Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En toch is die aardig goedkoop, soms zelfs goedkoper dan enkele witte pompen.
Hier is dat zo bij Esso Express (tankkaart van de zaak is van Esso), bijna overal is die Esso het goedkoopste in België. En toch hoop ik dan Esso kwaliteit te krijgen.
Vroeger reed ik vaak op Makro, wel nooit problemen mee gehad hoor dus zo slecht zal die goedkope benzine (diesel) niet zijn voor je motor.
Wat wel belangrijk is dat is een proper filter.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gaat weer lekker fftopic
Ik laat em warm draaien tot de ramen ontdooit zijn! heerlijk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een monteur heeft mij eens verteld dat stationair warmdraaien slecht is voor de smering,niet alle onderdelen worden dan in de juiste mate gesmeerd en dus ook gekoeld,voor een goede smering (koud) heb je volgens hem 1250-1750 toeren nodig,let wel dit is al weer wat jaartjes geleden.
Of dit klopt weet ik niet, klinkt in ieder geval aannemelijk.
V.w.b. de brandstofdiscussie,ik merk kwa rijden geen verschil tussen 95 en 98 en merk of witte pomp.Wanneer er prestatieverschillen zit tussen de verschillende brandstoffen (die zijn gemeten) zal dit ook een ander slijtagekarakter tot gevolg hebben,echter de moderne oliëen doen dit mogelijk weer te niet.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Klopt, stationair kan een blok niet voldoende oliedruk opbouwen wat dus slecht is voor de krukas lagers.
De beste manier is met verhoogd stationair warmdraaien totdat er wat temperatuur in komt, daarna het toerental constant varieren van stationair tot, zeg, 4000rpm. Dus steeds een tikje op het gaspedaal geven. Deze manier is vooral bedoelt om de krukaslagers te sparen, de rest is veel minder gevoelig.
Nu is dit natuurlijk onzin voor een straatauto, het beste is om gewoon gelijk weg te rijden en (vooral) de eerste kilometers heel erg rustig aan te doen maar wel minimaal 2000 rpm (roep maar even een richtwaarde) aan te houden. Een koud blok zwaar belasten kan geen enkel blok tegen, doe gewoon de eerste kilometers rustig aan en je blok gaat veel langer mee.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik zet alle luchtkanalen in de auto dicht als ik de auto ‘s avonds parkeer. Zo heb ik ‘s morgens geen last van beslagen ramen doordat vochtige lucht van buiten niet naar binnen gaat. Krabben doe ik met de motor uit. Tijdens het omhoog komen van beide auto’s hebben de motoren naar mijn mening wel lang genoeg gedraaid om er rustig mee te kunnen rijden. Je hoort ook wanneer je te veel gas geeft en wanneer niet. Vooral bij de Xantia is dat goed te horen, de GSA geeft zelf wel aan wanneer het te veel is, dan trekt ie gewoon niet meer.
Even Off topic. De Firezone hier krijgt de zelfde brandstof aangeleverd als de Texaco. De Texaco wagen gaat van de Firezone direct door naar de Texaco. Daar geen kwaliverschil gok ik.
My other car is a broomstick.
Maar Texaco heeft geen “lekkere” brandstof.
Als je al je luchtroostertjes dichtdoet moet je wel uitkijken dat je sloten en deurmechanieken niet bevriezen. Als je één lekje in de portierbekleding hebt dan slaat het vocht uit de auto op de koudste plek neer - ja, daar dus.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
mathijs schreef:Ik zet alle luchtkanalen in de auto dicht als ik de auto ‘s avonds parkeer. Zo heb ik ‘s morgens geen last van beslagen ramen doordat vochtige lucht van buiten niet naar binnen gaat.
Goh dat is iets waar ik nooit over had nagedacht maar t zal allicht een heel stuk helpen… ga ik zeker toepassen!
En ik: Motor starten met fan vol op de voorruit en verwarming op HEET (niet dat dat echt wat doet eerste minuten), dan krabben, dan rustig wegrijden en gewoon heel kalm ergens heen gaan. In de tijd dat ik krab blaast de fan genoeg ruit schoon om alvast op weg te gaan, en de rit daarna doet de rest.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik trek de choke uit en start de motor, zet de blower aan op de voorruit, en ga naar buiten om te krabben.
Tegen de tijd dat ik weer instap kan de choke terug (en zakt het toerental) en rij ik weg.
Van mijn huis naar de snelweg is ongeveer 500 mtr, dus tokkel ik de eerste kilometers op de snelweg met 90-100 bij 2500 tpm.
‘Spirit of avant-garde’
En zo doe ik het ook altijd.
Alleen als ik met Xsaar na 500 meter de snelweg op wil. (wat vaak zo is ijskoud) Dan kom ik niet verder dan 2200 toeren. Dan voeg ik met net geen 80 in. Gelukkig is het toch bijna altijd file
baroen schreef:ZX1.4i schreef:niet altijd de goedkope witte pomp brandstof te tanken maakt veel meer verschil.
Dat lijkt me moeilijk te bewijzen…Waar denk je dat witte pomp brandstof vandaan komt?
Dat komt dus van andere tankstations af, het onderste laagje in de grote benzinetanken!
Dit is nml. de slechts kwaliteit benzine, zit veel rotzooi in (zakt naar de bodem). Om de zoveel tijd moet dit schoon gemaakt worden.
Denk je dat ze die benzine weer gaan gebruiken? Die verkopen ze gewoon aan de witte pomp!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De witte pompen kopen gewoon bij de grotere merken in. Hierbij nemen ze hoeveelheden af welke niet aan de specificaties voldoen van de grotere merken. In feite dus afgekeurde benzine en daarmee theoretisch slechtere benzine. Maar of je dt in de praktijk echt merkt…
In mijn B[ni]X nr. 1 mikte ik de goedkoopste meuk die ik kon vinden. Het resultaat was een heerlijk lopend blokje en een verbruik van nimmer meer dan 1 liter op 15 kilometer. Toen ik er dure E98 in gooide steeg het verbruik plots.
Tsja… het zal misschien van je blok afhankelijk zijn. In Jamies geval kan het best verstandig zijn om een premium-peut er in te gooien, omdat hij toch het uiterste uit zijn blokje wil persen.
Het hangt ook van de witte pomp in kwestie af. We hebben er hier 1 in de buurt waar je meer water tankt dan diesel. Dat brandt echt niet fijn.
De tinq-zooi die voor diesel door moest gaan die ik ooit tankte was ook niet fijn brandbaar. Met de benzine was niet zo veel mis, dwz dat merkte ik niet zo goed.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bart1989 schreef:En zo doe ik het ook altijd.
Alleen als ik met Xsaar na 500 meter de snelweg op wil. (wat vaak zo is ijskoud) Dan kom ik niet verder dan 2200 toeren. Dan voeg ik met net geen 80 in. Gelukkig is het toch bijna altijd file
Ik rijdt ook met koude motor de snelweg op, niet erg handig… Als ik 120 ga rijden zit je direct al dik boven de 3000 rpm.