Ja, dat is inderdaad zo.
En dat “nieuwe rijden” is uitgevonden door een auto-hater die nog nooit in een diesel gereden heeft. Daarmee doe je precies wat je met een HDI motor met EGR niet moet doen.
Ich bin ein Breaker
Heb inmiddels een paar zaken uitgeprobeerd. Ik heb het idee dat de rijtips en zeker de andere brandstof inderdaad een positieve uitwerking hebben op het lopen van de motor, maar het was niet voldoende om het probleem op te lossen. Ben daarom toch maar even bij de garage langs geweest. Daar bleek dat in ieder geval de nokkenassensor storing gaf, dus die is vervangen (kost een paar tientjes). Helaas is het probleem ook hier nog niet mee opgelost, dus ik zoek verder.
mijn stop lampjes (met herrie en een hoop geknipper!!!) beginnen te branden als ik tank bij een goedkope tank bij ons in de buurt. met normale shell diesel oid niks aan de hand
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
De korte storingen zijn nog niet opgelost. Inmiddels heeft de storing zich een paar keer over een wat langere periode (lees 10 - 30 seconden) voorgedaan.
Op de snelweg was het gevolg dat de motor niet meer op het gaspedaal reageerde en de wagen dus uitliep tot het motormanagementlanpje plotseling ging branden en hij weer aanpakte.
In stadverkeer levert het onafwendbaar stilstand op (met de nodige opstopping achter de auto). In het stadsverkeergeval ben ik er achter dat de auto op contact moet (blijven) staan tot het motormanagementlampje gaat branden en dan kan ik doorstarten.
Omdat het nu echt vervelend wordt mijn all-round garage een keer overgeslagen en de deskundigheid (?) van een dealer opgezocht.
Na het zoeken in het brandstofsysteem, een globale computertest inclusief geheugen uitlezen, het controleren van de verbinden in de bedrading, controle van de krukassensor en het reinigen van de tandenkrans op het vliegwiel (alles bijelkaar 230 euri) konden ze niet zeggen wat het probleem was. Wel had de monteur (die je bij een dealer nooit zelf te spreken krijgt) opgemerkt dat de distributieriem strakker zou kunnen. Ik kreeg het voorstel om de hele zooi te vervangen, om zo de boel goed te kunnen timen. Daar heb ik maar even van afgezien, vooral ook vanwege het feit dat er nog geen 75K geleden een nieuwe riem met de hele mikmak opgekomen is (toen een dikke 400 euri) en ze me niet de zekerheid konden geven dat het probleem daarmee opgelost zou zijn.
Besloten om de auto eerst maar weer mee te nemen en te kijken wat er gebeurd. Resultaat: nog steeds hetzelfde verhaal.
Ik ben dus inmiddels een goede 300 euri verder, maar nog geen oplossing. Iemand nog suggesties? Toch ook de hdpomp maar vervangen? Of toch krukas/nokkenas timen (dat laatste dan alleen onder de voorwaarde dat hier de storing ook mee is opgelost en anders geen betaling, maar daar trappen ze vast niet in)?
Storingen in de opvoerpomp geven geen uitlezing in de ECU en blijven dus onopgemerkt. De HD-pomp wordt aan alle kanten besensord.
Luchtweger wellicht?
Ich bin ein Breaker
Wilde vanavond even patat halen bij de beste patatbakker uit de opmgeving, dus even in de auto gesprongen. Na vanochtend al een uitval te hebben gehad in de binnenstad, hield ‘ie er vanavond na een kilometer of twee mee op en kon ik hem na zeker 5 minuten nog niet starten. Bij contact gingen alle lampjes aan op het dashbord behalve die van het motormanagementsysteem (zie eerder), dus starten ging niet. Nu maar eens besloten de Wegenwacht te bellen. Na een klein uur wachten startte hij natuurlijk in één keer, dus was er niets van te zeggen, maar de wegenwachter bevestigde het verhaal van de sensoren en gaf toe dat dit soort storingen erg vervelend kunnen zijn. Hij zei echter ook dat een garage dit uit het geheugen van het ECU moet kunnen vissen. In ieder geval stelde hij voor achter me aan te rijden naar huis en (gelukkig) haakte de motor na een kilometer weer af. Weer geen motomanagementlampje, dus weer niet starten. Uitlezen met zijn computer ging niet omdat de auto te oud is. Daarna nog even onder de motorkap gekeken. Niets te zien, maar voor de zekerheid de multistekker er even op en af gedaan en wat schertst mijn verbazing: starten en lopen! Zo simpel kan het toch niet zijn?? Bij daglicht maar eens even een proefrit maken en “kiek’n wat wordt”
[verzuchting]Wat zijn die BX 1.9 D’s en 1.8TD’s toch fijne autoos. 4 ton trappen en nooit enige vorm van welke storing dan ook.[/verzuchting]
Ich bin ein Breaker
Die nieuwe diesels lopen verre van slecht, maar één ding is zeker: als je er iets mee hebt heb je er ook iets mee. Inmiddels een
- beurt gehad, dus alle filters vervangen;
- de EGR (omkeerbaar) omzeilt;
- een nieuwe HDP-sensor er op (telefonische tip van Renard, waarvoor nog bedankt).
Probleem is niet opgelost en wordt ook niet minder. Mijn garage stelt nu voor de HD-pomp te laten testen bij een dieselgoeroe. Dat kost dan weer een paar honderd euri en ik heb het gevoel dat het daar niet in te vinden is om de volgende reden:
Ik kan het niet rijmen met die lange storingen. Als zich een lange storing voordoet (dus met stilstand; inmiddels loopt de wachttijd soms op tot 5+ minuten) is het enige dat bij contact niet gaat branden op het dashbord het lampje van het motormanagementsysteem. Verder doet alles het d.w.z. verlichting, radio e.d. Aanjager doet het niet, maar die doet het ook niet alleen op het contact als er geen storing is (zit gekoppeld aan het draaien van de dynamo?).
Zodra het lampje weer gaat branden kan ik weer starten. Ik zit zelf meer te denken aan het motormanagementsysteem dat hapert. Optie die ik zou kunnen proberen is het hele spul over te zetten vanuit een andere auto (sloop o.d.) en te kijken wat dat oplevert. Ik heb alleen geen idee of dat kan, hoe dat werkt en wat dat moet kosten.
Iemand nog suggestie. Ik wanhoop niet gauw, maar begin hierover nu toch wel wat te voelen.




Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
update?!
Voor de hogedruk pomp zit een sensor in de commonrail, dat zou dus tot een uitleesbare storing moeten leiden.
De opvoerpomp bleek buiten het “be-sensor-de” gedeelte te vallen; geen opvoerdruk was niet aanslaan.
Luister nog eens goed of de opvoerpomp een ‘gezond knersend’ geluid maakt zodra je de auto op motorcontact zet. Dit moet na een paar seconden stoppen als je de motor niet start.
Ich bin ein Breaker
Ik ben nu even in verwarring over de term HD-pomp en opvoerpomp, maar ik heb bij de pomp geluisterd die linksvoor op het blok zit (Bosch HD-pomp) en bij contact maakt deze geen verontrustend geluid (een zacht “bzzieieieie” dat na een seconde of 5 ophoudt).
Ik heb dat HD-pompspoor verder nog niet gevolgd, omdat het mij is opgevallen dat bij de langere storingen, op het moment dat het mms-lampje weer gaat branden, er een zachte “tik” ergens onder het dashboard vandaar komt (alsof er een relais o.d. omgaat).
Via via bij een garagebedrijf in Sint Jansklooster uitgekomen die behoorlijk kennis hebben op het gebied van elektronica en daar ook alle (dealer)apparatuur voor hebben. Advies van hen was eerst voor 2 tientjes het hoofdrelais rechtsvoor onder de kap te vervangen. Opvallend feit: pin 5, waarachter via een 15A zekering, de rechtstreekse prik naar de HD-pomp gaat, vertoonde sporen van oververhitting (dus verhoogde weerstand). Dus met zwevende zekering een bypass aangebracht, maar probleem niet opgelost, dus relais en spanningtoevoer naar HD-pomp afgevinkt als mogelijke oorzaken van de storing.
Daarna computer uitgelezen en bleek er ineens een foutmelding op de HDP-sensor in te zitten. Sensor doorgemeten en deze bleek niet goed, dus (weer) vervangen. Ook de bekabeling van de sensor naar de computer doorgemeten en was goed. Helaas probleem niet opgelost. Daarna besloten de computer (onder de multistekker onder de motorkap) te vervangen door een andere. Computer uitgewisseld en omgeprogrameerd. Probleem nog niet opgelost.
Omdat inmiddels zo’n beetje alles onder de motorkap dat logischerwijs de storing zou kunnen veroorzaken wel is nagekeken, vervangen of doorgemeten zitten we inmiddels zo’n beetje op het niveau van een fout in/op de BSI. Die tik onder het dashboard zou dat kunnen verklaren, maar het uitbouwen en inbouwen hiervan gaat echt in de papieren lopen, nog afgezien van het ding zelf. Ben dus nu zo’n beetje op het punt van “zoeken naar een andere wagen”, maar modder, ondanks (on)geregeld stilvallen en horten en stoten nog even door, want als ‘ie loopt (en dat doet hij nog steeds vaker dan niet) loopt ‘ie goed.
Daarnaast heb ik de HD-pomp zelf nog niet laten testen, maar uit navraag blijkt dat, als deze stoort, je dat wel op een andere manier gaat merken. En ik kan een eventuele storing in de pomp niet rijmen met het feit dat hierdoor het mms-lampje niet meer gaat branden, er vanuit de HD-pomp geen foutmelding in het systeem blijft hangen en met die “tik” onder het dashboard. Dat laatste met name lijkt toch verband te hebben met een onjuiste spanningtoevoer naar de BSI. Aan de andere kant, als het lampje niet brand, wordt de brandstoftoevoer ook niet vrijgegeven. En twijfel dus toch of ik niet de moeite moet nemen om de BSI eens van iets dichter bij te bekijken.








Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Onder het mom van Alles Uitsluiten, zou ik nog wel even de stekker/aansluiting van de ECU goed bekijken.
Als je in ieder geval een keertje na het los- en aankoppelen van de stekker weer van de problemen af was zou dat wel eens door slecht electrisch contact kunnen komen. Als hier inderdaad sprake van zou zijn, dan klopt het in ieder geval dat het wisselen van de motorcomputer niet hielp.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
ramswoerthe schreef:Ik ben nu even in verwarring over de term HD-pomp en opvoerpomp, maar ik heb bij de pomp geluisterd die linksvoor op het blok zit (Bosch HD-pomp) en bij contact maakt deze geen verontrustend geluid (een zacht “bzzieieieie” dat na een seconde of 5 ophoudt).
Met de ‘opvoerpomp’ doelt karel op de pomp in de brandstoftank, die voert de brandstof aan richting de HD-pomp. Het komt geregeld voor dat de opvoerpomp tussen 200k en 250k de pijp aan Maarten geeft.
De stekker/aansluiting van de ECU is nagekeken en doorgemeten en is OK.
De opvoerpomp is nog niet naar gekeken, maar is zeker nog een optie die het nagaan waard is. Kan deze logischerwijs die schijnbaar elektronische storing veroorzaken?
Opvoerpomp beluisterd en ook die maakt een gezond “bzieieie” dat inderdaad na een seconde of 5 stopt als ik niet doorstart. Lijkt me dus niet de oorzaak.
Zit er nu nog over te denken om toch de BSI te vervangen. Dat betekent alleen wel dat ik ook de computer in de motorruimte en het contactslot moet vervangen, omdat e.e.a. anders niet schijnt te werken. Heb inmiddels bij een paar auto-recyclingbedrijven geïnformeerd en deze set is, voor een paar honderd euri, beschikbaar voor mijn auto.