Hallo,
Ik heb vrij recent een D Special gekocht uit 1970 op LPG.
Hierop zit een Ducellier ontsteking.
Ik had de DS een beurtje gegeven zo ook de contactpuntjes, condensator bougies, bougiekabels, rotor, verdelerhuis etc etc gedaan. Nu wilde de DS niet helemaal lekker starten als ie warm was en werd mij verteld dat het de condensator kon zijn. Deze had ik vervangen voor een andere.
De Bobine (12v ducellier) had een voorschakelweerstand (? - rond wit tonnetje, vastgezet met een zelfde soort klemmetje als de condensator) maar deze zag er iets wat roestig uit. Deze persoon vertelde mij dat dat weerstand niet nodig was omdat het een 12v bobine was. Dus ik dat ding omzeild en de auto deed het goed.
Ik vrolijk verder rijden en een weekje later pech, de auto boktem, horte, pruttel pruttel plof plof.
De contactpuntjes waren flink ingebrand. ik had er nog geen 300km mee gereden.
Vandaag bij een Citroen garage en die vertelde mij dat de voorschakelweerstand de spanning op de contactpuntjes verdminderde en daarbij dit inbranden verminderde.
Ik ging de “weerstand” weer aansluiten maar bij het aansluiten van de kabeltjes brokkelde dit ding uit elkaar (flink geroest).
Iemand anders vertelde mij dat de de condensator ervoor zorgt dat de puntjes niet zoveel inbranden (omdat ze de piekspanning opnemen ipv dat het tussen de puntjes vonkt).
Mijn vragen zijn:
- is dit ronde witte tonnetje een voorschakelweerstand? of iets van een ontstoorder?
- een voorschakelweerstand nodig op een 12v bobine?
- zorgt dit weerstand wel degelijk voor minder inbranden of is hier niet gewoon de condensator voor?
- wat is de weerstand van een DS bobine? wat is de weerstand van de voorschakelweerstand? of waar kan ik die vinden?
- als ik een nieuwe bobine neem, moet ik dat eentje nemen met of zonder voorschakelweerstand - maakt dit iets uit?
Bedankt voor jullie hulp!
Totaal aantal Berichten: 10344
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op de bobine van een ds hoort absoluut de voorschakelweerstand (de weerstand van de bobine is overeenkomstig verminderd). Met deze weerstand start hij beter.
Als je dezelfde bobine zonder deze weerstand monteert is de weerstand in het primaire circuit dus te laag en gaat er een te grote stroom door de puntjes. De voorschakelweerstand moet 0,5 ohm zijn. Let er op dat het vermogen wel groot genoeg is. (5 a 10 watt). Als het nodig is heb ik nog een complete liggen.
Jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waardoor de bobine veel te heet wordt en kapot gaat. Vooral als ie warm wordt gaat ie slechter vonken. Inbranden van de punten komt bijna altijd door een brakke condensator.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 815
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
zoek eens op voorschakelweerstand, krijg je een hoop info. Bogaard wist mij te vertellen dat de weerstand koud een lagere weerstand (in serie, dus meer spanning voor de bobine) heeft en hoog een hogere weerstand. Start ie beter. Dat is het omgekeerde verhaal van Jan, maar goed. Edit: Ik bedoel dat ie beter zou starten MET de weerstand. Lijkt mij dat ie beter start zonder de weerstand: betere vonk.
Maakt niet uit, je hebt die weerstand nodig als je je bobine heel wilt houden. Weerstand kan er alleen kortstondig uit, voor nood om thuis te komen. Als je toch je bobine wilt vervangen haal die dan bij de club, zit gelijk de juiste weerstand bij. Hoef je er verder niet meer over na te denken.
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gjvdh schreef:zoek eens op voorschakelweerstand, krijg je een hoop info. Bogaard wist mij te vertellen dat de weerstand koud een lagere weerstand (in serie, dus meer spanning voor de bobine) heeft en hoog een hogere weerstand. Start ie beter. Dat is het omgekeerde verhaal van Jan, maar goed. Edit: Ik bedoel dat ie beter zou starten MET de weerstand. Lijkt mij dat ie beter start zonder de weerstand: betere vonk.
.
En ik heb natuurlijk gelijk !! want ik ben een mod hihihi
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor jullie hulp.
Ik had inderdaad al gezocht op het forum en vond inderdaad de uitleg over hoe de weerstand werkt.
wat ik me eigenlijk nog steeds afvraag is dat het een weerstand is en niet een ontstoorder. Het is een wit rond tonnetje en niet een wit vierkant blokje. Ik zal vanavond even een foto plaatsen.
Wat jan zegt over dat er teveel stroom door de puntjes gaat dit zou kunnen verklaren dat de puntjes zo snel zijn ingebrand.
Wat me nog steeds afvraag is dat ik een weerstand nodig heb op een DS, maar op een andere auto niet. Als dit nou een speciale bobine zou zijn ok, maar de bobine die ik heb zwarte met 12v ducillier erop, die het ongeveer hetzelfde utiziet als een bobine van een andere citroen als bijvoorbeeld een BX.
zoals deze (maar dan met enkele stekkerpuntjes)
Dan vraag ik me toch af waarom er in de DS een weerstand voor moet en bij een andere auto niet? In andere autos zitten toch ook gewoon contactpuntjes?
Als de bobine inderdaad 9v is kan ik het me voorstellen, maar als het gewoon een ‘standaard’ 12v bobine is….
In dat geval is het verhaal van Bogaard77 kloppend. Inbranden komt door een brakke condensator. het was dan wel een nieuwe maar misschien was die niet helemaal goed.
Daarnaast zag ik bij een webshop dat ik een bobine met weerstand kon bestellen of een bobine zonder weerstand. Ze zijn even duur, en op het plaatje is het een duidelijk andere bobine. Die zonder weerstand ziet er uit als de bobine die ik heb.
Wat is dan het voordeel van de (9v) bobine met weerstand
ten opzichte van een (12v) bobine zonder weerstand?
Bedankt alvast!
Weet je wat ook helpt te voorkomen dat je puntjes inbranden :
Een electronsiche ontsteking van 123 ignition , dan ben je gelijk van het gezeik af
Nou kan ik die toevallig leveren voor : €210,00
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Op zich is dat natuurlijk best interssant, alleen op puntjes hoort ie het natuurlijk ook te doen…. Tenminste voor meer als 300km…..
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het voordeel van de voorschakel weerstand is dat ie 12 volt geeft bij koud start = grotere vonk = beter starten. Warmt ie op dan werkt de bobine op 9 volt en loopt normaal.
Als je de stroom door de primaire wikkeling onderbreekt dan treedt er een elektromagnetich fenomeen op: Zelf inductie. Door die zelf inductie vervalt het magnetich veld niet(snel) en krijg je een matige spanning in de secundaire spoel= zwakke vonk Die zelfgeinduceerde spanning probeert verder de contactpunt te overbruggen door een vonkje.
Oplossing: DE CONDENSATOR!
Bij openen van de punt kan de zelf geinduceeerde spanning een stroom laten lopen die in de condensator wordt opgeslagen! Het primaire veld valt daardoor snel af en dat induceert een grote spanning in de secundaire spoel = lekkere vonk voor de bougie. Tweede voordeel is dat de punt niet of nauwelijks vonkt en dus niet inbrand.
Dat inbranden komt dus niet door verhooghde spanning op de bobine.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Bogaard77 (en anderen),
Bedankt voor je uitleg en duidelijke bericht. Het zou dus de condensator moeten zijn geweest.
Ik heb inmiddels nieuwe puntjes erin zitten en een nieuwe condensator.
Dus daarmee hoop ik dat het inbranden verleden tijd is.
Even ter verificatie:
Mijn bobine is de 12v ducellier. Deze zou dus geen probleem moeten veroorzaken voor het inbranden. Het nadeel van deze is dus dat er bij starten 12v op een 12v bobine een normale vonk komt.
Als ik een 9v met voorschakelweerstand zou nemen, heb ik bij het starten 12v op een 9v bobine dus extra dikke vonk, vervolgens als ie warm is gewoon 9v op een 9v bobine dus normale vonk…...... :
nu snap ik het helemaal! Bedankt!
Nu ben ik nog wel benieuwd of hetgene wat ik had een weerstand was of een ontstoorder. Dit aangezien het niet een vierkant blokje is maar een rond tonnetje. Ik zal vanavond een foto plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ze komen in meerdere vormen. Als het een wit achtig stenen blokje is kan het goed een weerstand zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
het is inderdaad een stenen blokje. met boven en onder een moertje om de draden aan te sluiten. Het was alleen dusdanig geroest dat uit elkaar viel.
Maar bij een 12v bobine heb ik hem dus niet nodig.
De vraag is alleen dan nog wat de weerstand moet zijn van een 12v DS bobine (of een 9v DS bobine met een warme weerstand).
Dan kan ik checken of mijn bobine goed is, en of de andere bobines die ik heb bruikbaar zijn. Of andere manieren om te testen of deze bobine ok is om te gebruiken in de DS.
Nogmaals bedankt!
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bobines kan je alleen op een testbank goed testen.
Als de primaire spoel geen hele grote weerstand heeft kan ie het doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
had ooit een 6 volt bobine (wist ik niet) puntjes brandden in plastic smolt weg van het voetje….
Even een update.
Na het probleem dus de bobine gelaten zoals het was (12v Ducellier zwart, zonder weerstand) nieuwe punten en condensator ingebouwd.
Na nog geen 50km waren de puntjes weer ingebrand! Dat was met nieuwe puntjes en een nieuwe condensator.
Ik heb de puntjes vlakgeschuurd en weer ingebouwd, ik denk misschien is het de bobine. Alle contactjes netjes kaalgeschuurd. schoongemaakt, etc etc.
Andere (gebruikte) bobine erin. Pin in het blok, afstellen met testlampie, klaar om af te stellen met stroboscoop. Plof plof horten en stoten.
Ik denk is het toch wat anders, andere bougiekabels getest, andere verdelerkap, rotor. Pintjes aan bougies gecheckt, kokertjes gecheckt. Niks beter. Contactpunten checken - ingebrand. Das dus geen enkele km rijplezier.
Ik denk dat ik er 123 in ga zetten. Ik denk meteen maar een nieuwe bobine erbij ben ik daar ook weer zeker van. Kost een paar centen en dan ben ik hopelijk van het gezeik af.
Echter vraag ik me toch af wat dit kan zijn. 2 condensators en 2 setjes punten binnen no time weg. Aanvoerstroom op de bobine nog geen 11v.
Toch dan 2 kapotte bobines? en die dan ook dusdanig kapot dat ze niet gewoon geen vonk leveren maar een te harde vonk? of twee stukke condensators? rij met 2cvs al jaren met condensators van valeo en fasset en nooit een stukke gehad.
Zeker niet een nieuwe.
Iemand nog (creatieve) ideeen wat het zou kunnen zijn?
Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb (lang geleden) wel eens een verkeerde bobine gekocht (bleek uiteindelijk een BX bobine dacht ik) en die zorgde ervoor dat mijn contactpunten continue doorbrandden.
Na het vervangen door een bobine die geschikt is voor de DS, heb ik nog jarenlang probleemloos rondgereden met conventionele ontsteking. Dit was overigens een bobine zonder voorschakelweerstand.