1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Locatie toerentellersensor
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11791

- Xantia TD SX
Gepost: 17 november 2008 12:17 AM

O, voor ik het vergeet. Wat is de locatie van de toerentellersensor op een XU9D?? Van de Breek istie lawaaie volgens mij, en die dooie toerenteller is me een doorn in het oog… maar ik kan het onding niet vinden. Zoekfunctie levert ook wel veel hits op: ben je een avondje erg zoet mee Laughing

Misschien kan iemand een fotootje posten??

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 november 2008 12:24 AM
  [ # 1 ]

Wordt dat niet afgeleid uit het BDP?
die sensor zit boven het vliegwiel in de versnellingsbak geschroefd.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia TD SX
Gepost: 17 november 2008 12:36 AM
  [ # 2 ]

Dat zou mooi simpel zijn. Morgen als het licht is ff kijken & een zensor bestellen (zensor, want daarna word ik een stuk rustiger…  Wink )

3 draden zaten eraan begreep ik?

Derk

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 17 november 2008 12:53 AM
  [ # 3 ]

Mwah, simpel….

Die 3 dradige stekker is je enige houvast; een fotootje ervan maken is haast niet te doen met ingebouwde motor. Hij zit zo’n beetje onder de HD-pompvoet. Daar loopt een dun kabeltje en een dikke; die dikke is de tellerkabel. De dunne loopt naar de BDP-sensor die met 1 boutje vast zit.
Als je goed op de tast kunt werken is het misschien te doen van bovenaf; het is me geloof ik wel eens gelukt - maar van onderaf ben je iets sneller klaar, mits je een looplamp bij de hand hebt.

De 3 polige bruine stekker met 1 rode en 1 groene draad, en 1 zwarte of blank metalen draad vind je overigens bij het schutbord, waar de kabelboom er doorheen gaat. Volg die de andere kant op…

Een nieuw sensortje kan best prijzig zijn (55 gulden? 55 eur?) maar het is alweer een hele tijd terug dat ik er 1 bij de dealer gekocht heb. De laatste nieuwe kwam bi Citromobile bovendrijven voor 5 eur.
Ik ben benieuwd wat ie nu doet…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 22 november 2008 01:24 AM
  [ # 4 ]
karel schreef:

De 3 polige bruine stekker met 1 rode en 1 groene draad, en 1 zwarte of blank metalen draad vind je overigens bij het schutbord, waar de kabelboom er doorheen gaat. Volg die de andere kant op…

Ik heb zo’n stekker gesignaleerd vlakbij het schutbord, bestuurderszijde. Maar de kabel(s) eraan gaan weer naar een konflonsje op de achter/bovenkant van de bak pal boven het vliegwiel, en niet in de general direction van de HD pomp. De draad is integraal onderdeel van de unit, er zit alleen een stekkertje bij het schutbord. Konflonsje zit met inbus vast en zou met ratel & inbusdop in no-time eraf liggen, maar is het de goeie wel? Ik vermoed dat ik al weer scheel sta te kijken onder de kap Surprisedops:  Laughing

Of je bestelt zo’n ding en zoekt het gelijkende object Idea

Ik heb trouwens wel Haynes maar kan ‘m voor de diesel niet vinden. Das nu wel jammer…

Derk

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 22 november 2008 01:56 AM
  [ # 5 ]

Ja, dat is ‘m wel.
Het schroefje is geen inbusje maar een klein boutje; 8 of 10, ik weet ‘t niet meer.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 22 november 2008 02:04 AM
  [ # 6 ]

Tof! Die zit wel bereikbaar. Ik zal maandag even een belletje richting citroenenboer doen…

Er zit trouwens in het gietstuk van de bak midden boven het vliegwiel, dus pal bovenop de bak, een of andere lege socket. Wat hoort daar dan in? Is een eivormig pasvlak met ruimte voor ding X en voor een M4 of M5je…

In ieder geval thanx voor het bewegwijzeren zover!

Derk

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 22 november 2008 02:10 AM
  [ # 7 ]

Er zitten veel universele boringen in; vermoedelijk betekent het niets, of is het een gat voor de BDP-sensor van een benzinemotor.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 22 november 2008 02:17 AM
  [ # 8 ]
karel schreef:

Er zitten veel universele boringen in; vermoedelijk betekent het niets, of is het een gat voor de BDP-sensor van een benzinemotor.

OK dan. Ik ben gerust.

Kan ik ook weer mooi even een combi met een aanzuigslang van maken. Met die natte sneeuwprut op de wegen is een papieren luchtfilter anders in no-time vernökt (dus ook een nieuwe erop/iig checken). Maar ik denk hardop (lees: dwaal af).

Ik kan er weer tegenaan vandeweek! Dank!! Tzt zal ik hier zelf nog even foto’s posten van het Zensor-Gebeuren…

Derk

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 22 november 2008 03:28 AM
  [ # 9 ]

Eh - wat ga je dan precies doen?  De BX heeft volgens mij toch niet de allerberoerdste loop van luchtslangen; echt water pakken doet ie niet zo gauw.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 22 november 2008 01:23 PM
  [ # 10 ]
karel schreef:

Eh - wat ga je dan precies doen?  De BX heeft volgens mij toch niet de allerberoerdste loop van luchtslangen; echt water pakken doet ie niet zo gauw.

Nou, die grote gevlochten aanzuigslang komt onderop de luchtfilterbak uit. En waar die slang hoort, zit nu een grote slangvormige leegte. Met vrij diep weg in de motorruimte een groot aanzuiggat waar de meest interessante meuk naar binnen kan (ratten Shocked  ! Ik woon aan een kanaal…)

Anyway, lijkt me beter er weer een in te hangen.

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 25 november 2008 03:03 PM
  [ # 11 ]

Never mind de prijs van een toerentellersensor. Er zijn voor de BX niet eens meer onderdeelnummers beschikbaar. Of tref ik nou de tweede I(%%$$%^* dealer in successie??

Anyway. Ik moet ook nog draadtrekken die kant op zag ik wantr de dikke zwarte draad hoort vast bij die stekker ergens op aangesloten te worden. Toerentellerherstel wordt feest!!  Twisted Evil

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 24 december 2008 05:42 PM
  [ # 12 ]

Dat valt mee dus. Die zwarte drad is mantel, die gaat echt nergens naar toe. BDP-sensor dus dood. Dus andere gehaald, die er dan zo uitzien:

En die zit dan hier:

Dat was nog even wurmen om ‘m daar te krijgen trouwens, maar uiteindelijk wel een succes. Overigens, garantie of niet op het slooponderdeel: meet ‘m na! Ik dacht dat tussen 70 en 100 Ohm ofzo goed was. Bij mij was het in ieder geval 85 Ohm op de werkende sensor.

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 24 december 2008 06:42 PM
  [ # 13 ]
Penny Lane schreef:

Never mind de prijs van een toerentellersensor. Er zijn voor de BX niet eens meer onderdeelnummers beschikbaar. Of tref ik nou de tweede I(%%$$%^* dealer in successie??

Anyway. Ik moet ook nog draadtrekken die kant op zag ik wantr de dikke zwarte draad hoort vast bij die stekker ergens op aangesloten te worden. Toerentellerherstel wordt feest!!  Twisted Evil

Derk

Doe eens gek en gooi de oude sensor niet weg? Die kom ik dan tezijnertijd wel een keertje ergens tegen.

Ik wil wel eens prutsen om te kijken of er nog iets van te maken is; ik heb zo’n flauw vermoeden dat het in de overgang van spoel naar kabel fout gaat.

De onderdelenleverantie bij PSA is op dit moment een drama (zeggen velen en kan ik inmiddels uit ervaring helaas bevestigen). En dan ook nog met een vraag over een BX aankomen - ahum…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 24 december 2008 06:48 PM
  [ # 14 ]

Karel,

De oude sensor is al weg, ook het huisje van de spoel was redelijk vernökt. Heeft schijnbaar een keer verkeerd gezeten. Ik heb nu nog 2 sensoren liggen die ik nog niets heb zien doen op de multimeter, maar dat was met mijn skandia emergency meter van niks. Als die op de echte multimeter ook niks doen mag je er 1 hebben.

Derk

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 27 december 2008 11:42 AM
  [ # 15 ]

Dat huisje is meestal wel beurs. Maar dat is niet erg.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook