1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Brandstofwaarschuwingslampje: Véél te optimistisch!
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 709

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 02 december 2008 09:52 PM

Ok, zoals ze dat in het engels mooi zeggen: “This is a cautionary tale!”

Ik rij naar m’n werk. Klik even door de boordcomputer en zie dat de computer inschat dat ik nog 160 km op m’n huidige tank kan doorrijden. Mag ook wel, ik heb dan al 720 km op de tank gereden. Ik weet dat een boordcomputer te optimistisch kan zijn.

En dat blijkt: Bij het starten voor de terugreis gaat het waarschuwingslampje branden. Boekje erbij (ja echt dus!) en wat zegt de handleiding? Dit lampje gaat aan “bij ongeveer 6 liter”.

Nou, denk ik dus, zelfs als het maar 3 liter is in plaats van 6 kan ik die 35 km naar huis wel halen. Ik kom bijna aan het eind van de rit toch direct langs een pomp.

Je voelt ‘em al aankomen, denk ik zo…  Surprisedops:

30 km verder, ergens op de A15 zo rond Pernis, is het over met de pret. Ik wordt begroet met gestotter, verlies van vermogen, de alarmlichten mogen aan, en even later sta ik, met m’n gele hesje aan, de ANWB te bellen. Met de spreekwoordelijke hangende pootjes. Op de vluchtstrook (met de wielen netjes naar rechts gedraaid) poog ik nog twee keer te starten, maar zonder resultaat.

Ik blijk, ondanks deze wel hele foute aanname (“Assumption is the mother of all fuck-ups”, toch??) en al z’n gevolgen, toch ook nog geluk te hebben. Er is een wegenwacht in de buurt, dus binnen 10 minuten na mijn belletje naar de ANWB wordt ik al teruggebeld met de vraag welke soort brandstof ik nodig heb, en nog geen 5 minuten later kan ik alweer verder. De Wegenwacht doet voor 15 euro peut in de jerrycans, dus als je cash bij je hebt kan je zo afrekenen. Laat ik nou net 15 euro contant bij me gehad hebben. Doorgereden, en vervolgens de Xsara helemaal volgetankt.

Dus… Weesch gewaarschuwd!

Als dat lampje gaat branden ga dan gewoon bij de eerst mogelijke gelegenheid tanken. Die “ongeveer 6 liter” bleek in mijn geval dus TWEE LITER.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27941

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 december 2008 10:02 PM
  [ # 1 ]

Dit is natuurlijk per auto verschillend!!

Als mijn lampje brand tank ik idd zo’n 48 a 50 liter Wink
De tankinhoud is 54 meen ik?

Boven de 720 km rijden haal ik ook bijna nooit met de Xsara Wink

Ik zou zeggen, als je een auto niet niet zolang heb moet je hier altijd even voorzichtig mee zijn en even de auto en zijn tankgedrag leren kennen Wink
Zeker met dit weer is een auto nog onzuiniger ook dan in ze zomer.

Gelukkig goed afgelopen Smile

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten

Gepost: 02 december 2008 10:15 PM
  [ # 2 ]

Kijk, dat die boordcomputer niet 100% nauwkeurig is weet ik ook wel. Beneden de 20 km/uur wordt het verbruik immers niet bijgehouden. File-leed drukt dus je verbruik de ongunstige kant op.

Dat neemt niet weg dat ik toch in alle redelijkheid had kunnen verwachten dat dat lampje toch echt bij “ongeveer 6 liter” gaat branden. Ok, dat mag ook nog best 4 liter zijn, of 8. Maar bij 2 liter pas gaan branden, da’s mij toch wel te ver van die “ongeveer 6 liter” vandaan.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  

r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1146

Gepost: 02 december 2008 10:19 PM
  [ # 3 ]
Technoloog schreef:

Kijk, dat die boordcomputer niet 100% nauwkeurig is weet ik ook wel. Beneden de 20 km/uur wordt het verbruik immers niet bijgehouden. File-leed drukt dus je verbruik de ongunstige kant op.

Dat neemt niet weg dat ik toch in alle redelijkheid had kunnen verwachten dat dat lampje toch echt bij “ongeveer 6 liter” gaat branden. Ok, dat mag ook nog best 4 liter zijn, of 8. Maar bij 2 liter pas gaan branden, da’s mij toch wel te ver van die “ongeveer 6 liter” vandaan.

Als mijn lampje gaat branden zit er nog wel ong. 6 liter in de tank…

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 02 december 2008 10:20 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij heb ik wel eens gebreken dat een Xsara alleen meet als de de auto start, daarna wordt alles berekend.
Daarom zakt de benzine meter ook als op op LPG rijdt, want de computer denkt immers dat er brandstof wordt ingespoten Wink

Misschien als je auto dan schuin staan of iets dan heb je misschien een verkeerde berekening Wink

Ik zou zeggen houd 650 a 700 km aan als max op een tank, dat heb ik ook ongeveer Wink

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten

Gepost: 02 december 2008 10:31 PM
  [ # 5 ]
Arjan Verkade schreef:

[...]

Misschien als je auto dan schuin staan of iets dan heb je misschien een verkeerde berekening Wink

Ik zou zeggen houd 650 a 700 km aan als max op een tank, dat heb ik ook ongeveer Wink

Schuin staan zou op zich kunnen. Maar in mijn geval stond de auto (zowel ‘s ochtends voor vertrek naar m’n werk, als op m’n werk zelf) gewoon horizontaal. Dat kan het dus niet geweest zijn.

En ja, voortaan op/na 650 km gewoon “bij eerste gelegenheid” tanken en bij max. 700 km op een tank semi-actief een tankstation opzoeken.

Profiel  

r1Ch
> 1100 berichten

Gepost: 02 december 2008 10:42 PM
  [ # 6 ]

Zoals bij mijn tankbonnetjes te zien valt, is dat ik 1x bijna 900 km heb gehaald. Ik pas dan ook het “nieuwe rijden” soms toe als ik er zin in heb. Met deze tank ga ik dat ook weer proberen.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 02 december 2008 10:43 PM
  [ # 7 ]
Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 02 december 2008 10:45 PM
  [ # 8 ]
r1Ch schreef:

Zoals bij mijn tankbonnetjes te zien valt, is dat ik 1x bijna 900 km heb gehaald. Ik pas dan ook het “nieuwe rijden” soms toe als ik er zin in heb. Met deze tank ga ik dat ook weer proberen.

Gaat niet lukken met dit weer Wink
Dat lukt alleen met de juiste weersomstandigheden.

Succes!

Profiel  

r1Ch
> 1100 berichten

Gepost: 02 december 2008 10:49 PM
  [ # 9 ]
Arjan Verkade schreef:
r1Ch schreef:

Gaat niet lukken met dit weer Wink
Dat lukt alleen met de juiste weersomstandigheden.

Succes!

Heb nu winterbandjes eronder, weet niet of dat slechter is nu? Ze zijn iig niet 205 breed, maar 195… Ik ga het iig weer proberen! Very Happy

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 02 december 2008 10:56 PM
  [ # 10 ]

Het gaat er ook om dat de motor gewoon minder optimaal loopt door de lage temperaturen Wink

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten

Gepost: 02 december 2008 11:07 PM
  [ # 11 ]
Arjan Verkade schreef:

Het gaat er ook om dat de motor gewoon minder optimaal loopt door de lage temperaturen Wink

Zou dat het geweest zijn, dat dat lampje pas bij 2 liter peut ging branden??

(Niet om het een of het ander, maar er loopt een ander actief Xsara topic over verbruik, okay?) Wink

Profiel  

r1Ch
> 1100 berichten

Gepost: 02 december 2008 11:16 PM
  [ # 12 ]
Technoloog schreef:
Arjan Verkade schreef:

(Niet om het een of het ander, maar er loopt een ander actief Xsara topic over verbruik, okay?) Wink

Wanneer gaat die bij jou branden dan? Die bij mij brandt als ie net iets minder dan een kwart aangeeft….

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 02 december 2008 11:27 PM
  [ # 13 ]
Technoloog schreef:
Arjan Verkade schreef:

Ik denk niet dat daarom het lampje zo laat ging branden.
De computer injecteerd de benzine zelf, dus weet ook hoeveel erin gespoten is. Bij een ongunstig verbruik moet het dus nog steeds kloppen Wink

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten

Gepost: 02 december 2008 11:28 PM
  [ # 14 ]
r1Ch schreef:

[...]

Wanneer gaat die bij jou branden dan? Die bij mij brandt als ie net iets minder dan een kwart aangeeft….

Nou, ik heb ongeveer 30 km kunnen rijden nadat het lampje aanging en toen stond ik letterlijk droog.  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:

Ik heb de auto nog niet zo lang, dus dit was pas de eerste keer dat het lampje ging branden. Dat was dan ook de reden dat ik nog extra een keer onder de bijrijdersstoel greep voor de gebruikershandleiding om te kijken hoeveel de “reservetank” bevat. Veel minder dan aangegeven dus.

Profiel  

Gepost: 10 maart 2009 11:38 PM
  [ # 15 ]

Bij mijn Berlingo varieert de hoeveelheid brandstof die resteert wanneer het lampje begint te branden per tankbeurt, dat is pas spannend…  Rolling Eyes

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook