Sinds kort “bokt” mijn Xsara HDi. Wat er gebeurt is dat zeer plotseling het vermogen wegvalt (de motor houdt met een schok in), toerenteller valt in één keer naar nul, motormanagementlampje gaat branden. N 1 a 2 seconden herpakt de motor zich en gaat het lampje weer uit. Toerental waarbij het gebeurt maakt niet uit, maar bij laag toerental zoals op een rotonde of bij stilstand slaat de motor af. Daarna is hij gewoon te starten en blijft met motormanagementlampje uit.
Soms gebeurt het 1 keer in 50-100 km, maar soms ook 2 tot 3 keer in 10-40 km.
Hij heeft zo’n 230.000 km gereden en tot nu toe zijn er, in ieder geval niet in mijn tijd, nog geen onderdelen als verstuivers, pompen e.d. vervangen (heb deze auto inmiddels bijna 4 jaar). Enig idee waar ik dit moet zoeken? Mechanisch of elektrisch?
























Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
ik denk dat het misschien de accu is, die slecht aan het worden is.
even laten doormeeten dan weet je het zeker.!
Ik had namelijkk ook een x, dat de wagen stilviel en later weer starte (gelukkig). Bleek de accu de oorzaak te zijn.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Xsara 2.0 HDi "bokt"
Dat zou een optie zijn, ware het niet dat, na 8 jaar trouwe dienst, er juist een week of 4 terug een nieuwe in is gekomen (de oude was inderdaad op). Daarvoor deed hij het ook al een paar keer. Het is eigenlijk begonnen na de eerste paar koude nachten een week of 6 geleden, wat weer de aanleiding was om er eindelijk eens een nieuwe accu in te kieperen.



Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
xsara hdi
Hallo, hoe is het met je brandstof filter, heb je deze nog wel eens
laten vernieuwen : Deze kan dicht gaan zitten of condens bevatten,
waardoor je ook rare storingen krijgt
Succes, Tosh51


























Totaal aantal Berichten: 7817
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dieselfilter lijkt me inderdaad een goede om mee te beginnen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het brandstoffilter gaat er eens per jaar uit bij keuring + grote beurt. Voor februari moet ‘ie weer, dus maar eens kijken wat dat wordt.
Ik heb nog wel wat rondgekeken op internet en vond ook nog wat over vervuiling van de EGR-klep. Iemand daar ervaring mee? Is deze eenvoudig te reinigen? Of kan deze er tussenuit?
Ik heb een Evasion met een 2.0 HDI motor. Die is een stukje gevoeliger voor vervuiling omdat ie zo zwaar is.
Dat afslaan had ik ook in het begin als ik de airco uitzette (waardoor het stationair toerental rond de 750 toeren kwam te liggen). Optrekken lukte dan vaak niet. Inmiddels is dat over, door een heleboel dingetjes.
Wat ik om te beginnen doe is zoveel mogelijk “premium” diesel tanken (VPower, Excellium, dat soort); dat roet minder en houdt de motor zo schoon als mogelijk is via de brandstof. Dit werd me van diverse kanten aangeraden - de auto is er merkbaar beter door gaan lopen, ook als ik nu heel af en toe eens gewone diesel tank (soms is er niets anders voorhanden).
Verder moet je nooit te laag in toeren rijden; 80 in z’n 5 is zeker niet goed.
In het toerengebied tussen de 2000 en de 2500 toeren is de EGR actief, probeer dat enigzins te vermijden met zware acceleraties.
Ik had zo rond het uitschakelpunt van de EGR (2500 toeren) veel last van trillingen.
Daarvoor rijd ik af en toe een ritje flink hoog in toeren; een keer zelfs de 5e niet gebruikt met een snelwegrit, en constant 4000-4500 toeren. Dat maakte al een boel uit.
En verder was een ritje flink doorblazen (200) in Duitsland iets waar de boel nog meer van opknapte.
Ook heb ik bij het olieverversen (gaat bij mij om de 10K!) regelmatig een olieflush laten toepassen om de hydraulische klepstoters schoon te maken - of houden.
Alles bij elkaar rijdt ie nu (kmstand 225KKm) veel beter dan bij aankoop (kmstand 157Kkm).
Wel is de volledige koelvloeistofslangenset verteerd en inmiddels grotendeels vervangen. Wel snel voor een auto uit 2000…
Ich bin ein Breaker
Bedankt voor de direct uitvoerbare tips! Maar uiteraard een paar vragen:
Wat versta je onder af en toe een ritje hoog in de toeren? Na ieder 5K?
Heb je ooit de EGR ooit schoon gemaakt?
Zit de originele set verstuivers er nog in?
Bij mij zijn de laatste twee punten nog nooit gebeurd (daar zit niet alleen een technische, maar met name financiële kant aan wat betreft de verstuivers) en ik lees over dat laatste regelmatig dat dit wonderen schijnt te doen (als je geld over hebt)
225000 and counting, verstuivers en hdpomp nog origineel.
Wat ik me later nog bedacht: ik heb de opvoerpomp in de tank een keer vervangen.
Daarmee is het bok-gedrag ook nog iets verbeterd, en op de stationairloop is zo’n ding van grote invloed want de HD-pomp zuigt zelf echt helemaal niets aan.
Bij mij ging dat ding overigens in rap tempol kapot, in twee dagen van “goh, wat een vreemd geluid hoor ik als ik de auto op motorcontact zet” tot “hij start helemaal niet meer”.
Met een ritje hoog in toeren bedoel ik: erg goed warmrijden (minstens 30 minuten rijdend) en dan een tijdje met 4500 toeren rijden. Alles met beleid, en afgaand op wat je voelt en hoort.
Ich bin ein Breaker


























Totaal aantal Berichten: 7817
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Geen onbelangrijk detail, hebben we het over een Siemens of Bosch systeem?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het is een Bosch systeem
karel schreef:Ik heb een Evasion met een 2.0 HDI motor. Die is een stukje gevoeliger voor vervuiling omdat ie zo zwaar is.
Dat afslaan had ik ook in het begin als ik de airco uitzette (waardoor het stationair toerental rond de 750 toeren kwam te liggen). Optrekken lukte dan vaak niet. Inmiddels is dat over, door een heleboel dingetjes.
Wat ik om te beginnen doe is zoveel mogelijk “premium” diesel tanken (VPower, Excellium, dat soort); dat roet minder en houdt de motor zo schoon als mogelijk is via de brandstof. Dit werd me van diverse kanten aangeraden - de auto is er merkbaar beter door gaan lopen, ook als ik nu heel af en toe eens gewone diesel tank (soms is er niets anders voorhanden).
Verder moet je nooit te laag in toeren rijden; 80 in z’n 5 is zeker niet goed.
In het toerengebied tussen de 2000 en de 2500 toeren is de EGR actief, probeer dat enigzins te vermijden met zware acceleraties.
Ik had zo rond het uitschakelpunt van de EGR (2500 toeren) veel last van trillingen.Daarvoor rijd ik af en toe een ritje flink hoog in toeren; een keer zelfs de 5e niet gebruikt met een snelwegrit, en constant 4000-4500 toeren. Dat maakte al een boel uit.
En verder was een ritje flink doorblazen (200) in Duitsland iets waar de boel nog meer van opknapte.
Ook heb ik bij het olieverversen (gaat bij mij om de 10K!) regelmatig een olieflush laten toepassen om de hydraulische klepstoters schoon te maken - of houden.
Alles bij elkaar rijdt ie nu (kmstand 225KKm) veel beter dan bij aankoop (kmstand 157Kkm).
Wel is de volledige koelvloeistofslangenset verteerd en inmiddels grotendeels vervangen. Wel snel voor een auto uit 2000…
het spijt me maar ik denk niet dat dit DE oplossing is. een diesel moet op normale diesel weten te lopen. daarbij hoort een diesel veel trekkracht te hebben bij lage toeren. m.a.w. hij hoort er maar tegen te kunnen. ik schakel altijd over zo rondde 2200 toeren met mijn hdi. en die bokt echt niet. ik trek m soms wel eens stevig door om hem schoon te houden. egr klep zou een hele goede optie kunnen zijn. zorgt voor veel vervuiling in het blok. afdoppen is niet zo veel werk.
ik ben heteens met een ritje stevig op zn tijd. maar een diesel moet ook bij lage toeren makkelijk belast kunnen worden
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
ik ben heteens met een ritje stevig op zn tijd. maar een diesel moet ook bij lage toeren makkelijk belast kunnen worden
Ja, kan je allemaal vinden. Maar de vraag is - hoe werkt het?
Als je de motor altijd zo tussen de 2000 en 2500 toeren laat draaien dan zit je precies in het gebied waar de EGR-klep openstaat en dus (neem ik dan maar aan) vervuiling oppikt.
Rijd je laag in toeren met een turbodiesel dan heb je wel veel kracht maar het hele uitlaatsysteem wordt wel gevuld met een laagje roet. Dat wil je niet, en daarom moet je hoger in toeren gaan rijden. Laag in toeren rijden is sowie so heel slecht voor veel dingen, o.a. de bak en de krukaslagers.
Wel een “lekker” voorstel van je om dan de EGR maar af te doppen? Dat soort voorzieningen is er niet voor niets. Namelijk om ervoor te zorgen dat in het toerengebied dat de motor de meeste vervuiling produceert de lucht te zuiveren. Daar heeft de fabriek goed over nagedacht en aan gemeten en geregeld - en daar wil je een dopje op plaatsen?
Dat is pas wat ik noem geen oplossing!
En met een slokje goede brandstof (iedere diesel zou daarop moeten lopen - het scheelt zooo veel roet!) is toch niets mis?
Vergeet niet dat gewone diesel eigenlijk een minimaal brandend goedje is, slechter dan waar Diesel oorspronkelijk vanuit ging. En met de gevoelige HDI-techniek en EGR e.d. is het alleen maar erger geworden.
Ich bin ein Breaker
nee dit is voornamelijk een maatregel om het milieu te beschermen.
volgens mij snap je het niet helemaal (zonder je iets te verwijten hoor)
het kwaad van een egr zit m niet in het uitlaat gedeelte. maar dat een egr de uitlaat gassen opnieuw gebruikt in de motor, welke slechter is als verse lucht en dus meer vervuiling in de motor. dit heeft weinig tot niets te maken met een uitlaat.
een egr klep staat dicht bij vollast. dus tussen het max. koppel en max. pk’s dat zal idd ergens rond de 2750 toeren liggen.
er bestaat een groot verschil tussen theorie en praktijk.
edit: bij nieuwere auto’s geeft het wel eens problemen om egr af te doppen ivm de maatregelen om het milieu te beschermen. je auto wordt er niet beter van. kijk anders eens verder op http://www.problemcar.nl en overtuig je zelf.
een egr klep hoeft niet slecht te zijn, dit wil nog niet zeggen dat het goed is
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Dat de inlaat vervuild kan raken door de EGR-regeling is bekend.
Daarom ook de tips die ik noem (die ik ook weer van anderen, deskundigen, gekregen heb). Naar verluid pleegt een garage een milieu-delict op het moment dat zij de EGR-regeling buiten werking stellen. Ik heb 2 garagisten gesproken die het allebei om die reden niet willen doen.
Ich bin ein Breaker
dus de conclusie is: goed voor het milieu alhoewel een katalysator er onder te lijden heeft en de afbraak er van ook slecht is (whatever), maar slecht voor je motor…...
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205