ambijajance schreef:
Op de fiets door Duitsland is leuk hoor ....
En waarom die CX weer meer als die C5 ? Die CX die al 25 jaar of meer meedoet heeft minder milleuschade berokkend dan een ander lel uit die tijd die al 20 jaar op de sloop staat en inmiddels al 4 keer vervangen is…..
Dat is het geloof wat velen hebben in de uitstoot van auto’s. En mij maak je niet wijs dat een CX schoner rijdt dan een C5.
hogervp schreef:Hierbij nog een laatste reactie van Ernst Cramer van de CU: http://www.christenunie.nl/nl/k/10403/news/view/319529/110698/Nog-een-keer-Oldtimers.html
Een helder verhaal, maar wel goed lezen aub.
Er is dankzij de FEHAC ruimte gemaakt om in 2009 nadere afspraken te maken. De plannen zijn er op gericht om de echte hobbyist te ontzien en de forens die denkt op een goedkope wijze zijn kilometers te maken wordt aangepakt.
We zullen de nadere afspraken in 2009 dus moeten afwachten.
Patrick
die is dus aardig in lijn met wat ik daarstraks gesteld heb…
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
EW schreef:ambijajance schreef:
Op de fiets door Duitsland is leuk hoor ....
En waarom die CX weer meer als die C5 ? Die CX die al 25 jaar of meer meedoet heeft minder milleuschade berokkend dan een ander lel uit die tijd die al 20 jaar op de sloop staat en inmiddels al 4 keer vervangen is…..Dat is het geloof wat velen hebben in de uitstoot van auto’s. En mij maak je niet wijs dat een CX schoner rijdt dan een C5.
Daar heb ik het niet over…ik heb het over de millieubelasting die de fabricage van de 3 nieuwere auto’s teweeg hebben gebracht t.o.v de uitstoot die die ouwe CX heeft veroorzaakt.
Overal wordt duurzaamheid gepredikt, maar als we opeens minder nieuwe auto’s dreigen te kopen (zoals het argument nu luidt) wordt de overheid een beetje benauwd….En ik geloof er niet zo in dat daar hoofdzakelijk millieuargumenten aan ten grondslag liggen…
Bovendien zou je het ook niet leuk en/of terecht vinden als je C5 opeens relatief meer belast word omdat er nu alweer schonere exemplaren op de weg te vinden zijn. Want ook de jouwe is waarschijnlijk alweer een dinosaurier op (millieu)technisch gebied…
ambijajance schreef:
Daar heb ik het niet over…ik heb het over de millieubelasting die de fabricage van de 3 nieuwere auto’s teweeg hebben gebracht t.o.v de uitstoot die die ouwe CX heeft veroorzaakt.
Overal wordt duurzaamheid gepredikt, maar als we opeens minder nieuwe auto’s dreigen te kopen (zoals het argument nu luidt) wordt de overheid een beetje benauwd….En ik geloof er niet zo in dat daar hoofdzakelijk millieuargumenten aan ten grondslag liggen…
Ik weet het. Ik heb weleens een poging gedaan dat bij een politicus aan het verstand te brengen….
De plannen zijn er op gericht om de echte hobbyist te ontzien en de forens die denkt op een goedkope wijze zijn kilometers te maken wordt aangepakt.
oeioeioei, het is wel heel schandalig als je goedkoop je kilometers wilt maken.
Tenslotte zit er nog geen belasting op de brandstof, (kwartje van Kok? anyone?).
In F. is er geen wegenbelasting. Daar zit het in de brandstof….. en t is gek hoor, maar de brandstof is daar niet veel duurder dan bij ons. Misschien moeten we een keertje out of the box gaan denken dan alleen het braafste jongetje van de klas willen zijn en onder het motto van “milieu” allemaal geldopleverende maatregelen doordrukken? Ze weten daar in Den Haag best wel dat de gewone man zijn auto niet laat staan als het wat duurder wordt….. Dat is bij elke maatregel in het verleden al gebleken
Dus waar gaat het uiteindelijk om? tada Geld!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Zo zonde dat je het bericht van kamerlid Cramer niet goed leest.
Maar goed, niet lezen, niet luisteren dat doen er meer in dit land.
Gelukkig kan je tegenwoordig heel gemakkelijk gaan wonen en werken in een ander EU land. Wellicht een optie voor je?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
maakt mijn reactie in mijn ogen nog steeds relevant…..
Maargoed, als het alleen om de vorm gaat en de inhoud al vaststaat, wat doe je dan? Het is in ieder geval een mooie zoethouder, dat overleg in 2009 . Kijk maar: een hoop mensen staat al minder op zijn achterste benen! Ik ben werkelijk benieuwd wat er uit dat “overleg” zal komen!
Dat soort dooddoeners zijn echt fantasties!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ach, waar hebben we het nu toch over?
Het gaat toch om een relatief klein bedrag.
Alleen het rijden in oude bakken met LPG en in de toekomst op diesel wordt niet meer zo aantrekkelijk.
Dat is m.i. de groep die veel kilometers maakt met oldtimers.Jeroen
In dit geval ben ik ook uitzondering op deze regel, en heb daarom ook dubbel pech…
Ik rij een perfecte visa diesel uit 1987 met 50.000km…
Ik rij jaarlijks niet meer dan 5000, puur omdat ik niet afhankelijk ben van dat autootje.
Persoonlijk ben ik dus voorstander van het rekeningrijden-idee.
Ik ben ook niet te kinderachtig om voor de auto waar ik veel mee zou rijden, extra te moeten betalen, je betaalt per gereden KM.
Het zou ook een goede impuls kunnen zijn om meer mensen in het OV en op de fiets/bromfiets te krijgen.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Martijn de Ruijter schreef:oudelut schreef:Snap je het écht niet? Door jezelf er buiten te plaatsen, kun je vrij afgeven op alle anderen en ligt het nooit aan jezelf?!
Das nou gek… Ík heb juist het idee dat ie het beter begrijpt dan jij!
@Martijn: de kunst van begrijpend lezen: ik geef in mijn reactie aan dat Toniclight zélf eigenlijk al het antwoord geeft en het dus wel snapt. De “je” en “jezelf” in mijn reactie zijn dus algemener bedoeld (lees: men) en verwijzen niet naar Toniclight. Die het daarmee dus in mijn ogen weer beter begrijpt dan jij…
Martijn de Ruijter schreef:oudelut schreef:
En misschien ben ik paranoïde, maar ik heb het idee dat er steeds meer van die populistische groeperingen ontstaan?!Dat vrees ik ook. Snel scoren… Daarom sta ik ook niet negatief tegenover maatregelen die soms genomen moeten worden die níet zo populair zijn. Zoals het afschaffen van een belastingvoordeel voor ouwe auto’s, bijvoorbeeld…..
Dat zeg ik… Waarna er vervolgens hele hordes individualisten gaan piepen omdat zij het gevoel hebben dat ze iets “afgepakt” wordt?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Tsjonge, wat nog een discussie hierover. Dat dit zo veel emoties oproept zegt wel iets over de acties wanneer men het rekeningrijden écht wil gaan invoeren. Ik reken alvast op een giga-opkomst bij een protest op de Dam…
Ik vermoed overigens wel dat een érg groot deel van de oldtimerbezitters geen liefhebber is maar profiteur.
Die profiteurs zitten niet op dit forum want die doen niet aan onderhoud en poetsen. Dat zijn b.v. studenten die lekker goedkoop willen rijden.
Bij mij in de buurt staat een mooi zootje van die studentenbakken, bijna zonder uitzondering groen uitgeslagen van het mos. Dat zijn géén liefhebbers en die mogen wat mij betreft dus best wat ontmoedigd worden.
Het énige waar ik moeite mee heb in de rekeningrijden-regeling is dat de dunner bewoonde delen van het land hierdoor in verhouding zwaar worden benadeeld.
Sinds de Randstad-prioriteit van de NS is b.v. de treinverbinding tussen de Randstad en het noorden ronduit beroerd. 4,5 Uur van Leeuwarden naar Amsterdam in een stinkende oude trein is geen uitzondering. Intussen is het kaartje wel net zoveel duurder geworden als in de rest van het land.
Ter vergelijking: met de auto ben je in een uur en een kwartier van Leeuwarden naar Amsterdam.
Kortom, Nederlanders in dunner bevolkte gebieden hebben het slechtste OV-netwerk, van nature de langste afstanden van A naar B, de minste kans op werk ‘naast de deur’ en dus het hoogste aantal kilometers. Oldtimer of geen oldtimer.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Midfriesland schreef:Tsjonge, wat nog een discussie hierover. Dat dit zo veel emoties oproept zegt wel iets over de acties wanneer men het rekeningrijden écht wil gaan invoeren. Ik reken alvast op een giga-opkomst bij een protest op de Dam…
Dat betwijfel ik?! Daar heb je saamhorigheid voor nodig? Het gaat tegenwoordig alleen nog maar om mensen voor zichzelf.
Persoonlijk kan ik me meer opwinden over het feit dat uitkeringsgerechtigden in sommige gemeenten € 450 extra krijgen om een flatscreen-TV te kopen omdat dat “tot de eerste levensbehoeften” zou behoren…
Midfriesland schreef:Ik vermoed overigens wel dat een érg groot deel van de oldtimerbezitters geen liefhebber is maar profiteur.
Die profiteurs zitten niet op dit forum want die doen niet aan onderhoud en poetsen. Dat zijn b.v. studenten die lekker goedkoop willen rijden.
Bij mij in de buurt staat een mooi zootje van die studentenbakken, bijna zonder uitzondering groen uitgeslagen van het mos. Dat zijn géén liefhebbers en die mogen wat mij betreft dus best wat ontmoedigd worden.
Pfff, flinke aannames, en vooral ook weer erg oordelend? Er zitten hier wel degelijk ‘profiteurs’. Zie maar hoe vaak er (en zeker niet in de laatste plaats door jezelf) spots op Leboncoin worden geplaatst en de teksten omtrent gastanks en oudere dieselaars daarbij. En dan gaat het zeker niet om ‘geld’? Zijn profiteurs niet ook gewoon mensen die gebruik maken van een regeling zoals die er ligt?
Áls er al sprake is van een échte profiteur is ‘t in mijn ogen nog altijd de speculant: een auto kopen in zeg maar de 5 jaar vóór de vrijstelling, en ook met het oog óp die vrijstelling. In sommige gevallen zelfs stallend tót de vrijstelling. Geen enkel probleem, vooral doen, maar als dan tussentijds de regeling wordt aangepast niet gaan mekkeren. Je gokt, en soms gok je mis?!
Midfriesland schreef:Het énige waar ik moeite mee heb in de rekeningrijden-regeling is dat de dunner bewoonde delen van het land hierdoor in verhouding zwaar worden benadeeld.
Sinds de Randstad-prioriteit van de NS is b.v. de treinverbinding tussen de Randstad en het noorden ronduit beroerd. 4,5 Uur van Leeuwarden naar Amsterdam in een stinkende oude trein is geen uitzondering. Intussen is het kaartje wel net zoveel duurder geworden als in de rest van het land.
Ter vergelijking: met de auto ben je in een uur en een kwartier van Leeuwarden naar Amsterdam.
Voor de duidelijkheid: het is niet de prioritering van de NS, maar van de overheid. Dit is simpelweg bedrijfsmatig handelen volgens de omstandigheden die door de privatisering worden gesteld. Als het jouw eigen bedrijf was zou je toch ook gaan voor de beste afzetmarkt?
Bovendien, zou je rekening moeten houden met mensen die van Leeuwarden naar Amsterdam reizen? Niet voor incidentele reizen, denk ik, en voor woon-werk-verkeer denk ik dat je helemaal geen beleid zou moeten maken voor mensen die >50 km voor hun werk zouden moeten afleggen?!
Midfriesland schreef:Kortom, Nederlanders in dunner bevolkte gebieden hebben het slechtste OV-netwerk, van nature de langste afstanden van A naar B, de minste kans op werk ‘naast de deur’ en dus het hoogste aantal kilometers. Oldtimer of geen oldtimer.
En er wonen gemiddeld genomen de meeste Calimero’s…! Kun je de dingen die je nodig hebt niet vinden in de buurt van je woonplaats, dan moet je verhuizen (kijk eens naar de geschiedenis?!), of je moet je eisen bijstellen… Maar vooral roepen dat het door anderen komt brengt je geen stap verder! Dat je buiten de Randstad ondertussen maar 1/3 van de woonlasten ondervind zie ik nergens terugkomen. Ik geloof er ook niet in dat ook in déze discussies het economisch belang van het individu wordt weggelaten, en dus gaat het om precies hetzelfde als wat de overheid wordt verweten: geld!
Goed, nu we weten dat iedereen zijn huishoudboekje op orde moet houden, en dus ook de regering, kunnen we nu weer gewoon genieten van onze klassiekers, ook al moeten we er misschien een beetje geld voor betalen?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Tjeez…..deze discussie gaat wel heel ver hoor. Stel ik heb een oude auto (25 jaar +) en rij er wel in maar poets ‘m niet regelmatig. ......Ben ik opeens een “profiteur”..... en wat dies meer zij als ik enkele berichten zo lees. Mischien kies ik er gewoon voor om alle ongemakken van dat ouwe lel voor lief te nemen omdat ik de belastingvrijstelling wel prettig vind, en da’s (tot de dag van vandaag) nog steeds volkomen legaal mits er APK op zit…Er wordt hier al op voorhand bepaald waar de grens tussen “belastingontduiker"en “liefhebber” gaat vallen ?
Als de echte “hobbyisten” er zo over denken ben ik opeens van gedachten veranderd, laat alle oldtimers maar flink wegenbelast worden….
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zucht…
Ik bemoei me er verder maar niet meer mee.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Wat mij betreft mag dit topic opslot, volgens mij is alles al gezegd en zijn er genoeg feiten naar buiten gekomen.
Mensen die in dit topic blijven mekkeren over dat beetje geld, goed dat is jullie goed recht.
Ik kijk wat er gaat gebeuren door deze regeling, hierbij komt hij nog 1x ...
Auto’s vanaf 87 krijgen geen vrijstelling meer i.v.m het het woon werk verkeers “misbruik” DUIDELIJK.
Wat gebeurd er nu, er worden door slimme handelaren zo lang het nu nog kan massaal auto’s van voor 1987 hierheen geimporteerd. MB’s, Volvo’s, BMW’s Citroenen enz.
Deze worden straks verkocht aan NIET autoliefhebbers zonder enige feeling met oude auto’s om de dure lease auto in het weekend stil te zetten, of goedkoop naar hun werk te rijden.
Deze auto’s worden straks in 10-15-20 jaar totaal afgereden.
Deze regeling hebben ze in het leven geroepen om dit tegen te gaan maar wat gebeurt er nu tot 2011 !!!!!!!!!!!.
En dan nu de kwestie geld !!!!!!!
Deze auto’s die nog voor dit voordeel snel hierheen gehaald worden rijden straks door deze boost dus nog vele jaren rond.
De echte oldtimer liefhebber die de auto koestert en gebruikt als ontspanning cq hobby worden in deze kielzog meegezogen EN DAT IS JAMMER.
Ik blijf van mening dat er wel iets afgepakt word, en dat is een mooie regeling die in het leven was geroepen om het “rijdend” erfgoed in ere te houden met ook zo vele mooie autoclubs. Dan bedoel ik dus voornamelijk de aankomende Young en Oldtimers.
Of je het wel of niet kan betalen, of dat je wel of niet veel poetst is toch allemaal geen discussie ..... JONGENS KOM OP ZEG DENK NA.
Het wordt dus tijd dat het rekening rijden ingevoerd gaat worden, staat je auto stil kost het niets, rijdt je weinig betaal je iets en naarmate je meer kilometers maakt meer.
Dat lijkt me nu dan toch een mooie regeling, ook voor de “liefhebber”.
Het is zo makkelijk, er zijn al kastjes in de handel die je ritten registreerd via de GPS, zo kun je eenvoudig zien wanneer je rijdt en wat het begin en eindpunt is. Een usbstokje stop je 1x per maand in de computer en er rolt een fantasties overzicht uit.
Zo is het makkelijk filteren of je iedere dag dezelfde route (werk) rijdt, welk tijdstip en hoeveel kilometers je rijdt, daar wordt je dat voor belast.
Simpel.
Deze wijziging naar de aanloop van het rekening rijden is niet juist, het enige voordeel is dat de FEHAC misschien toch de regeling voor de echte oldtimerrijder kan behouden.
Daar wachten we dan maar op.
Ik ben ondertussen al genoeg uitgemaakt voor een Calimero, dat ik het niet snapt, kortzichtig bent en zeurt over een paar munten.
Goed misschien snap ik het wel niet maar volgens mij strijd ik voor een mooi iets .....
OOK AL IS HET EEN LUXE PROBLEEM.
Van mij mag er een slot op !!!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik snap de regeling volkomen. Het deugt in principe zelfs. Wel grappig dat ik net besloten had mijn MB 220D uit ‘71 op Ruhestand te zetten en als weekend auto te gan gebruiken. Maar dat terzijde. Aldus!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!