Hoi,
sinds afgelopen vrijdag ben ik de trotse bezitter van mijn eerste citroen saxo. Voorheen enkele jaren in een xantia gereden, maar vanwege te hoge (onderhouds)kosten en net te weinig kilometers om rendabel in een diesel te blijven rijden heeft mijn man voor mij, als sinterklaascadeau, een saxo op de oprit gezet
Tis een blauwe 1.1i, uit 1999 met 91.000 km op de teller. Kan dus hopelijk nog een paar jaar mee.
Heb er wel wat vraagjes over:
1) Nu zag ik onder de motorkap dat je 2 verschillende opties hebt voor de luchtinlaat, dus zeg maar 2 mogelijkheden waar je de slang op aan kunt sluiten (heb niet zoveel verstand van auto’s, dus ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel). Ik kon in het boekje dat erbij zit niet ontdekken wat hier het nut van is en wat ik hier evt wel of niet mee moet. Iemand een idee?
2) Verder loopt er een kras (sleutel denk ik) op de achterzijde en zit er hier en daar een heel klein krasje op (als je heel goed kijkt). Nu las ik in de handleiding dat er bij de citroengarage stiften te verkrijgen zijn in alle citroenkleuren om evt krasjes een beetje weg te werken.
Ik zou graag weten of iemand ervaring heeft met dit soort stiften en of ik hiermee dergelijke krasjes een beetje weg zou kunnen werken.
3) Ook heb ik gemerkt dat wanneer er een passagier achterin zit en deze uit stapt dat de auto dan kraakt. Ik ga hier vrijdag nog ff mee terug naar de garage waar ie gekocht is, dan kijken ze er even naar. Is dit normaal bij een saxo of kan het zijn dat er ergens iets niet goed zit?
Verder men ik super tevreden met mijn nieuwe autootje. Tis wel even wennen, na een xantia, maar hij past wel helemaal bij mij.
Ik ga hem vandaag vol tanken om te kijken hoe zuinig hij rijdt.
Ik ben de 2e eigenaar en hij is voorheen altijd onderhouden bij de citroendealer. Volgens het boekje netjes altijd zijn beurten gehad, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ie nog ff mee gaat.
dat kraken kunnen je remmen zijn, f je vering, niets ernstigs,
ik denk dat je je handrem gebruikt, en als er mensen uitstappen dan gaat je auto omhoog waardoor je wielbasis lengte veranderd en je wielen willen draaien, dat gaat vaak gepaard met wat kraken van de remmen.
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
Dat zijn de betere cadeaus! Een Saxo is echt een handzaam en on-frans degelijk karretje.
Die luchtslang die jij beschrijft zegt mij niks, heb je monopoint of multipoint injectie? Maak anders even een foto van het motorruim.
Zelf vind ik dat het bijwerken van lakwerk met een stift er meestal niet fraai uitziet. Veel krasjes kunnen er echt nog uitgepoetst worden. Rijd eens langs een autopoetsbedrijf en vraag om deskundig advies.
krassen: goed product
kwa luchtfilter ik adviseer om bij het origineel te blijven (wel de filter vervangen volgens opgave fabrikant)
als je een felle kleur hebt zoals rood kan een sonax wasstift krassen goed maskeren. Voor de rest prima aankoop onze 2 saxo’s zijn erg betrouwbare autootjes dus je mag je nog wel aan enkele jaartjes rijplezier verwachten.
Citroen C4 cactus 1.2 e-THP shine.