Hallo xantia bezitters,
Ik bezit sinds gisteren weer eens een xantia, een bordeaux rode 1.8sx 1993 voor de prijs van 1 week voor een uitzendburo werken,...
Mijn vorige 2 xantia’s waren een drama maar beiden voor een overdreven schappelijke prijs, de eerste kocht ik in 2000 het was een 1.8 sx 1993 met 380.000 km en overleed aan een koppakking incl totale vermoeidheid. de tweede was een bordeaux rode 2.0sx uit 1995 met zeer veel optie’s maar helaas overleden aan vele oorzakeen als pneumatiche storingen, koppaking, (helaas werken de onderdelenprijzen niet erg mee).
Maar de xantia 1.8sx die ik nu heb is ECHT wel goed, super qua temperatuur, het hele pneumatische systeem werkt 100%, zeer pittig….sneller dan een zx die ik vorig jaar had (1.8 aura).. helaas dat de bolide geen schoonheid is!
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Re: Ik heb een nieuwe xantia!
Quinten schreef:helaas dat de bolide geen schoonheid is!
Dat gaat nu eenmaal niet lukken bij een Xantia (ik blijf het vergelijken met een BX)
nah, ieder z`n ding! Ik heb wel eens een xantia gereden en het veert best wel ok…
Veel plezier ermee!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Laat je niet in je laars kakken: Xantia’s zijn heerlijke wagens.
Ik heb zelf drie jaar lang van een ‘93 1.8X mogen genieten, met minimale onkosten.
Okee; het is geen CX noch een XM, maar kwam ik voor de keuze dan aarzelde ik geen moment.
Gefeli dan maar met je derde, wees er een beetje zúnig op!
‘Spirit of avant-garde’
Ondertussen een beetje gecleanerd en gepoetst, komt een mooie glans, alleen voor de diepere krasjes zal ik wat verder moeten polijsten, 2 deukjes in de rechter deuren 80% weggewerkt.
Hij begint weer in nette staat te komen.
Technisch nog steeds prima, rijdt boven verwachting.
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: Ik heb een nieuwe xantia!
Quinten schreef:Hallo xantia bezitters,
Ik bezit sinds gisteren weer eens een xantia, een bordeaux rode 1.8sx 1993 voor de prijs van 1 week voor een uitzendburo werken,...
Mijn vorige 2 xantia’s waren een drama maar beiden voor een overdreven schappelijke prijs, de eerste kocht ik in 2000 het was een 1.8 sx 1993 met 380.000 km en overleed aan een koppakking incl totale vermoeidheid. de tweede was een bordeaux rode 2.0sx uit 1995 met zeer veel optie’s maar helaas overleden aan vele oorzakeen als pneumatiche storingen, koppaking, (helaas werken de onderdelenprijzen niet erg mee).
Maar de xantia 1.8sx die ik nu heb is ECHT wel goed, super qua temperatuur, het hele pneumatische systeem werkt 100%, zeer pittig….sneller dan een zx die ik vorig jaar had (1.8 aura).. helaas dat de bolide geen schoonheid is!
Ik lees een paar keer “pneumatische storing”.
Je zal wel hydrolische storing bedoelen.
pneumatiek, is een geheel onder druk zetten door wat voor element dan ook: zuurstof, of vaste stoffen.
Dat zijn geen normale schokdempers enz.
C3 Pluriel 2003
Pneumatiek is de studie van samengeperste gassen (in de praktijk meestal lucht), de daarmee mogelijke schakeltechnieken (ventielen) en de studie van door lucht aangedreven apparaten zoals pompen en cilinders. Pneumatiek valt onder het vakgebied werktuigbouwkunde.
En volgens mij is LHM nog steeds olie
Groetjes Harry
Gassen en vaste stoffen, .. olie, lhm.
C3 Pluriel 2003
uhm,.. maaru,.. ik had het over mijn ” nieuwe xantia ‘’ beleef er erg veel plezier mee,... en o.k….hij is voorzien van een hydropneumatisch systeem, (valt onder een pneumatisch systeem).
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Niet om partij te kiezen, meer een verduidelijkende aanvulling:
we kennen de vering van Citroën als zijnde hydropneumatisch, maar eigenlijk klopt dat niet (en dat is wat de TS probeert aan te geven):
het hydraulische deel zorgt voor de wagenhoogte (en deze is dus zoals we weten instelbaar), de vering zèlf werkt louter op pneumatische begrippen zijnde de compressie van de stikstof in de bollen.
De demping van de vering daarintegen wordt weer geregeld door een debietregeling in het hydraulische gedeelte….
Beetje mierennøken, ik weet het, maar zuiver werktuigbouwkundig gezien heeft de TS gelijk…
Daarintegen klopt de tegenposts natuurlijk ook:
als je pneumatische problemen zou hebben is gewoon een bol lek… en om die 3 tientjes zou ik geen auto weg doen..
‘Spirit of avant-garde’
O.k. klaar met mierennøken, hahaha
Die storingen met het veersysteem van de 2.0i (hydro II) waren wel degelijk fataal, de auto reedt knalhard en stond te hoog, de hoofdbol was al 2 keer vervangen, en zelfs de kenners kwamen er toen niet uit.
C3 Pluriel 2003