik het dit jaar wel (mede dankzij mijn vriendin…)
Ik begin medio Januari weer met therapeutisch te werken, dus ik ben redelijk inzetbaar.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Update
ZX staat voornamelijk stil, heeeel stil onder lagen sneeuw weg te kleumen, te triest voor woorden gewoon, helemaal dicht en vastgevroren. Kan sinds medio decemner door forse en onverklaarbare terugval in mijn fysiek niet veel meer doen, begin langzaam weer op te knappen maar 15 minuten (mee-) rijden is al teveel.
Na de Fysio (2x/week)pak ik stuk snelweg om hem los te houden, hooguit 10 km op 120 zodat condens etc weg is, olie rondgepomt en warm, leidingetjes op temp en alle draaiende delen weer ff gedraaid hebben. Verder staat ZX stil, heeeel stil onder een laag sneeuw en ijs
Maar verder wordt mij ernstig ontraden ook maar iets te ondernemen wat de rug zou kunnen belasten, wat resulteerd in 2x 30km/week omrijden voor 5km fysio en verder vervoerd worden in allerhande auto’s waarbij ik inmiddels weer begrijp waarom het ouderwetste Citroen-comfort aangeprezen werd bij rugklachten. De Funkelnagelneue C4 van paps knalt over de drempels, niet normaal meer. Paps stelde al voor om de ZX dan maar naar Wageningen te pakken ivm comfort voor mijn rug. En eergister met Jay2 en zijn Biks op pad geweest als bijrijder, man wat is dat dan lekker die hydroliek voor ‘t ruggetje.
Dus, Mech, de koppeling zal nog wel ff op zich laten wachten daar ik vooralsnog niets kan en wat ik rijd met de ZX rijd hij zonder enige slip, heeeeel vreemd, ik blijf erbij dat ik het niet snap.
Maar resume, de komende 3 maanden ben ik nog niet in actieve dienst en zal ZX gering ingezet worden.
Dus, koppeling en ander onderhoud (hooguit ff voorgloeiers laten vervangen door Jay2 met zijn Biks) tot nader order uitgesteld.
De rug is elementair voor het leven dus ben er even zuinig op.
@Tonie
Neem tijdig contact met je op voor afspraak, vooralsnog niet binnen nu en een maand, 2 maanden… Helaas
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Oei das vervelend David!
Ik hoop dat het overgaat met je rug, ik heb jaren geleden last gehad van een afgeknelde zenuw tussen 2 wervels en je kunt niets gewoon. Rugpijn is echt een van de vervelendste dingen.
Maar goed, hou je taai en ik hoor/zie wel wanneer je in staat bent voor een robbertje sleutelen. Ik heb er nou ook niet zo’n haast mee om nu lekker in de sneeuw te gaan stoeien met een versnellingsbak
Over 3 maanden zal het weer iig weer een stuk warmer zijn mag ik veronderstellen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX