Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Goed. Vijfentwintighonderd kilometer op en neer naar Italië, in vijf dagen. Eigenlijk vlekkeloos gegaan allemaal. Lekker over de autobahn (op de terugweg tussen de files door kruissnelheden van 140-190 aan kunnen houden, in de stroom mee op de linkerbaan), lekker door de bergen (met oplopende koelwatertemperatuur maar remmen die het hoofd juist weer prima koel houden) kortom: prima gewoon.
Gemiddeld verbruik op - voor de gelegenheid - V-Power diesel een mooie zes liter op honderd kilometer. Geen olieverbruik maar nog wel een klein beetje KVS-aangevuld. Als ik de auto op een helling parkeer wil er nog wel eens een piepje komen dat het niveau te laag is, gelijk maar even afgetopt dus. Maak ik me verder geen zorgen over.
Wat me wel zorgen baart is de dieselpomp, die diesel lekt. Viel me pas op na terugkomst, omdat ik diesel rook. Nu heb ik dit al eens eerder voorgehad en het overstappen van V-Power naar gewone Shell diesel heeft dat destijds verholpen. Nu lekt het echter iets harder. Het loopt er niet in stralen uit maar ik denk dat er toch wel iets aan moet gebeuren. Eerst maar eens deze tank leegrijden en dan dus weer gewone naft erin gooien.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je ben niet de eerste die lekkage aan zijn pomp heeft na het tanken van V-Power, maar wel de eerste met een HDI, waarbij ik het hoor. Heb al wat gevallen gehoord van lekkage bij een ouderwetse pomp zoals op de XUD motoren. Ik zal het nooit tanken, V-Power is en blijft agressieve synthetische troep, word namelijk gemaakt uit Aardgas.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Premium diesel agressief? Is het zuur dan?
Ik zou juist het tegenovergestelde verwachten, dat het te zuiver is en dus, in vergelijking met klassieke diesel, te weinig verbindingen bevat die pakkingen doen zwellen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als ik even puur op mijn gut-feeling (niet gehinderd door enige kennis van zaken) af moet gaan: V-Power is zeer-zwavelarme (minder dan 10 ppm) diesel en bevat allerlei chemische compounds die de beloofde ‘reinigende werking’ en ‘verbeterde efficiëntie’ (zuiniger/krachtiger) moeten waarmaken, waar de marketing zo bol van staat.
Om de diesel zwavelarm te kunnen krijgen wordt het fijner geraffineerd en worden er additieven toegevoegd. Omdat zwavel een in bepaalde mate smerende werking heeft ontstaat er een eindproduct dat ‘schraler’ is. Weliswaar met een hogere specifieke energiegraad, maar ‘synthetischer’ dan normale diesel. Overigens zijn vrijwel alle in europa verkrijgbare dieselsoorten zwavelarm, ofwel minder dan 50 ppm zwavel. Ik meen echter dat V-Power diesel een stapje verder gaat, met minder dan 10 ppm.
Het eindproduct doet wat het belooft: de auto wil domweg beter vooruit. Op de snelweg sleurt het allemaal stukken harder en langer door. De BC staat op dit moment met tweehonderd (niet heel erg rustig) gereden kilometers nog altijd op duizend kilometer bereik. Er komt minder zwarte rook tijdens accelereren.
Maar dan de keerzijde. De motor loopt merkbaar rauwer. Nagelt nadrukkelijker. Schijnbaar tast het toch rubbers en afdichtingen aan getuige de lekkage op een seal. En dat is - lijkt mij - een gevolg van de andere samenstelling en getriggerd door mijn laatste tripje waar ik gedurende langere tijd een groot motorvermogen heb aangesproken.
In mijn geval heb ik besloten om toch weer terug te gaan naar de normale diesel. Ook al ben ik erg te spreken over de eigenschappen van V-Power: als de boel ermee aan het lekken slaat kan het niet goed zijn.
Ik wil overigens zeker niet beweren dat dit bij alle HDi’s het geval zou zijn. Het zou mij niets verbazen als het puur exemplarisch, of met gebruik in een ouder commonrailsysteem van doen heeft. Vergeet bovendien niet dat het blok inmiddels 240K kilometer gelopen heeft.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De dieselman bij De Cock vertelde dat er ook biodiesel in V-Power vermengd zit. En dat mijn pomp met een beetje pech opnieuw verpakt moet worden, zijn zo’n 18 o-ringen in totaal. Maar dan moet ‘ie er eerst uit. Kosten circa 250 euro.
Hoe dan ook, eerst deze tank leeg raggen en kijken hoe het er met oridinaire volkse diesel aan toe gaat. Keep you posted.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Vind het een vreemd verhaal!! Ik heb op de V-power benzine nooit gemerkt dat ie rauwer liep hij lief zelf soepeler leek wel! Maar hoeveel km hebje op V-power gereden?
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een diesel is natuurlijk ook heel anders dan een benzine, zo is de brandstof zelf ook anders.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
V-power benzine is wel even heel wat anders dan V-pwer diesel he? (Spuit 11, Arjan’s reactie stond er nog niet.)
Nou ben ik geen diesel expert, maar ik weet wel vanuit m’n scheikunde, en vooral het koolwaterstoffen verhaal, dat zuiverder spul minder spreiding kent. Bij traditionele diesel zal een deel van de componenten iets eerder al gaan ontbranden en een deel van de componenten zal wat moeilijker tot ontbranding komen. Dat resulteert in een meer uitgespreide zelf-ontsteking. Zodra je verdeling van koolwaterstoffen veel minder divers is zou het zomaar kunnen zijn dat het dus ook plotser, dus korter en feller ontbrandt. Het zou wel de vermogenstoename en toename in koppel verklaren.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Het gaat hier over diesel, maar ook voor benzine geld, op V-power loopt de motor op een gegeven moment ook rauwer, het ontbreken van zwavel als smeermiddel laat de injectoren steeds harder tikken, als je het maar lang genoeg achter elkaar tankt.
Mijn vorige Xantia heeft 100K op BP-Ultimate gereden, de motor begon steeds beroerder te lopen, steeds maar weer de pomp afstellen, tot ik weer normale diesel ging tanken (op aanraden van diverse diesel-specialisten), en weg waren de problemen.
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Mijn potemonee laat t toch niet toe om altijd zoon brandstof te tanken.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zo. APK zit er weer op tot 17 juli 2011. Wel wat karakter, sinds 1 januari 2010 moet ook de hoogteverstelling voor het licht werken. De linker doet het al zeker drie jaar niet. Maar tijdens de keuring was een mep op het koplamphuis al voldoende om het ding werkend te krijgen
Verder nog een vraagje voor de geleerden: mijn tweede sleutel werkt niet. Deuren gaan nog wel open (het is een normale sleutel, geen AB) maar als ik de sleutel in het contact steek krijg ik de melding ‘storing antidiefstalbeveiliging’ en gaat de startmotor wel rond, maar slaat het hok niet aan. Kan ik de sleutel zelf weer koppelen of moet ik daarvoor naar de dealert?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Denk dat je daarvoor naar de dealer moet heeft met de chip in de sleutel te maken!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat snap ik, dat het in de transponder zit. Maar dat was de vraag niet. Ik moet weten of dat ik zelf de sleutel kan (terug)koppelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je hebt diagnose apparatuur nodig om dat te doen. Als je dat hebt, kan je het zelf.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De reden dat ik het me afvraag, is omdat je de afstandsbediening wel kunt koppelen als deze de deuren niet meer opent. Dat is een halfjaartje geleden gebeurd toen de accu bij het wisselen van de kachelradiateur een paar dagen los is geweest. Ik heb het vermoeden dat destijds de tweede sleutel ook is gestopt met functioneren.
Binnenkort maar eens dealeren dan. Kan meteen de remvloeistof ververst worden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!