1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De BX Toyota Prius Challenge…
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 november 2008 03:52 PM

Hallo BXisten,

Laatst kwam mijn vriendin thuis met leuk nieuws over de zwarte TZD: het beescht had 1:20,9 gedraaid (4,8l/100km)... Ik vond dat best zuinig, zéker afgewogen tegen de claim van Toyota dat een Prius 1:23 kán halen (wind mee, zon in de uitlaat, rauw ei op het gaspedaal)

Ja hallo, denk ik dan, zo ken ik er nóg wel een… Wie kent zijn (m/v) verbruikscijfers?? Hoe dicht komen jullie bij het Prius eikpunt van 1 op 23?? Hoe kunnen we een BX zo gek krijgen om heel treiterig 1:23,1 te lopen??

Ik denk: verhalen, gedachten, verbruikscijfers en ideetjes hier??

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 november 2008 04:18 PM
  [ # 1 ]

Mijn ex-B(ni)X uit ‘86 met achterover liggend 1.4 blokje (met carburateur) reed 1 op 17 bij normaal gebruik. Dus 130 op de snelweg en zonder het nieuwe rijden toe te passen. (dat vertik ik, daar vermoord je een oude motor mee in mijn ogen)
Ik denk dat, als je je best doet met afstellen, lichte voet op de gaspedaal, bandenspanning omhoog enz. 1 op 20 goed mogelijk is.
Bedenk er dan nog wat motortuning bij met injectie b.v., dan kan dat natuurlijk nog zuiniger.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 november 2008 04:32 PM
  [ # 2 ]

Hmmm, ik ben benieuwd.
Als ik - voor mijn doen - oma-stijl rijd in mijn bx dan haal ik met geluk nét 1:14… da’s nog lang geen 1:23 Sad

Zeker weten dat er geen rekenfoutje is gemaakt?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 november 2008 04:45 PM
  [ # 3 ]

Jij hebt een ander blok en meer gewicht. Aan de andere kant heb jij wel een 5e versnelling wat in theorie in de verbruikscijfers terug te vinden zou moeten zijn. Wat dus niet het geval is.

Goed, nu weet je gelijk waarom ik geen TU-blok hoef.

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 16 november 2008 04:53 PM
  [ # 4 ]

3 km per liter meer zou te doen moeten zijn. Waarschijnlijk al met wat simpele ingrepen, maar je moet er wel bedachtzaam mee om gaan.


Zo zou je de standaard velgen van de 14e kunnen monteren met de smalste bandjes die passen. Dat scheelt je aanzienlijk in rolweerstand en ook aerodynamisch is dat niet verkeerd.

Daarnaast zou je er over kunnen denken om de koelopeningen in de bumper drastisch te verkleinen en de ruimte voor eventuele mistlampen ook vlak te maken met de rest van de bumper. Tape over allerhande naden helpt ook weer besparen. Plak dan alles af dat je toch niet gebruikt. Maar denk ook aan de naden die er rondom de strips van de voorruit en achterruit zitten. Daar kun je ook weer winst uit halen.

Natuurlijk is de grootste hulp altijd het besparen van gewicht. Hoe lichter de auto wordt, hoe beter het is. Dus, verwijder overbodige elektrische accessoires en eventueel extra tapijt, gereedschap etc. Het reservewiel moet uiteraard als eerste vervangen worden door een bus schuim.

Zo kun je nog wel even doorgaan. Wel is het natuurlijk zo dat de vergelijking nog wat mank gaat. Als je dit kunt doen met een 14e, dan zit je veel meer in het spoor van de Prius, want in een vergelijking gaat men direct opmerken dat de BX een diesel is en dus vervuilender bij dezelfde verbranding dan de Prius. Overigens heb ik zelf de Prius herhaaldelijk gereden en kwam ik -bij normaal gebruik- uit op een zeer respectabele, maar niet opgegeven 19,7 km per liter. Een streefcijfer waar je dus al overheen bent. (En dat ik met de XM break ook haalde naar Zwitserland.)

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 16 november 2008 06:20 PM
  [ # 5 ]

Cruisecontrol op je TZD scheelt je zo weer een liter of 2 op de lange termijn, vermoed ik?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 16 november 2008 09:30 PM
  [ # 6 ]

Met een dieseltje 1 op 23 halen is natuurlijk wel effe wat makkelijker dan met een benzine-prius…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 november 2008 09:38 PM
  [ # 7 ]
Harm schreef:

Met een dieseltje 1 op 23 halen is natuurlijk wel effe wat makkelijker dan met een benzine-prius…

Prius = hybride, en dáár zit ‘m de kneep. Dat hele groene gedoe eromheen terwijl m.i. een ouwe BX diesel heel goed hetzelfde energielabel kan krijgen.

Bovendien wil de urbane legende, dat het zó veel meer energie kost om een Prius te bouwen, plus dat je ‘na afloop’ met niet te recyclen accubanken blijft zitten, dat je eigenlijk al beter bezig bent met welke andere auto dan ook. Daarom lijkt het me lollig als je dat bovendien met een inmiddels best oud beestje als een BX waar kunt maken.

Dat laat onverlet dat op zich het streven naar alternatieve energie, wat Toyota met de Prius propageert, een goede zaak is!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 16 november 2008 10:20 PM
  [ # 8 ]
Penny Lane schreef:

Prius = hybride, en dáár zit ‘m de kneep. Dat hele groene gedoe eromheen terwijl m.i. een ouwe BX diesel heel goed hetzelfde energielabel kan krijgen.

Euhm, niet om vervelend te zijn, maar het energielabel ligt niet alleen aan het verbruik. Vooral ook de uitstoot is daarbij bepalend. Maar goed, daar kun je ook aan gaan werken als je echt zin hebt. Daarom vind ik zelf de Prius op lpg die ze in Duitsland aanbieden wel een leuk initiatief.

Overigens heeft de aankomende Prius (2010) een 1.8 in plaats van de 1.5 van nu.

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 november 2008 10:30 PM
  [ # 9 ]
Penny Lane schreef:

Dat laat onverlet dat op zich het streven naar alternatieve energie, wat Toyota met de Prius propageert, een goede zaak is!

Ik denk niet dat wij met onze weggooi-mentaliteit al aan zulke wagens toe zijn. Als er zoveel energie in de productie en afbraak van een wagen gaat zitten, dan moet zo’n wagen ook lang meegaan. Maar zodra de economische waarde een kleine reparatie niet meer toelaat, zal hij(te vroeg) op de sloop belanden. En daarmee zal hij gerekend over zijn hele levensloop qua milieubelasting net zo onvoordelig, of zelfs onvoordeliger uitkomen.

Persoonlijk denk ik dat je met je oude BiX-je niet zo gek bezig bent. En al helemaal niet met een gaspot in de koffer. We zouden dan ook niet het kopen van veel nieuwe “schone” wagens moeten aanmoedigen, maar juist het doorrijden met oude wagens!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 november 2008 10:38 PM
  [ # 10 ]

En dat doe ik ook, maar ik keur het zeker niet af dat er gewerkt wordt aan alternatieve energie omdat ook aan een oude auto eens een eind komt. Je zult ‘m maar plat rijden…

Hoe dan ook, de Cubaanse (auto)mentaliteit en ik zijn al een tijdje goede vriendjes. Alleen al omdat een auto/BX vaak wel economisch total loss is bij een duf reparatietje maar waar koop je voor het geld van een setje bollen een vergelijkbare auto qua ruimte en comfort??

Maar terug naar het verbruik. Met de Prius als eikpunt wegens zelfbenoemd zuinigheidsicoon (if not vanwege de Groene Gedachte, OK dan), hoe dicht kunnen we bij 1:23 komen?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 497
Geregistreerd: 04-03-2008

Gepost: 16 november 2008 10:54 PM
  [ # 11 ]

ik heb met 150A blokje met 4 versnellingsbak een verbruik van 1:11 / 1:12 maar ik rijd ook wel stevig door. hou niet van treuzels op de weg Twisted Evil

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 november 2008 10:58 PM
  [ # 12 ]

Da’s verbazend. Ik kreeg mijn B(ni)X niet onder de 1 op 15. Ook niet met een zeer stevige rijstijl. Nu moet ik er bij melden dat deze dan ook een zeer vers blokje had met slechts een ton op de teller bij zeer consequent uitgevoerd dealeronderhoud.

Profiel  
 
Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 497
Geregistreerd: 04-03-2008

Gepost: 16 november 2008 11:54 PM
  [ # 13 ]

mijn heeft pas 70.000 op de teller. maar denk dat het komt omdat ik erg veel korte stukjes rijd (<20km).

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 17 november 2008 12:29 AM
  [ # 14 ]

Hmmm, wat zou een 6-bak opleveren aan een TZD met cruise control en mijn eerder voorgestelde wijzigingen…

Oh, en het rijden in oudere auto’s is geweldig. Veel beter voor het milieu, zeker als je de uitstoot op een of andere manier naar beneden kunt krijgen. De Prius is nog niet het antwoord, maar hij is onderweg.

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 17 november 2008 12:36 AM
  [ # 15 ]
Thiezz schreef:

ik heb met 150A blokje met 4 versnellingsbak een verbruik van 1:11 / 1:12 maar ik rijd ook wel stevig door. hou niet van treuzels op de weg Twisted Evil

patje74 schreef:

Da’s verbazend. Ik kreeg mijn B(ni)X niet onder de 1 op 15. Ook niet met een zeer stevige rijstijl. Nu moet ik er bij melden dat deze dan ook een zeer vers blokje had met slechts een ton op de teller bij zeer consequent uitgevoerd dealeronderhoud.

Mijn laatste tank was 1:10 Twisted Evil  Confused

2 weken lang in de kou s’ochtends 4 km heen en s’middags weer 4 km terug.

Ook met een BX met 150A motor Wink

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook