1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX 16 TRS met probleempjes
leonoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-05-2007

Gepost: 24 november 2008 08:31 PM

Hoi allen

Ik laatst een BX 16 TRS gekocht. Het is een van oorsprong Spaanse auto (juni 1987) en heeft kenteken van 1993. Nog maar 80k op de teller.

Rr zij wel wat dingetjes mis mee, waarvan er 3 nu uitspringen:

1
De achterruitenwissen en sproeier willen niet werken. Als ik het stekkerblok op het dashbord doorverbindt doet alles het (rechtsonder met linksmidden = sproeier, rechtsonder met linksboven = ruitenwisser) Als ik de schakelaar doormeet laat ie keurig zien dat die drie geen weerstand hebben als de schakelaar wordt ingedrukt, dus daar ligt het niet aan. Als ik de stekker met contact aan weer op het stekkerblokje zet gaat de ruitenwisser 1 maal uit zichzelf en daarna niets meer. Met veel wrikken doet ie het af en toe ook. Contacten van de stekker maken ook voldoende contact met het stekkerblokje.
Heeft iemand een idee?

2
De motor van het raammechanisme van het rechter voorportier doet niets. Hij krijgt wel stroom, en ik hoor een klik, maar geen beweging. Ik heb nog geen tijd gehad om verder te kijken, maar heeft iemand een idee?

3
Hij wil niet stationair draaien sinds ik de bougiekabel en de rotor heb vervangen. Morgen ga ik ook de verdeler kap vervangen, kijken of dat helpt. Anders post ik hier wel met een vraag wat het nog meer kan zijn.

Dit is mijn 3e BX (vorige waren een 14 cannes en 14 deauville) Erg luxe deze uitvoering Wink

Dat was het voor nu
Léon

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 24 november 2008 08:44 PM
  [ # 1 ]

Ik kan je niet helpen met de problemen, maar gefeliciteerd met de BX! very good
Heb je ook wat foto’s, toevallig? Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 24 november 2008 08:45 PM
  [ # 2 ]

1: defecte schakelaar? kortom probeer het eens met een andere

2: mogelijk het motortje of een kabelbreuk? klik zegt het relais Wink

verder…...

wijjjjj willen foto`s zien, foto`s zien, hele mooie foto`s zien music

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 24 november 2008 10:05 PM
  [ # 3 ]

Re: BX 16 TRS

leonoud schreef:

Ik laatst een BX 16 TRS gekocht. Het is een van oorsprong Spaanse auto (juni 1987) en heeft kenteken van 1993. Nog maar 80k op de teller.

Gefeliciteerd met je keuze!

leonoud schreef:

1 De achterruitenwissen en sproeier willen niet werken.——Als ik de stekker met contact aan weer op het stekkerblokje zet gaat de ruitenwisser 1 maal uit zichzelf en daarna niets meer. Met veel wrikken doet ie het af en toe ook.

Wissermechanisme verrot en de schakelaar stuk?

leonoud schreef:

2 De motor van het raammechanisme van het rechter voorportier doet niets. Hij krijgt wel stroom, en ik hoor een klik, maar geen beweging.

Of het mechniek is wijlen, of de ruit zit klemvast.

leonoud schreef:

3 Hij wil niet stationair draaien sinds ik de bougiekabel en de rotor heb vervangen.

Geen idee, ik ben van de oliestook!  Very Happy

Waar woon je ergens?
Ik heb nog wel wat spullen liggen zoals een wissermechaniek en een ruitenmechaniek.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 24 november 2008 10:05 PM
  [ # 4 ]

3.

Toevallig stekkertje van stationair sproeier er af gevallen? Als ie niet eens een keer kucht of hobbelt dan zou dat het kunnen zijn. Kun je m direct controleren :er uit pakken en sproeier eruit pakken en ff doorblazen.

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 25 november 2008 12:06 AM
  [ # 5 ]

Mooi hoor, veel leuke km’s met je TRS!
En idd, we willen foto’s zien Laughing  Laughing  Laughing !

Groetjes Martijn.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
leonoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-05-2007

Gepost: 25 november 2008 08:13 PM
  [ # 6 ]

Toch nog geen stationair…

Visa Ventje schreef:

3.

Toevallig stekkertje van stationair sproeier er af gevallen? Als ie niet eens een keer kucht of hobbelt dan zou dat het kunnen zijn. Kun je m direct controleren :er uit pakken en sproeier eruit pakken en ff doorblazen.

Waar zit de stationair sproeier en zijn stekker?

De geschiedenis van het probleem:
Auto liep goed. Vorige week had mn vrouw m verzopen en na een halve dag benzine laten verdampen, wou ie nog steeds niet starten. ANWB erbij, inderdaad verzopen, maar klep in carberateur moest helemaal open volgens hem om met vol gas te kunnen starten. Daarna liep ie weer als een zonnetje. Hij had nog even de bougie kabels gemeten en zei dat die moesten worden vervangen.
Volgende avond ben ik gaan kijken of de verdelerkap niet het probleem was, kontactpuntjes en koolstofstaafje inderdaad aardig op. Alles weer in elkaar gezet, want ik had toch geen onderdelen en starten. Geen stationair!!
Intussen zijn de kabels en bougies (waren helemaal zwart), rotor en dan nu ook verdelerkap vervangen, hij loopt weer beter, maar nog geen stationair.

Iemand een idee?

En de foto’s houden jullie nog te goed Wink

Léon

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 25 november 2008 09:13 PM
  [ # 7 ]

zo te horen is het inderdaad de stationairsproeier, dat is een machneetklepje die dicht gaat als de motor afgezet wordt om het nadieselen tegen te gaan, geen brandstof meer dus.
het is een rond ding die meestal aan de zijkant van de carb zit met een stekkertje eraan ongeveer zo’n 4 cm lang en zo dik als een sigaar, ik ken hem alleen van een 1400 A 150 motor dus ik weet niet waar die op een 1600 zit.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
leonoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-05-2007

Gepost: 27 november 2008 12:22 AM
  [ # 8 ]
b.rozema schreef:

zo te horen is het inderdaad de stationairsproeier, dat is een machneetklepje die dicht gaat als de motor afgezet wordt om het nadieselen tegen te gaan, geen brandstof meer dus.
het is een rond ding die meestal aan de zijkant van de carb zit met een stekkertje eraan ongeveer zo’n 4 cm lang en zo dik als een sigaar, ik ken hem alleen van een 1400 A 150 motor dus ik weet niet waar die op een 1600 zit.

Mmmmm
Ik heb m gevonden en opengemaakt. Er zit een stangetje in die waarschijnlijk in het huis wordt getrokken als er stroom op komt. Dat doet ie dus ook als het contact aangaat. Ik denk dus niet dat dit het is.

Intussen doet ie al iets meer. Of het er aan ligt dat ik veel stekkers een keertje extra heb aangedrukt weet ik niet, maar hij blijft nu met warme motor draaien, zij het met tegenzin. Koude motor is nog ellende.

Ik bedacht me nog een mogelijke oorzaak van het probleem:
De vorige eigenaar heeft het oliepeilstokje vergeten terug te stoppen, dus de olie is vrolijk door het hele compartiment geslingerd. er stond zelfs een plasje olie in het bougiegat van 2 van de bougies. Vóór ik de bougies verving heb ik natuurlijk zo veel mogelijk weggehaald, maar de dikke drab helemaal onderin kreeg ik niet weg. Bougie er uit en toen alsnog schoongemaakt. Misschien is er dus toch olie rommel in de kamer terecht gekomen en moet ik dat er eerst uit stoken. (?)

Profiel  
 
leonoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-05-2007

Gepost: 27 november 2008 12:25 AM
  [ # 9 ]

Oh ja.

Het probleem van de achterruitenwisser is inderdaad opgelost met een ‘nieuw’ stekkertje.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 november 2008 12:58 AM
  [ # 10 ]

Ruitenmotortje kan ook aan de (vervuilde) schakelaar liggen; maakt het uit of je het op de linker of rechter deur probeert? Even doordrukken op de schakelaars (stof) is soms nodig; de schakelaars zelf kunnen eigenlijk niet kapot maar worden alleen maar vuil.

Het kan heel goed ook het motortje zelf zijn. Ik had er zo eentje die bij 35 graden C in de brandende zon niet meer dicht wilde. Dat was eh, “onprettig”.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 27 november 2008 02:35 PM
  [ # 11 ]

die stat sproeier waar dat stangetje aan zit die sluit een sproeier af, dat is een klein messing ding daarin zit een klein gaatje die ook verstopt kan zitten.
even doorprikken met een draadje van een staalborstel bv en doorblazen, pas op dat je dat gaatje niet groter maakt, het is een gecalibreerde opening anders krijgt ie weer teveel brandstof.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
leonoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-05-2007

Gepost: 03 december 2008 06:03 PM
  [ # 12 ]

Hoe kom je daar eigenlijk bij. De messing huls waar het stekkertje aan zit krijg ik makkelijk los, maar dan…
De rest zit in een stuk waar zowel een slang vanaf het luchtfilter als vanaf onder de ventilator aangesloten zitten. Daar zitten 2 schroefjes met een platte kop en het lijkt erop dat als ik die loshaal dat ik er dan bij kan. Er zit alleen ook iets tussen dat op een pakkingkje lijkt en die wil ik niet zomaar beschadigen.

Heeft iemand ervaring met het loshalen van de stationair sproeier bij een 16 trs?

Profiel  
 
leonoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-05-2007

Gepost: 10 december 2008 04:47 PM
  [ # 13 ]

Stationair probleem opgelost

Het probleem met het stationair lopen is gevonden!
Kennelijk heeft iemand aan de kop van de carberateur gezeten en heeft toen vergeten de schroeven vast te draaien. De kop zat dus los. Waarschijnlijk heeft de monteur van de ANWB en ondergetekende toen lopen sjorren aan de kop om de luchtfilter aansluiting los te krijgen en is hij los gaan zitten. Vastschroeven en geen probleem meer!

Nou alleen nog het probleem met het raam en ik heb weer een super auto…

En dan nu de foto’s:





Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 10 december 2008 04:55 PM
  [ # 14 ]

Leuke BX, erg mooi interieur ook!

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 10 december 2008 05:18 PM
  [ # 15 ]

raampje is het probleem niet!

mooie TRS! mooi met dat zwarte dash en GTI interieur!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook