Hallo allemaal
we hebben sinds kort naast de XM nu ook een Xantia. Mooie auto met maar 1 probleem: de achterkant komt niet goed omhoog in de normale rijstand. Wel als we haar in de hoogste stand zetten en dan blijft ze ook mooi hangen, maar zodra we haar weer in de normale rijstand zetten, zakt ze tot iets boven het achterwiel. Gevolg: tijdens het rijden hobbelen we alle kanten op. Het voelt als rijden in de laagste stand, dus zonder vering.
Wat kan het probleem zijn en kunnen we daar zelf iets aan doen? Verder is de auto in prima conditie dus het zou mooi zijn als we dit probleem opgelost kan worden!
groet
Diana
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:Komt vaker voor bij een Xantia. Dan is het stukje plastic van de hoogte regelaar los geschoten. Even naar de garage en klaar ben je. Overigens een goede dealer lost het zo op dat je nooit meer last van hebt.
Dank je wel!!! Ik dacht al dat we moesten gaan spoelen (ook geen slecht idee om dit sowieso te doen, want de vorige eigenaar had de ballen verstand van hydrauliek) maar dit antwoord is veelbelovend! Morgen maar even langs de garage!!
Nogmaals dank je wel!!!
gr
Diana
Peteryed schreef:Komt vaker voor bij een Xantia. Dan is het stukje plastic van de hoogte regelaar los geschoten. Even naar de garage en klaar ben je. Overigens een goede dealer lost het zo op dat je nooit meer last van hebt.
Kunnen we dat zelf ook checken? (losgeschoten stukje plastic van de hoogteregelaar) Waar en hoe dan?
Dan kunnen we met een gerichte opdracht naar de garage. Onze ervaring is helaas dat ze ons anders een “oor aannaaien”.
groetjes
Diana
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Bij de achterste hoogte regelaar zit een stang die middels dit klemmetje vast zit aan de hoogte regelaar. Als je onder de auto staat bij de regelaar dan zie je het wel. Een beetje dealer weet gelijk waar het van komt. Anders naar Stoebo in Bolsward. Daar passen ze hem gelijk aan zodat hij nooit meer los schiet.
Peteryed schreef:Bij de achterste hoogte regelaar zit een stang die middels dit klemmetje vast zit aan de hoogte regelaar. Als je onder de auto staat bij de regelaar dan zie je het wel. Een beetje dealer weet gelijk waar het van komt. Anders naar Stoebo in Bolsward. Daar passen ze hem gelijk aan zodat hij nooit meer los schiet.
Kijk dat zijn antwoorden waar we wat aan hebben! Dank je wel!
Weet jij misschien toevallig ook wat dit gaat kosten?
groetjes
Diana
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:Nee niet zo uit het hoofd maar ik denk dat je met 20 euro een heel eind bent.
Helaas is dit niet het probleem De veerbollen achter zijn geploft. De HD bol moet ook vervangen worden.
Ook blijkt de kachelradiator lek (duur grapje, ze zijn er een dag mee bezig) en mogen de veerbollen voor ook wel vernieuwd worden.
Balen deze aankoop.. maarja niets aan te doen. Ik ga maar even neuzen in het archief of er ook andere alternatieven zijn. Behalve de auto inruilen natuurlijk!
groetjes
Diana
Met al die problemen zou ik lekker wat anders zoeken. Of het moet een hele nette 2.0i zijn. Alle reparaties overstijgen je aankoopbedrag aanzienlijk lijkt me. De bollen zijn niet zo duur, maar de kachelradiateur vervangen kost je zo enkele luttele 100en euros.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Met al die problemen zou ik lekker wat anders zoeken. Of het moet een hele nette 2.0i zijn. Alle reparaties overstijgen je aankoopbedrag aanzienlijk lijkt me. De bollen zijn niet zo duur, maar de kachelradiateur vervangen kost je zo enkele luttele 100en euros.
‘t Is inderdaad een erg nette 2.0i. En de aankoopkosten waren niet zo hoog. Maarja, we hadden niet verwacht dat er zoveel mis is. Ik ruik bijvoorbeeld absoluut geen zoete lucht en de kachel doet het prima.
Mijn vriend durft het wel aan om de kachelradiateur zelf te vervangen. Ik vind het knap! We hebben net alles doorgelezen daarvoor en hij is van plan om de Xant een weekend bij zijn vader in de werkplaats te zetten en het te proberen.
Nu gaan we nog ff zoeken of we de veerbollen ook zelf kunnen vervangen.
Leuke hobby hoor, oudere Citroëns!
groetjes
Diana
Als je zelf de kachelradiateur doet dan is de bollen helemaal een eitje. Dat komt wel goed denk ik
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik heb eens een onervaren xantia-sleutelaar horen vertellen dat ie de kachelradiateur in 11,5 uur had vervangen. Bij de dealer staat er 12 uur voor. Het hele dashboard moet er schijnbaar uit.
Is dus iets dat je zeker niet door de dealer wil laten doen, al is ‘t maar omdat je wil dat ‘t goed gebeurt.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Suc6 met die klus. Mijn garage gaf laatst aan dat er 8 uur voor rekent.
Hoe is bepaald dat de kachelradiateur lek is? Vreemde weeïge zoete geur, beslagen ramen?
Een specialist bij mij in de buurt heeft een middel uit Duitsland dat hij in het koelsysteem gooit als er twijfel is bij de kachelradiateur. Het is geen Bar’s leak of ander middel, dat spul staat minder goed bekend. Ik zal het even opzoeken. Hier heeft hij hele goede resultaten mee behaald.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Alle troep in het koelsysteem is in mijn ogen not-done! Wel is gezien hoe groot de koelkanalen in je blok zijn? en wel is gezien hoe een blok er van binnen uitziet waar troep in heeft gezeten? Daar wordt je niet vrolijk van kan ik je zeggen!!
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Xsara Coupe schreef:wel is gezien hoe…
Dat “eens” inderdaad niet best!
Goed…. mijn mening; Een goede specialist mikt geen troep in een koelsysteem. Er bestaat simpelweg geen dusdanig intelligent goedje dat exact kan bepalen waar het lekt en zich daar gaat nestelen terwijl al het overbodige goedje oplost in het niets.
Als iets stuk is, moet je het repareren. Een lekke kachelradiator is het niet waard om de algehele degelijkheid van een totaal blok in gevaar te brengen. En dat doe je wel met elk goedje, de prijzige, de goedkope, de goed en slecht bekend staande tovermiddeltjes en de meuk bij de specialist in het schap.
hogervp schreef:Suc6 met die klus. Mijn garage gaf laatst aan dat er 8 uur voor rekent.
Hoe is bepaald dat de kachelradiateur lek is? Vreemde weeïge zoete geur, beslagen ramen?Een specialist bij mij in de buurt heeft een middel uit Duitsland dat hij in het koelsysteem gooit als er twijfel is bij de kachelradiateur. Het is geen Bar’s leak of ander middel, dat spul staat minder goed bekend. Ik zal het even opzoeken. Hier heeft hij hele goede resultaten mee behaald.
Patrick
De dealer meneer zei dat het tikken wat we voor horen, door een kapotte kachelradiator kwam. Ik ruik geen zoetige geur. Mijn vriend zei dat hij het wel rook nadat de meneer vroeg of we dat roken. :-s Kan ook het auto parfum ding zijn….
We hebben ook geen beslagen ramen. De kachel doet het prima.
Maar hij kwam meteen erna met een aanbod voor een Xantia uit ‘98 die 2950 euro moet gaan kosten. Volgens hem konden we beter de onze naar de sloop brengen en die kopen. Ja dag!
Daarna kwamen de kosten voor de bollen en de radiator op tafel: 110 euro per stuk voor de voorste 2 bollen, 82 euro per stuk voor de achterste 2 bollen en 80 euro voor de HD. Kachel: 660,00. Niet voor de radiator want die koste volgens hem een eurotje of 80 maar de hele dag werken eraan kost het meest. Dus tussen de 1200 en 1500 euro!!! Een “plak” goedje wilde hij er niet door heen gooien want dat vervuilt het systeem. Maar dat wisten we gelukkig al!
Vanmiddag even gebeld met Chyparse en daar kost het vernieuwen van de bollen inclusief erop zetten 50 euro per nieuwe bol!! Voor een gebruikte rekenen ze 25 euro en bijvullen is 13,50. De voorste bollen kunnen waarschijnlijk nog bijgevuld worden. De HD hebben ze niet en doen ze niet, maar dat kunnen we bij de dealer hier laten doen want 80 euro was niet duur zeiden ze daar. In tegenstelling tot de prijs die ze voor de bollen vragen dus. Op zijn duurst zijn we dan voor 200 euro klaar met de bollen. Die kachelradiator is het geld ook niet, alleen moet mijn vriend de tijd hebben om het te doen. Minimaal 2 dagen is niet verkeerd begrijpen we uit alle verhalen van mensen die het zelf gedaan hebben.
We zijn dus gek als we dat door de dealer laten doen.
Meteen een afspraak voor morgen gemaakt bij Chyparse. Ben benieuwd!! Beetje mazzel kunnen we nu wel gebruiken!
gr
Diana