Berlingo 1.8I multispace
Op de keuring hebben we te horen gekregen
dat bij we moeten opleten voor de silentblokken
zou me iemand kunnen zeggen hoe we deze presies veranderen/vinden want de leraar avondschool automechanica weet het ook niet bij die van ons.
we denken dat we de 3hoek moeten verwijderen en dat het die bussen zijn waarmee de 3hoeken dan ophangen.
moeten deze geperst worden? als het deze dus zijn hé
de silentblokken van 10.41euro en 19euro kan dit?
ik kan je tekening niet zien…
maar waarschijnlijk zijn het de achterste. ( die met 2 bouten vastzit)
die kan je met een pneumatische bijtel er wel afkrijgen, of in het slechtste geval doorslijpen.
beetje vet erop, en dan grote hamer nemen en de nieuwe erop slaan.
de voorste zitten erin geperst. ( zijn 2 bussen als ik me niet vergis)
maar let op, de achterste zijn niet appart te krijgen bij de dealer, maar wel bij andere firma’s.
hoop dat er wat aan hebt.
grt Tom
je moet anders effe zelf naar hbase gaan
bj 2000
Benzine
Citroen
Berlingo
1800 multisp
stuurdelen/wielophanging
systeem: met stuurbekrachtiging (kies 1 van de 2)
prijzen belgië nederland verschillen (BE 10 en 19euro /NL 11 en 20euro)
zou ik om die te veranderen veerpoot, schijfrem, remklauw. er moeten afhalen?
of kan ik gewoon de 3vijzen losdoen n een nieuwe monteren?
4 bouten zijn genoeg. beetje wringwerk maar het gaat.
de fuseepen ( waar de draagarm in het naafhuis zit) kan ook wel vastzitten. hier doet een zware hamer en lang wringijzer ook wonderen ( kruipolie help ook wel)
grt Tom
en zou ik die ook moeten veranderen?
die fuseekogel.
dus wat te doen:
Auto brug op
wiel eraf
4bouten losdoen
fusee losdoen
“3hoek” afhalen
oude silents veranderen door nieuwe
terug monteren van “3hoek” fusee, bouten
wiel erop
auto brug af
uitlijnen
klopt dit?
je kan eens kijken of er “speling” op zit.
met een grote schroevendraaier tussen draagarm en fusee, en deze dan van elkaar af proberen te duwen. ( wielen wel los van de grond)
en ik zou als het wiel eraf is, eerst de draagarm aan de fusee losdoen. werkt iets makkelijker. ( je kan de andere bouten wel al een beetje lossen)
ok
vader gaat een van de dagen de silents bestellen
dan na mijn exames deze installeren
zal laten weten hoet het gegaan is.
oke eindelijk de silent-bloks binnen
kosste 158euro zonder BTW
het zijn er 6
4bussen waar de vijsdoor moet
2bussen met plaatje eronder waar nog een plaatje insteekt
als ze uit verpakking zijn zal ik foto maken
waarschijnlijk word deze dinsdag gemonteerd
en woensdag nieuwe banden+uitlijning
want het stuur staat naar rechts gedraaid en de auto wijkt naar links af???
oke ze zijn vervangen.
En het geluidje dat je dan hoort op een drempel is dus ook weg nu.
Wel even zitten kl*ten om de oude eraf te krijgen.
Foto’s kon ik niet maken want de camera is plat.
Wel was er 1 vijs afgebroken waarmee de fusee vasthangt op de 3hoek
vandaag even nieuwe gehaald en gemonteerd.
Direct daarna naar de bandecentrale gereden voor nieuwe bandjes en uitlijnig.
Deze ging ons zo rap mogelijk opbellen wanneer we kunnen gaan.
Wat je dus moet doen.
Op assteunen zetten
Wiel eraf
De bout die door de rol silent-blok zit losmaken
de 2bouten onderaan de auto van de 2e silentblok ook losdoen
de vijs van de fusee losdoen
met een ijzerbeitel die klemming open kloppen zodat de fusee eruit geraakt
dan kan je de hele 3hoek eraf krijgen
dan silents veranderen
en montage in omgekeerde volgorde.
Wel opletten dat jen niet teveel aan de 3hoek trekt dt je je aandrijf assen eruit trekt!!
Hoi,
ik heb deze morgen ook het silent-blok linsvoor vervangen en eveneens de stabilostang.En weekje geleden ook de veer van de veerpoot.Maar dat geluid blijft hetzelfde als voorheen.Weet iemand nog verder wat het probleem kan zijn.
grtn.
Stabilisatorstokjes ook vervangen? 24€ / stuk en een wereld van verschil.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@ passo deze zijn ook vervangen.
ik weet het niet meer.Mijn geduld raakt op met deze wagen.
Veerpootlagers al vervangen?
Die zitten bovenop de veerpoot.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
deze heb ik nog niet vervangen,is dit een doenbare klus of echter iets voor de dealer.
Heb echter ook iets gevonden op het forum als zijnde:
ff opzoekingen gedaan.
Kom in de rapid info van Citroên tot 2 mogelijke oorzaken.
1é Komt vooral voor wanneer de wielen gedraait staan.
Dat is diegene die ik al aanhaalde ; de silentbloks van de stabilisatorstang (Citroën noemt die rubberen lagers), wat ik daar wel nieuw over lees is dat de beugel aan de kant waar hij ingehaakt zit mogelijk teveel spel heeft.
Dit is op te lossen door de beugel te verwijderen en er een afstandstuk in te plaatsen (plaatje in het holle haakdee van de beugel)
Bij Citroën 1.5uur werk
2é Is eerder een metaalachtig geluid bij rijden op slechte weg.
De buitenste bout van je veerpoot (die drie bovenop de veerpoot) raakt de veerschotel onderaan.
Verwijder de bout en breng een 1.5mm dik rondsel aan bij die bout.
ik weet wel niet of het kan wat hier beschreven staat
Je 1é punt dacht ik dat al gebeurt was, niet dus en dan zou ik die eerst gaan doen.
Kan bijna zonder de wagen op te krikken.
je 2é punt kun je in 2 minuten uitvoeren, is alleen die buitenste bout.
Al denk ik niet dat ze dat op de keuring zouden gevonden hebben, merk je vooral op kasseien en is inderdaad geen boink maar eerder kloink geluid.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
bedankt Paso ik ga de volgende punten nogeens proberen als het nog niet verholpen is gaat hij de deur uit,ik heb geen zin meer om nog verder grootte kosten te doen.