tikken bij koude moter
sennah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62

Gepost: 14 december 2008 12:28 PM

ik heb mijn C4 coupé met een 1.6 16 moter sinds augustus.

als de auto een nacht ( of langere tijd )heeft stilgestaan en ik start de moter en rij weg dan hoor je een tikkend geluid, dit is na ca 4 km weg.( dit heeft hij dus altijd gedaan )
ik ga ervan uit dat de kleppen dit geluid veroorzaken en dat het normaal is bij een koude moter.

echter de laatste paar dagen is het een stuk kouder hier en als ik hem dan start is het tikken véél extremer, dit word dan na c.a 200 mtr weer minder ( zelfde als normaal te horen is ) en is dan na een aantal kilometers weer weg.

is er iemand die dit herkend of is dit geen normaal geluid voor een 1.6 citroën blok Rolling Eyes

Profiel  

V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18

Gepost: 18 februari 2009 10:29 PM
  [ # 1 ]

Beste sennah,

Dat tikkende geluid heeft mijn C3 Pluriel ook. Zelfde 1.6 16V motor. Het is niets om je druk over te maken. Het zijn de hydraulische klepstoters waarin de motor olie wordt opgeslagen, zodat de klepspeling automatisch wordt gereduceerd. Het ontwerp van de klepstoter is zodanig dat de warme olie er na verloop van tijd weer uit ‘lekt’. Daarom start de motor bij een koude start met klepspeling, en verdwijnt dit naarmate er meer olie in de klepstoter gepompt wordt.

Profiel  

sennah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62

Gepost: 18 juli 2009 11:10 PM
  [ # 2 ]

een beetje late reactie Surprisedops: .......maar alsnog bedankt V6 voor de duidelijke uitleg Razz

nu met het warme weer hoor je het ook met koude motor nauwelijks, had het ook met de monteur erover gehad.
deze zei me hetzelfde als jij verteld, vandaar ook de dunne oliesoort die we in C4 moeten gebruiken.

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

Gepost: 28 juli 2009 12:27 PM
  [ # 3 ]

mijn xsara met dezelfde motor doet dit ook…. no panic Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook