1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
SM: carburateur of injectie?
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 december 2008 04:15 PM

Welk verdient er nu de voorkeur de injection of de carburateur ?? Als ik een draadje daarover zoek krijg ik dit: Er zijn geen resultaten die voldoen aan je zoekopdracht…........... Sad

Bij de Ds is al zo’n draadje bij benieuwd hoe dat met de Sm zit Wink

Heb er n.l. 2 op het oog en je raad het al: de 1 injection andere carburateur. Heb zelf geen tot weinig elektr. storingen bij m’n Ds injection maar dat zal ook wel te maken hebben met hoe goed je het aanpakt zoals bijv een nieuwe kabelboom. Zijn verder de onderdelen voor een injection cq carb. versie nog goed te verkrijgen etc….  Ben benieuwd.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 december 2008 04:30 PM
  [ # 1 ]

Een carburateur is net vrijwel net zo snel als een IE, maar is nogal lastig goed af te stellen. Da’s het eerste punt.

Verder is een IE géén fijne SM om aan te werken, gewoon omdat het onder de kap vreselijk vol zit. Een IE loopt echter wél wat fijner, en zal ook wel iets zuiniger zijn. Onderdelen voor het IE systeem zijn wel te vinden, maar enkele delen zijn zéér prijzig!

Ik ben zelf een carbu-fan. het SM blok is gemaakt voor carbu’s, en voor mij is het enige voordeel van een IE dat ie niet zo vaak afgesteld hoeft te worden. Verder vind IK het een draak om aan te moeten werken, en helaas is dat werken nou iets wat erg vaak voor zal komen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 december 2008 04:40 PM
  [ # 2 ]

Juist! Een carbu,daar kan je zelf aan sleutelen. ik heb mijn carburators geheel zelf gereviseerd,met hulp van bepaalde forumleden. Een I.E. is net iets ingewikkelder om aan te werken,zoals waterman reeds zei.Ook als je storingen hebt,is het bij een carbu makkelijker op te sporen als je enige kennis hebt. Bij een I.E.,is dit weer iets moeilijker.En als laatste punt: Als je een goed gereviseerde carbu motor hebt en de carbu’s zijn goed afgesteld,dan valt de regeling ook best mee en hoeft dit niet zo dikwijls. Wink Ook hier een carbu fan. Cool

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2008 06:46 PM
  [ # 3 ]

Hier een I.E. fan. Loopt mooier en is sneller. Dat waterman harder gaat komt door de 3 liter die gereviseerd is.
De i.e. start beter en heeft geen choke.

veel i.e. onderdelen zijn gelijk met DS. draadbomen zijn nieuw te koop.
De speciale onderdelen zoals de ECU en MAP gaan zelden kapot.

GROOT nadeel. om bougies te wisselen ben je al een half uur aan het sleutelen om de galerij eraf te halen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 02 december 2008 06:48 PM
  [ # 4 ]

Inderdaad, ik ben akkoord met wat er wordt geschreven.

De SM met injectie is veel stabieler in ralenti dan de carbu, maar dan weer heel wat moeilijker om aan te werken !

Tis maar datget weet ! Rolling Eyes

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 december 2008 07:56 PM
  [ # 5 ]
bogaard77 schreef:

GROOT nadeel. om bougies te wisselen ben je al een half uur aan het sleutelen om de galerij eraf te halen…

Juist. en voor vrijwel al het onderhoud moeten die luchtinlaat-galerij’tjes d’r af, net als de luchtfilterhuizen. Verder is het bij een IE héél erg belangrijk dat de bedrading goed en orgineel is, en dat je regelmatig de benzineslangen naloopt/vervangt. Vrijwel alles is dus te koop. Maar… een luchtschuif kost zomaar 300 euro, één injector 120 euro, enz. enz.

Mocht je een storing krijgen, tja… dan ben je vaak wel even aan het zoeken….

Ik denk dat een Carbu al met al wat onderhoud en sleutel-vriendelijkheid de verstandige keuze is als je net met sm’s gaat beginnen. Een IE is echter wél rijders-vriendelijker en loopt eigenlijk (bijna) altijd goed.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 december 2008 08:22 PM
  [ # 6 ]

Correctie NIEUWE luchtschuif 1200 € als je ze kan vinden .

injecteurs zo veel je wil aan 156 € per stuk ( maal 6 )

Laat het ons zo stellen ; afstelling van de carburators in het werkplaatshandboek ; 2 bladzijden .

Injectie : 24 ....... ben ze nu aan het vertalen uit het Frans .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 december 2008 08:53 PM
  [ # 7 ]

Mooie discussie, zelf ook altijd al nieuwsgierig geweest Wink

En direct grappig om te zien dat waterman771 en bogaard77 allebei hun voorkeur hebben qua rijden Very Happy

Hoewel ik 0 ervaring heb met een SM, zelfs nog nooit in gezeten gaat mijn gevoel altijd uit naar injectie..
Geen idee waarom wellicht omdat het toen iets was dat nog niet standaard was maar al wel op zo’n auto te krijgen was Smile
Nudat ik er over nadenk, denk ik dat eigenlijk nog nooit in een auto met carbs gereden heb Surprisedops: Wink

Uiteindelijk zal het er op neerkomen dat het een persoonlijke keuze is?
I.E. is wat fijner om mee te rijden (mooiere loop), en de carbs wat fijner om aan te sleutelen?

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 02 december 2008 10:59 PM
  [ # 8 ]

ik heb een injectie… tja carbu is fijner om aan te werken maar een injectie is gewoon 10 keer indrukwekkender om te zien… het zit bomvol.
en om aan te werken…. op 10 min zijn de luchtfilters er af en kan je overal gemakkelijker aan…. oke injectors (156 euro)en luchtschuif (1200)kosten je wel een vermogen… alles wordt wel net iets warmer onder de kap… dus goede ventilators zijn belangrijk… feit is dat er veel minder injectie wagens rondrijden tov carburatiemodellen 10000expl. geleverd tegenover 2950 injectiemodellen ongeveer… dus wel wat zeldzamer.

Ik heb altijd een injectie gewild… maar wbogaerts heeft 1 maand moeten zoeken naar alle bijpassende luchtdarmen voor het onderdruk circuit… deze kosten ook veel (zijn van bosch) sommige zijn niet meer te vinden zijn voorgevormd en verlopen… van opening… moeilijk dus als je deze moet vervangen.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 02 december 2008 11:06 PM
  [ # 9 ]
wbogaerts schreef:

Correctie NIEUWE luchtschuif 1200 € als je ze kan vinden .

injecteurs zo veel je wil aan 156 € per stuk ( maal 6 )

Laat het ons zo stellen ; afstelling van de carburators in het werkplaatshandboek ; 2 bladzijden .

Injectie : 24 ....... ben ze nu aan het vertalen uit het Frans .

Walter

Hobby mag wat kosten toch ConfusedWink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 december 2008 11:06 PM
  [ # 10 ]

Zijn er niet wat modellen omgebouwd? Wink

Ik zie toch redelijk vaak IE op de achterkant staan.
Neem aan dat veel SM liefhebbers niet alleen het plaatje op de achterkant plakken zonder het ook echt onder de kap te hebben Rolling Eyes

IE modellen zijn ook van de laatste jaren, misschien dat deze ook makkelijker gewaard zijn gebleven dan de allereerste? Of is hier niet veel verschil in?

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 02 december 2008 11:09 PM
  [ # 11 ]

Re: SM: carburateur of injectie?

citroen23 schreef:

Heb er n.l. 2 op het oog en je raad het al: de 1 injection andere carburateur. Heb zelf geen tot weinig elektr. storingen bij m’n Ds injection maar dat zal ook wel te maken hebben met hoe goed je het aanpakt zoals bijv een nieuwe kabelboom. Zijn verder de onderdelen voor een injection cq carb. versie nog goed te verkrijgen etc….  Ben benieuwd.

Zo, gaat het dan nu eindelijk gebeuren????? Cool  Moeten we er ook voor naar Frankrijk of Duitsland Cool

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 december 2008 02:31 AM
  [ # 12 ]

Re: SM: carburateur of injectie?

Peteryed schreef:
citroen23 schreef:

Heb er n.l. 2 op het oog en je raad het al: de 1 injection andere carburateur. Heb zelf geen tot weinig elektr. storingen bij m’n Ds injection maar dat zal ook wel te maken hebben met hoe goed je het aanpakt zoals bijv een nieuwe kabelboom. Zijn verder de onderdelen voor een injection cq carb. versie nog goed te verkrijgen etc….  Ben benieuwd.

Zo, gaat het dan nu eindelijk gebeuren????? Cool  Moeten we er ook voor naar Frankrijk of Duitsland Cool

Jou ontgaat ook niks…...... Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 03 december 2008 10:54 AM
  [ # 13 ]
Arjan Verkade schreef:

Zijn er niet wat modellen omgebouwd? Wink

Ik zie toch redelijk vaak IE op de achterkant staan.
Neem aan dat veel SM liefhebbers niet alleen het plaatje op de achterkant plakken zonder het ook echt onder de kap te hebben Rolling Eyes

IE modellen zijn ook van de laatste jaren, misschien dat deze ook makkelijker gewaard zijn gebleven dan de allereerste? Of is hier niet veel verschil in?

ja dat klopt er zijn een aantal sm’s omgebouwd van IE naar carbu… over het bewaard zijn… vermits er alleen de eerste 2 jaar fors sm’s zijn gebouwd 70-72 en dan gestaag de verkoop daalt zijn er daarom ook minder tussen 73-75 zijn er maar een 3000 sm’s verkocht en de IE is uitgekomen eind 72… toen was de sm al over zijn verkoopstop heen….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 december 2008 10:56 AM
  [ # 14 ]

Laat mij nu even de pret bederven en er nog “EVEN” op wijzen dat je de uitlaatkleppen , distributie ( kettingen , spanners , geleiders ) en alle andere modificaties niet uit het oog mag verliezen in het totale prijskaartje Surprisedops:


Voorst , voor de prijs van de
Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 december 2008 11:02 AM
  [ # 15 ]
Arjan Verkade schreef:

Mooie discussie, zelf ook altijd al nieuwsgierig geweest Wink

En direct grappig om te zien dat waterman771 en bogaard77 allebei hun voorkeur hebben qua rijden Very Happy

Dat komt meer omdat ik een i.e. heb. Als de auto voor dat geld toen een carbu was ghad ik em ook gekocht.. Wel vind ik als Elektro nerd het injectie systeem geweldig!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook