Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dag allemaal,
Ben op dit forum niet nieuw, maar wel voor het eerst in het bezit van een Xantia!
Ik heb de auto (1.9d 1995) pas een kleine week en kan (na 1400 kilometer, dat wel…) al flink storinkjes optellen. Veel dingen komen wel een keer, maar vandaag had ik iets redelijk dringends.
Zo’n 80 km voor ik thuis was, na een rit van 600 km lichtte het dynamolampje op halve kracht op. Het lampje is nog een keer uitgegaan toen ik de auto stilzette om een blik in het motorruim te werpen, en ook een keer toen ik de motor afzette en weer startte. Daarna floepte het weer aan en bleef constant branden.
Ik heb de gok maar genomen en ben prima thuis gekomen. Dat was een uur met volle verlichting, volgens mij heb ik dan ook niet werkelijk een laadprobleem. Bovendien merkte ik thuis dat het lampje al aangaat als ik het contact in de accessoirestand zet. Lijkt me niet comme il faut.
Iemand een idee? Hier op het forum kan ik er niets over vinden. Ik hoopte morgen weer op 600 kilometer, eigenlijk…
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Zou goed kunnen dat de dynamo niet meer zo goed werkt, en nog wel stroom geeft, maar bij zware belasting (lampen e.d.) niet voldoende.
Dit kan tevens de vele storingen verklaren die foutmeldingen geven als ze niet voldoende stroom krijgen. Een lichte vermindering van de spanning is hier vaak al voldoende voor.
Ik ben echter geen kenner, en het is dus ook maar een gedachtengang van mij.
In elk geval succes, ik blijf dit draadje volgen.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dank!
Ik heb het ook geprobeerd met alle gebruikers (lampen) uit, dat maakte geen verschil. Ook niet in de intensiteit van het lampje. Vooral die accessoirestand zette me aan het denken…
Corrosion sympa!
brand het lampje flauw of op volle sterkte?
Anders even de meter op de accu dan behoor je bij een gezonde dynamo
ongeveer 13.2 tot max 14 volt te meten.
Bij draaiende motor uiteraard.
Ik zie dat je redelijk bij mij in de buurt woont dus als je er niet uit komt wil ik je ook wel helpen.
Dan stuur maar een pb.
Gert .
Ik heb nog nooit bij een xantia onder de kap gekeken, maar ik zou beginnen met het schoonmaken van de accupolen en het kleine stekkertje wat op de dynamo zit (deze regelt de spanning).
Geoxideerde accupolen kan erg veel narigheid veroorzaken.
Daarna even meten met draaiende motor, zoals Gert al zei.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Zodra je het contactslot in de accesoirestand zet gaat ook het laadcontrolelampje aan. Dat is normaal bij de Xantia. Direct na het starten van de motor moet deze echter weer uit gaan.
De verschijnselen die jij omschrijft duiden op versleten cq vasthangende koolborstels in de dynamo. Nieuwe koolborstels halen bij de Brezan (of andere zaak ). Is een geheel met de spanningsregelaar dus niet echt goedkoop, €70,- als ik mij goed herinner, en direct monteren. Met dit probleem kun je misschien nog 1 á 2 dagen doorrijden maar uiteindelijk sta je onherroepelijk stil met een lege accu. En dan doet je auto echt niets meer.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Zeer bedankt allemaal, duidelijker kan niet.
De koolborstels schoten wel door mijn hoofd, maar zoals gezegd: ik werd op het verkeerde been gezet door het branden van het lampje al in de accessoirestand. Nu dát verschijnsel normaal is blijven er inderdaad weinig andere conclusies over.
En om er maar het positieve van in te zien: ik heb dan kennelijk tenminste een prima accu…. In zo’n geval ben ik wel eens minder fijn thuisgekomen. En straks maar met de trein….
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Meteen vervangen anders gaat je anker kapot door vonk overslag van de koolborstels en zit je aan een nieuwe dynamo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Zoals ik nu deed moet het dus niet. Auto per direct nodig, via MP naar handelaar in de buurt, ogenschijnlijk keurige Xant 1.9d….
Lekker bakkie, deze auto. Ik heb na een klein weekje rijden (1400 km dus…) eens de balans opgemaakt
Banden, alle vier, dus 4x50=200 (overigens, dit wist ik natuurlijk)
Veerbollen, uiteindelijk allemaal wel tenminste verdacht, dus 5x35=175. Ik wist de hoofdbol, de rest werd met lange afstanden duidelijk.
Koolborstels + spanningsregelaar, zie topic, 1x70=70
Clignoteurschakelaar 1x25=25 (Prijs is gok, sloop?). Schakelaar is kennelijk intern stuk, relais begint steeds ineens krachtig te tikken. Héél irritant defect, slechts met veel gepiel aan de schakelaar op te heffen.
Totaal beginnen we dan zomaar met 470 euro.
Niet meegenomen:
Distributieriem (over 20000 km) 120 euro en véél werk
Luide bonk voorin op slecht wegdek, stabilisatorstang? Kwam na 500 km om niet meer weg te gaan.
Auto trilt ook bij hogere snelheden, zo te merken niet met alleen balanceren te verhelpen, daarvoor is het te grillig. Eerder homokineet of zoiets.
Koelprobleem, kachelradiateur? Auto gebruikt water en loopt warm in file. Vooral véél werk, indien inderdaad kachel. Doorrijden kan met kachel op maximaal. Fijn, als je toch al stilstaat.
Vreemde storing in motor, bokt soms bij constante snelheid vooral in z’n 3.
Lek in uitlaat, ongetwijfeld stuk gungum afgevallen dat door handelaar voor APK is aangebracht.
Laat het een les zijn! Ook voor mezelf, sukkel dat ik ben, altijd kocht ik (met wat meer aandacht) keurige winterautootjes voor veel minder die me probleemloos tot februari brachten. Dynamo repareer ik dan maar, auto gaat vanzelfsprekend terstond in de verkoop met dan maar dik verlies.
Hier iemand? heb je tenminste een eerlijk verhaal… Het ding heeft wel een jaar APK. Ook te ruil voor BX!
Corrosion sympa!
Freek1971 schreef:Vreemde storing in motor, bokt soms bij constante snelheid vooral in z’n 3.
Dit kan een afstelling van de pomp zijn, maar kan ook het brandstoffilter zijn, er zijn exemplaren in omloop die lucht trekken, vooral die van Purflux bij de dealer, te herkennen aan “made in Argentina erop”. Heb er helaas nu ook zo een filter inzitten, morgen schop ik die eruit en gaat er een Bosch filter in.
Er zit wat achterstallig onderhoud aan je auto, maar het is zeker niet hopeloos, ik gok een groffe 500 euro aan materiaal als je het zelf doet. Het koelprobleem kun je samen met de D-riem oplossen, aangezien je dan toch de waterpomp en thermostaat vervangt, grote kans dat de waterpomp lekt of zijn werk niet goed doet.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dank voor je reactie, je begrijpt: ik liet mijn frustratie even spreken met dat lange verhaal… In de basis is het inderdaad een prima en ook heel nette auto, ik geloof dat het concept gewoon mijn liefde niet heeft. Je zou dan kunnen zeggen dat ik de auto niet waard ben:-). Misschien weer een DS, dat ging twee ton goed zonder centje pijn!
Corrosion sympa!
Jeetje wat een drama xantia, ik heb nu net een 1.8i sx gekocht voor 250 euro waar totaal niets aan mankeerd, (ingeruild smoeselig ding deukje hier deukje daar))
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar een extra hypotheek moet afsluiten om hem in deze staat te krijgen.
Ik hoop dat je een knutselaar vindt die wat met je wil regelen, en dat je deze ervaringen in de toekomst bespaard blijft.
En zeker als ervaren “winterauto koper” niet met de pakken neer gaat zitten.
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dat klinkt inderdaad als betere koop… Hoewel de diesels gewoon iets hoger in de boom zitten qua prijs, en ik een diesel echt nodig heb (minimaal 60.000 per jaar).
Dynamo is trouwens gemaakt. Een nieuwe kostte me 115 euro, voor het verschil met de genoemde prijs van alleen borstels/regelaar (die ik trouwens niet zomaar los kon kopen) leek me dit de betere optie.
Corrosion sympa!
bij 60.000 per jaar moet ik me, als oltimer/youngtimer rijder wel even achter de oren krabben,.. dan wordt het geen tijdelijk koopje cQ winterauto.
C3 Pluriel 2003