rare kuren aanjager ( heb ik nog niet op het forum gezien)
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 15 december 2008 12:24 AM

Hoi ik heb een vraagje voor een kennis van mij ;
Zie heeft een Xsara 1.9 td prestige van 07-1998 met 180.000 km
als de wagen stationair draaid of wanneer je gas geeft in zijn vrij dan werkt de aanjager in alle standen .
zodra je rijdt en je gas geeft waarbij de motor tussen de 2000 en 2500 rpm komt gaat de aanjager ineens volle kracht draaien .
rijd je 100-110 en geef je gas bij gaat ie ineens volle kracht draaien ,laat je de gas iets los dan werkt ie weer normaal ,
trap je de koppeling in en geef je dan gas bij dan werkt ie normaal .

ik heb de laad-spanning gemeten maar die blijft netjes 14,3 volt boven de 1500rpm .
in het forum het ik verschillende draadjes gelezen over defecte weerstanden en condensatoren maar als dat het geval is dan draaid de aanjager altijd voluit. Heeft iemand een idee ?

mvg Eric bx

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 15 december 2008 08:51 PM
  [ # 1 ]

Dit is wel een heel vreemde storing zeg ik zou ook echt niet weten waar dit aan zou kunnen liggen maar het klinkt wel heel erg vreemd!

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 december 2008 09:28 PM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
tosh51
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008

- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
Gepost: 16 december 2008 12:21 AM
  [ # 3 ]

Hallo Erik,

heb je je temp voeler rechts boven de radio al eens schoon-

gemaakt Confused:  die willen na verloop van tijd vol met stof komen en

dan werkt die niet meer goed. Het paneeltje met de 2 raamschak.

en het roosterje klik je zo los. Idea  < misschien heeft dat er iets mee

te maken,

succes ermee, Tosh51

Profiel  
 
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 18 december 2008 01:04 AM
  [ # 4 ]

Bedank voor de reakties , ga a.s. weekend eerst de temp voeler van de climatcontrol eens proberen . Blower uitbouwen is heel wat meer werk want daar zit toch die beruchte module op ?
Ik laat weten wat ik vind

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 19 december 2008 09:38 PM
  [ # 5 ]

Kijk even of de zekering goed zit, heb het al meegemaakt dat de blower niks meer deed. Even zekering eruit en er weer in en de blower werkte weer perfect..

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 december 2008 10:25 PM
  [ # 6 ]

Zoveel werk is het niet Wink

Om bij die module te kunnen hoeft de kachelmotor er ook niet uit Wink
Denk dat het nog geen 15 min werk is om erbij te komen…

Profiel  
 
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 20 december 2008 01:05 AM
  [ # 7 ]

Arjan waar zit die module dan ?
met dashboard kastje er uit zie ik een zwart kastje op het blowerhuis zitten en een geel houdertje in het huis maar daar zitten 2 dunne
kabeltjes aan . Verder verdwijnen volgens mij alle kabels in de blower .
MVG; Eric

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 december 2008 11:51 AM
  [ # 8 ]

In mijn topic staan daar nog wel wat foto’s van:
 

Op de eerst foto zie je hem zitten.
Op de laatste paar ook goed te zien, en is die er ook uit gehaald.
Het is dat kooitje dus Wink

Profiel  
 
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 28 december 2008 02:39 AM
  [ # 9 ]

kooitje zit er niet alleen een geel plaatje (op dezelfde plek) maar daar zit een stekker met 2 dunne draadjes op . Als je het plaatje er uithaalt zitten er 2 kabeltjes op die het huis in gaan .

Ventilator van de clima voeler lag los en was vuil , schoongemaakt en terug geklikt .
De blower gaat nu niet helemaal vol gas maar gaat nog steeds bij gas geven boven de 2500 rpm veel harder blazen als je de gas iets loslaat gaat ie weer normaal draaien .

Het lijkt er bijna op dat als de turbo inkomt de blower harder gaat draaien .

Extra detail als de radio lang aanstaat (warm word ) valt de radio uit .
Ventilator van de clima was denk ik met het monteren van de radio uit zijn houder gerukt .

Die radio/cd-speler is bij de vorige eigenaar ingebouwd en ik heb niet van die handige stripjes om deze te demonteren en de bedrading eens te bekijken .

Ik heb eerst de wagen een grote beurt gegeven want mijn kennis ging de komende dagen een weekje weg en na wat speur werk bleek dat de vorige beurt niet uitgevoerd was( meer dan 15000 km overtijd) .
Apk moest ook voor eind van de maand.


Auto is door de APK , filters waren flink verzadigd , olie was teer , ect.

Alles van verse filters en olie voorzien , rem olie gewisseld (leek wel thee)
Verder zag alles er goed uit motor loopt nu ook wat soepeler (ik heb er echte franse ELF 10-W40 in gedaan , nog mee gebracht van vakantie)
Ben benieuwd als ze terugkomt hoe het starten ging want 2 weken geleden toen het wat kouder was dan vorige week starte de wagen moeilijk ( vertelde ze toen ik net de wagen klaar had en terug bracht . Waarschijnlijk zal het aftappen en vervangen van het brandstof filter wel een hoop goed doen . Anders moet ik volgende week even de gloei pitten controleren .

Dus even afwachten en kijken of ik van die sony lipjes te pakken krijg dan kan ik weer verder met de spook blower.

Mvg en prettige feestdagen ;
Eric

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook