Ik parkeer gisteren m’n DS bij A73 Van der Valk om te poolen.
Ik draai de parkeerplaats in en ineens begint het rode STOP lampje te branden en het lampje van het LHM niveau. Ik geloof zelfs dat de motor afsloeg, maar ik weet het niet meer zeker. De anderen zitten te wachten dus ik laat het maar zo en stap de andere auto in.
Vanavond kom ik terug en start de auto. Starten gaat goed, stop- en niveaulampje branden EN DE DS KOMT NIET OMHOOG!.
LHM bijgegooid, maar geen resultaat. Gecontroleerd of de pomp wel draaid, en dat is zo, maar ik hoor hem niet bijschakelen om de druk in het systeem op te bouwen (hogedrukregelaar kapot?). Wat is hier aan de hand?
Ga vanavond nog even terug met een zaklamp en nog wat meer LHM al heeft-ie nu vlg mij al genoeg olie.
Ik hoop dat het alleen maar is dat de pomp net even wat lucht heeft gehapt en dat ik de pomp eerst moet primen om weer drukt in het systeem te krijgen. Werkt dit niet dan weet ik niet meer wat ik er zelf aan zou kunnen en vrees ik dat ik dure hulp moet inroepen. Iemand nog een idee?
Herbert
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Was je LHM voorraadvat leeg voordat je bijvulde?
Zo ja, dan moet je aan een flinke lekkage denken zoals je treiterslang.
Na het bijvullen met LHM zou je kunnen proberen de ontluchtingsschroef op je HD regelaar open te zetten (iets losdraaien, niet te ver!), motor starten, even wachten, en daarna weer dicht. Als het goed is hoor je dan je pomp inkomen. Als ze omhoog komt zsm naar huis, ook al spuit de LHM er ergens uit. Genoeg LHM meenemen om handeling eventueel te herhalen.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
ds
Hallo, heb je geen leiding lek Geen lekkage onder de dorpel of
onder de auto : Zomaar lucht in het systeem kan bijna niet, eerst
in de hoogste stand zetten met lopende motor en kijken of het
niveau wel goed is Je kunt evt ontluchten aan de voorraadbol,
ik dacht sleutel 12 boutje iets losdraaien en niet er helemaal uitdoen.
Als er echt een leiding lek is heb je geen druk meer en werken de
remmen ook niet meer dus niet rijden
Succes ermee , Tosh51
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Niet rijden als rode stoplamp aan is. Als hij uit is dan heb je ook remdruk en kun je dus ook rijden ondanks een redelijk flinke lekkage zoals kapott treiterslang (is mijn ervaring).
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Re: ds
tosh51 schreef:
eerst in de hoogste stand zetten met lopende motor en kijken of het
niveau wel goed is
Hij zegt net dat ze niet omhoog komt…....
het pijl… heb je enig idee of dat uberhaupt te laag was? Dat is cruciaal om er nu iets zinnigs over te zeggen. HELP!!! ons.
a) je hebt een lek en staat nu droog te pompen.
b) Je hebt geen lek, en er is iets anders mis zoals de regelaar of bijvoorbeeld je v-snaar, pomp oid.
wellicht snel anwb lid worden
groet!
.komma
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
dure hulp inroepen hoeft (nog) niet..
Kijk eerst of er voldoende LHM in het voorraadvat zit. Als dat zo is: ontlastschroef op de hogedrukregelaar open en dicht draaien zoals hierboven beschreven.
Helpt dat nog niet (pomp gaat nog geen druk opbouwen) kan je nog de aanzuigslang losmaken van het voorraadvat en die slang dan volgieten met LHM en weer snel op het vat monteren.
Als dit alles niet werkt is waarschijnlijk je pomp overleden. Dan haal je een goede gebruikte pomp, bijvoorbeeld bij http://www.huubintzandt.nl en klust die in je DS…
Citroen!
Ze staat weer thuis,
Had eerst de aanzuigpijp uit het vat getrokken en LHM ingegoten. Werd niet weggepompt!??
Pijp teruggestopt en nog eens goed in het vat gekeken, geen LHM beweging te zien!
Toen de ontluchtingsschroef wat losgedraaid, nadat ik hem weer dichtdraaide begon opeens de Regelaar weer te schakelen en kwam ze omhoog, nog wat LHM bijgevuld en rijden maar.
Toch begrijp ik niet helemaal wat er gebeurd is, ik had toch wel verwacht dat de pomp naar het vat zou rondpompen als de HD regalaar niet inkomt.
Lijkt er toch op dat ze lucht gehapt heeft door telaag LHM en een paar vlotte bochten?
Klopt, daarom had ik ook de aanvoerpijp volgegoten met lhm, net zoals toen ik de pomp destijds verving door een gebruikte cx pomp.
Toen werd wel de olie direct uit de pijp getrokken door de pomp. Nu bleef het tot bovenin de omgekeerde pijp staan. Alsof de pomp totaal niet werkte.
Overigens iedereen nog bedankt voor de snelle reakties, gisteravond.
Herbert
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de pomp vol lucht zit pomp ie niet. Als ie niet pompt zuigt ie ook niet aan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi
Ik heb toevallig het zelde probleem, gisterenmorgen wou ik wegrijden maar de wagen kwam ook niet omhoog. Merkwaardig is echter dat de rodelamp wel uitging! Ik zal vanavond en zoeken waar het probleem zit.
Je pomp is niet zelfaanzuigend, dus moet je hem helpen door de aanvoerslang te vullen.
Hoe kan dat? Voor zover ik weet zijn plunjerpompen verdringerpompen en die hebben de eigenschap zelfaanzuigend te zijn.
Groet,
Mathieu.
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep, maar je moet eerst alle lucht die in de pomp zit weg verdringen. dan zal ie uiteindelijk wel gaan aanzuigen… (als ie niet eerst is vastgelopen.)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Als je eerst de ontlastschroef losdraait, dan de slang vult, en de motor start, gaat het goed. Dan heeft de pomp namelijk geen weerstand dus kan hij de lucht ook wegzuigen. Dat verklaart je verhaal.