Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ze hebben bij citroen gecheckt met de accu aan de lader. Remlichtschakelaar en module van de pook zijn vervangen, echter nog steeds ergens storing. Kan volgens hun nog draadbreuk zijn, computer stuk of de regeleenheid stuk… Ik kan oldenhage eens contacten idd. Is hij naast C6 automaatbakken ook specialist in sensodrives?
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Momentum schreef:accu nog in orde?
Als de accu rot is, dan start de auto niet eens.
De Sensodrive-ECU blokkeert dit dan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
De wagen wil sinds hij bij de dealer vandaan komt telkens niet in z’n achteruit. Na wat te rommelen met de pook en de flippers is het tot nu toe uiteindelijk nog steeds gelukt. Dit probleem hebben we nog nooit gehad. Klagen bij de dealer heeft niet heel veel zin; ‘We kunnen uitlezen dat er vaker problemen zijn geweest’. To be continued…
Reset de sensodrive eens:
Make sure the key is out of the ignition,
pop the bonnet and close all the doors and hatch,
ensure the windows are up (do not lock the car)
ensure everything is off (e.g. radio).
Flip the rear ‘screen wiper down (on ‘reset’ the rear wiper sometimes runs for a few seconds).
Prop the bonnet up and remove the two battery covers.
WAIT A MINIMUM OF 60 SECONDS before removing the battery terminals.
BEFORE you disconnect the battery you must let the systems go into stand-by or you will create ‘errors’.
And after you reconnect the battery you need to let the systems initialize before doing anything but I will get to that.
Remove the battery leads and insulate the positive lead or in the very least do not let it touch the positive terminal (yet)
Check the battery lead clamps for corrosion. If there is any, clean it with ‘scotch brite’ (PLASTIC scourer) and water.
Clamp the negative lead on first, then the positive.
WAIT A MINIMUM OF 60 SECONDS before opening the doors and fiddling about! Flip rear wiper up.
After that, hop in the car and have a look at the gear selector readout on the instrument display.
It should have a “-“ sign as the gear selected. If it doesn’t, disconnect the battery for a longer time.
Don’t forget to follow ALL the steps above before ever disconnecting the battery.
If you do have a “-“ sign, put your foot on the brake (press down) and turn the ignition to “on” (NOT start).
The gearbox should hum and click and clack for a good 30 seconds or so, keep your foot on the brake during this time.
At the end of this cycle the gear selector on the dash should show “N” or a number.
If the gearbox does not make any noise and a “N” or a number appears straight away, remove the battery terminal as above and try again.
You will now have to set the date, time and your radio stations. Flip rear wiper up. Take the car for a run.
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Om in de achteruit te schakelen, moet het rempedaal ingetrapt zijn.
Gooit de schakelaar daarvan geen roet in het eten?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ik ga het eens proberen. De remlichtschakelaar hebben ze ook vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Toch steeds weer sensodrive problemen
Tijdens filerijden of stationair draaien krijgen we een pieptoon te horen vanuit het dash. Dit is vaak het voorteken dat bij het intrappen van het gas alleen het toerental omhoog gaat. De auto is dan uit de versnelling, al geeft hij dat niet aan. Na even wachten en getoeter van achter doetie het plotseling weer. Bij flink gas in trappen schiet de auto wel met een enorme schok in de versnelling, daarom wachten we meestal maar even. Iemand enig idee wat dit zijn kan? Het vervelende bij de dealer is altijd dat de teller gaat lopen zonder garantie dat het er een oplossing komt..
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
az, tja die sensodrive is altijd een gecompliceerde techniek. en het is natuurlijk erg wrang, nu dit is gebeurt na een reparatie aan je auto. in dit geval alleen je ventilator, hoop dat oldenhage, je hiermme kan helpen, en dat het alleen een foute insteling is.ook zijn er bedrijven die zijn gespecialiseerd, in dit soort bakken, eigenlijk moet je zo ver mogelijk weg blijven van een citroen garage,(er zijn uitzonderingen) dit soort bedrijven zijn alleen vakundig in vervangen van onderdelen, die soms niet eens stuk zijn.
nog even over je airco, bij een airco berdijf in noordholand, kost dit 325,- al in. incl nieuwe condensor,
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gister mn vrouw weer in paniek tot stilstand gekomen in de file op de snelweg.. Het doet zich eigenlijk altijd voor bij stilstand en draaiende motor. Zou de accuspanning op dat soort momenten misschien te laag kunnen zijn? Na zo’n 5 tot 10 minuten doet de bak het meestal weer. Als ik zo wat google, denk ik dat het beste is om uit de kijken naar een sensodriveloze vervanger..
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Zo, het is altijd zo bij een automaat, dat wanneer je volgas geeft de bak niet meer schakelt, hij blijft dan in de versnelling staan, waarin je volgas geeft,
Dus houd je hem lang genoeg vast dan maak je teveel tpm, error
Laat je gas los, en geef je weer volgas, dan schakelt ie door, maar blijft ie ook weer hangen in de versnelling , tot dat je gas loslaat, dit hoort zo,
Bij gematigd gas geven, schakelt ie gewoon zelf door, tot dat je de gaspedaal vloert, hij zet dan de bak terug , en blijft door jagen, tot dat je gaspedaal weer los laat,
Of begreep ik je verkeert,
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
We hebben in ieder geval t zelfde model Nee heb geen apparaat om die codes uit te lezen. De dealer heeft het destijds wel gedaan maar die gaven toen alleen aan dat niet alle storingen eruit waren.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
@Beremans, een Sensodrive is geen automaat, maar een gerobotiseerde handbak. Jouw uitleg is in deze dus niet relevant.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Een van de dingen die je moet begrijpen bij een “sensodrive”/ ESG etc is dat hij behoorlijk gevoelig is voor de stand van het gaspedaal. Als je volgas geeft zal hij bij hoog toerental schakelen, maar als je dan “tijdens” het schakelen het gas loslaat is ie in de war want dan klopt ver gekozen versnelling niet. Het ergste zie je dat als je afremt voor een stoplicht en vol gas geeft om weg te rijden: Tijdens het remmen schakelt de bak soms op ( weinig gas, hogere versnelling…. ) en als je dan vol gas geeft wil ie eigenlijk 2 versnellingen terug.. dat duurt 2-3 seconden en in die tussen laat je het gas eens los en geeft daarna gas bij, dan begrijpt de “logica” in de besturing er niks meer van.
AZ: Stilvallen in file en dan na 5-10 minuten weer werken: Dat lijkt wel heel erg een “warmte” probleem: Iets wordt te heet, bak weigert dienst, koelt weer af en dan werkt het weer. Fouten uitlezen is nodig, maar helpt alleen als de persoon die de foutcodes moet interpreteren ook de werking van de sensodrive perfect kent anders krijg je onzin verklaringen. Kun je de problemen simuleren? Laat je auto eens stilstaan met draaiende motor in de zon, en probeer dan iedere 2-4 minuten te schakelen?
Als hij met een “schok” in de versnelling gaat werkt of je koppelingsactuator niet OF de besturing ervan: De schok is als de koppeling veel te grof opkomt ( voelt hetzelfde aan als je bij een schakelbak met de voet van de koppeling glijdt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Net geprobeerd: Het is eenvoudig te reproduceren. Na een kwartier begon het gepiep en bijbehorend symbooltje. De auto gaat of staat dan in de versnelling (althans op het scherm) maar bij gas geven gebeurd er niets. Pas bij hoge toeren schiet de bak met een enorme schok zoals je beschreef in de versnelling. Ook na ff wachten grijptie vaak aan, maar dan uiteraard zonder die schok. M’n vriendin gaf aan vorige week weer weggekomen te zijn door veel gas te geven zodat hij met een schok in de versnelling kwam. Wellicht was de bak ook zonder die tien minuten te wachten in de versnelling geschoten door meteen flink gas te geven.
Nu heb je dus een probleem wat je aan een specialist kunt voorleggen: Je kunt het reproduceren.
Als je schakelt zet de computer de versnellingsactuator in werking, die schakelt de versnelling in en geeft dan de versnelling weer op het dashboard. ( Hij staat dan dus wel in de versnelling) Dan moet de koppeling “langzaam” opkomen, maar daar zit het probleem: Je hoort hem piepen, maar hij “pakt” niet, als je dan flink gas geeft komt ie met een “klap” in.
Gezien de voorgeschiedenis verdenkt ik de koppelingsactuator, maar een elektrische storing kun je nooit uitsluiten. De “computer” van de sensodrive krijgt de stand van de actuator terug gekoppeld, daarom zitten er 6 draden aan de actuator. ( de signalen van die draden ken ik ook niet hoor).
Als je goed aan een tweedehands actuator kunt komen kun je dat eens proberen. Officieel moet je die “inleren”, maar als je dat niet doet kun je hoogstens vinden dat de sensodrive niet echt soepel of redelijk ruw schakelt, voor het geval je dat zelf wilt proberen. Als het dan weg is kun je hem alsnog laten inleren.
To err is human, not to err is divine.