Relatief hoog verbruik 1.4 TU-tje
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 26 november 2008 03:42 AM

Al zo lang ik mijn bixje heb heeft die een hoger verbruik dan wat ik op fora e.d. tegenkom bij andere bx-ers.
Nu heb ik voor de gein eens een tweetal tanks leeggereden in heavy-duty-omastijl. Dus gaspedaal nooit verder intrappen dan puur noodzakelijk, ver vooruitkijken, uitrollen op de motor enz. Het magistrale resultaat van deze slow-moving-action: 1:11!  Rolling Eyes
Er moet bijgezegd worden dat ik wel vrij veel korte ritjes rijd van minder dan 15 km. Echter, op dezelfde ritjes haal ik ook 1:11 met de tien jaar oudere GSA…  Shocked

Op lange afstanden is het wel beter. Maar toch vind ik het niet kloppen in verhouding met wat ik hier op het forum soms lees. Een gemiddelde van 1:15 schijnt goed haalbaar te zijn maar mijn record is de afgelopen drie en een half jaar op 1:14,2 blijven steken. Gemiddeld komt het neer op 1:12.

Het motortje loopt verder prima en heeft zat vermogen voor een 1.4 tje. Alleen als de motor koud is houdt ie in als ik het gas te ver intrap. Dat is ook al zolang ik ‘m heb. Het injectiehuis is vlak na aanschaf al vervangen ivm slecht of niet reageren van het gaspedaal. Onlangs zijn de spruitstukpakkingen nog vervangen. Geen verschil.

Injectorcleaner sapjes hebben ook geen verschil gemaakt.

Waar zou ik nog eens naar kunnen kijken?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 26 november 2008 10:28 AM
  [ # 1 ]

1 op 11tja….

het zal vast nog wel wat zuiniger kunnen maar ik denk dat het ook veel te maken heeft hoe er allemaal in gereden is.

Mijn broers 1400 deaudville is onderhand al omgebouwd tot conserveblikjes maar die verbruikte 1 op 10 als je stevig doorreed. Een leuke bijzaak is dat hij in 11 sec aan de 100 zat en een top van 185 had (op teller)

Kortom, me broer had hem goed ingereden Laughing  (op het laast had hij problemen met te warm worden etc… me broer vond het maar lastig kon hij nog maar constant 160 op de snelweg anders werd hij te warm Confused )

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 november 2008 03:32 PM
  [ # 2 ]

Mijn vrouw rijdt een ZX1.4 (TU) Reflex dagelijks op-en-neer naar haar werk; enkele reis iets van 6,5 kilometer…
Qua gewicht doet dat autootje niet onder voor een Bix en ook zij haalt zodoende 1 : 12 max(!)
Op langere afstanden is 1: 15/16 goed haalbaar, maar gemiddeld dus iets van 1:13/14…
Tsja, zelfs m’n 954cc ‘Pino’ (TU) doet met hetzelfde gebruik (boodschapjes, woon-werk á 7,5 kilometer) 1 : 10/11…
Surprisedops:
Da’s best slikken ja.
Nou staan TU-tjes niet bekend om hun zuinigheid.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Keesjr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 16-09-2006

Gepost: 26 november 2008 07:29 PM
  [ # 3 ]

Re: Relatief hoog verbruik 1.4 TU-tje

Midfriesland schreef:

Al zo lang ik mijn bixje heb heeft die een hoger verbruik dan wat ik op fora e.d. tegenkom bij andere bx-ers.
Nu heb ik voor de gein eens een tweetal tanks leeggereden in heavy-duty-omastijl. Dus gaspedaal nooit verder intrappen dan puur noodzakelijk, ver vooruitkijken, uitrollen op de motor enz. Het magistrale resultaat van deze slow-moving-action: 1:11!  Rolling Eyes
Er moet bijgezegd worden dat ik wel vrij veel korte ritjes rijd van minder dan 15 km. Echter, op dezelfde ritjes haal ik ook 1:11 met de tien jaar oudere GSA…  Shocked

Op lange afstanden is het wel beter. Maar toch vind ik het niet kloppen in verhouding met wat ik hier op het forum soms lees. Een gemiddelde van 1:15 schijnt goed haalbaar te zijn maar mijn record is de afgelopen drie en een half jaar op 1:14,2 blijven steken. Gemiddeld komt het neer op 1:12.

Het motortje loopt verder prima en heeft zat vermogen voor een 1.4 tje. Alleen als de motor koud is houdt ie in als ik het gas te ver intrap. Dat is ook al zolang ik ‘m heb. Het injectiehuis is vlak na aanschaf al vervangen ivm slecht of niet reageren van het gaspedaal. Onlangs zijn de spruitstukpakkingen nog vervangen. Geen verschil.

Injectorcleaner sapjes hebben ook geen verschil gemaakt.

Waar zou ik nog eens naar kunnen kijken?

Heb je er al eens een nieuw luchtfilter ingedaan, verder: bougies, kabels, verdeelkap & rotor, benzinefilter, klepspeling in orde, distributie op tijd, en het ontstekingstijdstip, klopt dat allemaal?

verder kan je lambdasensor de boel nog wel eens foppen of de stekkers van deze sensor zijn vies geworden aan de binnenkant, dus kan een verkeerd signaal geven…........

Suc6!

gun police bent u ook zo’n fan van de politie??

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 26 november 2008 07:42 PM
  [ # 4 ]

Ik haal met normaal rijden 1:13,5.

Gewoon optrekken , niet boven de 125 km/h.

Profiel  
 
scherpenhuysen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004

- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Gepost: 27 november 2008 04:59 PM
  [ # 5 ]

De brandstof problematiek komt mij bekend voor. Mijn Deauville heeft ook tijden lang veel te veel brandstof verbruikt. De wagen is diverse malen uitgelezen bij de dealer, waarbij steeds andere “vage” meldingen kwamen: brandsrofmengselstoring, inlaatsensor, potentiometer etc.
Ik heb vrijwel alles vervangen, monopointhuis, computer etc. Ook en aantal modificaties aangebracht. Niets hielp, totdat ik, meer omdat hij er toch lag dan dat ik resultaat verwachte, de lambda-sonde heb vervangen.
Nu ligt het verbruik op de lange afstand op ongeveer 1 op 15,5 en het dagelijkse verbruik op ca. 1 op 14,5.
Dus ondanks dat de lambda-sonde nooit als probleem veroorzaker is gemeld, was hij het wel degelijk. Ik zou zeggen probeer het ook eens, baat het niet dan schaadt het ook niet.

Succes, tonie scherpenhuysen

C35 FOREVER

Profiel  
 
katuut
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 11-04-2008

Gepost: 27 november 2008 05:12 PM
  [ # 6 ]

lamda sonde is vaak de oorzaak van veel vage problemen.

tu tjes staan zeker wel bekend om zuinig rijden!
ik reed met een zx 1.4 break op lpg 1 op 12,5 bij 120 kmpu! dan moet je op benzine de 1 op 15 wel kunnen halen

xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 november 2008 05:55 PM
  [ # 7 ]

Dat is die sensor die op de uitlaatpijp zit vlakbij het spruitstuk toch?
Ga’k eens proberen, hopelijk helpt het.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 november 2008 03:07 AM
  [ # 8 ]
Midfriesland schreef:

Dat is die sensor die op de uitlaatpijp zit vlakbij het spruitstuk toch?
Ga’k eens proberen, hopelijk helpt het.

Dat klopt.

Dat deze niet vaak zelf als foutbron wordt gemeld is nog wel enigzins logisch.
De lambdasonde wordt, bot gezegd, alleen maar gebruikt als “vlotterkraan” voor de benzineinjectie. Zegt die dat er meer moet komen dan komt dat ook, en andersom.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook