Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Deze punten zijn inderdaad dingen die ik ook merk (alhoewel de auto niet geheel naar beneden dondert). Zijn deze bollen normale bollen (met membraam) zoals de andere bollen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Yep, normale bollen alleen zonder schokdemper, want die hebben ze niet nodig. Dit zijn echte accumulatoren zoals accumulatoren bedoeld zijn in een hydraulisch systeem. Druk waarborgen waar nodig…...
De andere accumulatoren worden eigenlijk “misbruikt” als veerelement
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
GW-tje schreef:Yep, normale bollen alleen zonder schokdemper, want die hebben ze niet nodig. Dit zijn echte accumulatoren zoals accumulatoren bedoeld zijn in een hydraulisch systeem. Druk waarborgen waar nodig…...
De andere accumulatoren worden eigenlijk “misbruikt” als veerelement
Bij “normale” bollen is het meestal het membraam wat slijt en de stikstof-druk die afneemt. Wat zou aan een anti-zinkbol dan moeten slijten waardoor deze op den duur vervangen dient te worden ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Fout….de membranen slijten niet. Die zijn heel of ze scheuren in 1 keer kapot en dat komt zeer, zeer, zelden voor.
Wat er gebeurt is dat de stikstof ontwijkt door diffusie. De stikstof ontwijkt via het membraan en via het staal van de bol naar buiten.
Een normaal bollenleven vermindert jaarlijks met zo’n 10-20% drukverlies. Na een aantal jaren is het bolletje gewoon leeg…........that’s all there is to it.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Yep, en daarom is het dus aan te bevelen deze iedere twee jaar te laten vullen. Dan blijft je voiture mooi zweven.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
GW-tje schreef:Fout….de membranen slijten niet. Die zijn heel of ze scheuren in 1 keer kapot en dat komt zeer, zeer, zelden voor.
Wat er gebeurt is dat de stikstof ontwijkt door diffusie. De stikstof ontwijkt via het membraan en via het staal van de bol naar buiten.
Een normaal bollenleven vermindert jaarlijks met zo’n 10-20% drukverlies. Na een aantal jaren is het bolletje gewoon leeg…........that’s all there is to it.
OK, goed, maar hoe zit dat nu met standbollen ? De functie van het membraam in een normale bol is het gescheiden houden van stikstof (gas) en de olie (vloeistof). Daarom is mijn conclusie dat er geen stikstof in de standbollen zit omdat daar ook geen membraam is zit ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook standbollen hebben een membraan en zijn met stikstof gevuld. Het is gewoon een voorraadbol met een andere aansluiting.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
waterman771 schreef:Ook standbollen hebben een membraan en zijn met stikstof gevuld. Het is gewoon een voorraadbol met een andere aansluiting.
OK, nu begrijp ik het…..
Dank jullie !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
M’n rembekrachtiger werkte ook pas ongeveer na 20 seconden nadat de stop lamp uit was. Omdat ik dit wist en wist dat het aan dit systeem lag, heb ik hier nog een poos mee rond gereden. Ik had het plaatje op het Xantia forum al eens gezien en ook dit bevestigd dat de anti-zink/stand bol vooral druk bij de de remmen houdt.
De Xantia is net voor APK geweest en daar heb ik Sanders gevraagd ook de standbollen te vervangen. Ik heb nu weer meteen remdruk als de stop lamp uit is, dit is dus verholpen.
Ik denk ook dat deze bollen een soort statische vering voorzien voor als je bij stilstand instapt of (zware) spullen laadt, zodat de anti-zink kleppen hier niet de druk-klappen van krijgt.
Zowel voor als na deze operatie merk ik dat de Xantia iets zakt, al heb ik het gevoel dat het zakken nu trager gaat als daarvoor.
Als je trouwens anti-zink kleppen hebt, je hebt de auto in rij stand met motor uit en zet dan de hoogte-schakelaar omlaag, dan gebeurt er niets. Er gaat pas iets gebeuren zodra de motor gestart is…...
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Als ik mijn 1.8 16V (1996) in de hoogste stand zet en daarna de motor uit, zakt de auto toch naar beneden als ik de hendel weer in de rijstand zet.
Dyna Z1: Tout alu.