Even een soort van off-topic: Waarschijnlijk gaat 1 van de 3 aangeschafte BX-en weer in de verkoop vanwege aanschaf CX Athena. Het betreft de Diesel-Automaat. Een bijzonderheid, want in NL nooit geleverd. Is een origineel duitse auto. Bij eventuele interesse: laat het weten.
Wb. mijn BX, ze staat nog steeds stil . Vraag me toch af of het de choke is hoor. Bij koude motor loopt ze prima, maar zodra deze warm wordt beginnen de problemen. Probleem met een van de sproeiers? Heb ze bekeken en 1 sproeier zat wat los. Nu weer vast maar probleem blijft.
Kan een verstopte sproeier ook de oorzaak zijn?
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Daantje schreef:
Wb. mijn BX, ze staat nog steeds stil . Vraag me toch af of het de choke is hoor. Bij koude motor loopt ze prima, maar zodra deze warm wordt beginnen de problemen. Probleem met een van de sproeiers? Heb ze bekeken en 1 sproeier zat wat los. Nu weer vast maar probleem blijft.
Kan een verstopte sproeier ook de oorzaak zijn?
Nee, het is zeer waarschijnlijk de choke. Maar als je het niet gaat onderzoeken wordt het nooit wat.
Met een verstopte sproeier loopt een auto koud ook (zeker) niet…
Verder kun je nog denken aan vacuumslangetjes en -doosjes, maar de choke is veruit het simpelst te controleren.
Ik moet het inderdaad onderzoeken! Helaas nog niet aan toe gekomen… Als ik de tijd er voor heb ga ik er mee aan de slag.
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Blij toe dat ik een handchoke heb
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Art schreef:Blij toe dat ik een handchoke heb
Op jouw BX hoort dat ook zo.
Maar een auto-choke kan wel degelijk goed functioneren. Is ook een kwestie van onderhoud…
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wat gek… Bij Bccp is er niet eens een autochoke voor mijn BX…
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Even een update. Vandaag na een maand maar eens geprobeerd aan de gang te gaan met de BX. Ik heb de motorkap geopend, de luchtinlaat vd carb. afgehaald (de verbinding met het luchtfilter zeg maar zodat je bovenin de carb. kan kijken) en vervolgens een fohn op de aut. choke gericht. Dit om te kijken hoe de automatische choke zou reageren. Hoewel het best lang duurde, kwam na verloop van tijd de klep in beweging en bij warme motor (later motor er bij laten draaien) ging de klep geheel open!
Je zou dus zeggen: de automatische choke werkt! Ook even de bewegende onderdelen van dit mechanisme wat gesmeerd met WD40. Daarna een stuk gaan touren. De BX deed dit redelijk, maar niet fantastisch. Bij wegrijden pakt de carb. niet meteen op. Ook is de motor 1x afgeslagen…
Wat nu? Zit het nu wel of niet in de aut.choke? Wat is wijsheid; handchoke van maken en gokken dat ie dan perfect werkt, of een hele nieuwe carburateur er op zetten (zie deze eerst maar te vinden…).
Probeer eerst je carburateur een uit elkaar te halen om hem helemaal te reinigen en de sproeiers door te blazen. Dan kan je meteen ook de staat van de pakkingen controleren en wieweet kom je wel meer tegen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 5465
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Vuile benzinefilter?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 11739
- Xantia TD SX
Als je in de verleiding komt om een draadje door je sproeiers te raggen: neem een plastic haar van een handvegertje o.i.d. Met ijzerdraad beschadig je de doorlaat van de sproeiers nogal makkelijk.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@ MC DEAN: Hoe werkt jouw klosje precies? Is dat gewoon een blokje hout waardoor de choke altijd dicht blijft staan? Dus de klep gewoon open?
Zow! Ik hoop dat ik jou een keer ga zien rijden! Wat een prachtbak!
Totaal aantal Berichten: 1120
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Heb je ook een winterstand op je luchtfilter? En staat die dan ook “aan”?
My other car is a broomstick.
@ Bart: Dank je! Moet lukken, je woont tenslotte ‘om de hoek’. Dan moet de BX wel weer rijden natuurlijk…
@ Matthijs: geen idee. Heb het luchtfilter laatst wel schoongemaakt, buitenste ring was heel vies. Deze verwijderd. Kan het daar ook aan liggen?
Ondertussen met Mc-Dean pb-contact gehad over het klosje. Hij was in de veronderstelling dat ik iets had vervangen. Dat is niet het geval…. Een nieuwe carburateur zal ook niet 1,2,3 te vinden zijn vrees ik. Morgen ben ik een dag vrij, dan ga ik er weer eens mee aan de slag! Nieuw luchtfilter, klosje, en dan kijken of ‘t werkt!
Zijn er ook mensen die een dergelijke automatische choke hebben omgebouwd naar een handchoke?
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
het klosje werkt best goed hoor! af en toe mis je de choke niet eens meer
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!