Ik vreesde dan ook in eerste instantie dat je de kop van het boutje af gedraaid had (in plaats van de draad in het blok aan puin).
Is ook een typisch gevolg van slecht gereedschap: boutkoppen aan puin draaien….
Ik vreesde dan ook in eerste instantie dat je de kop van het boutje af gedraaid had (in plaats van de draad in het blok aan puin).
Is ook een typisch gevolg van slecht gereedschap: boutkoppen aan puin draaien….
klopt
Zonder goed gereedschap valt er niet netjes te sleutelen.
klopt ook, alleen je kan niet verwachten dat je van alles top of the bill hebt. want dan kan je meteen goede autozaak beginnen. dus tapsetje mindere kwaliteit. omdat je het toch maar een aantal maal gebruikt vind ik niet erg.
Heb namelijk wel boormachinesetje (makita)
dopsleutelset Beta
Steek, ringratelsetje van Beta.
setje goede schroevendraaiers merk ken ik niet.
nouja dat soort dingen op orde hebben vind ik wel belangrijk maar dat ik geen profi tapsetje heb is toch niet heel raar?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jasper08 schreef:[
nouja dat soort dingen op orde hebben vind ik wel belangrijk maar dat ik geen profi tapsetje heb is toch niet heel raar?
Daar heb je wel een beetje gelijk in.
Maar zo duur is een tap setje M8 niet in goede kwaliteit. Als je zulke dingen dan aanschaft als je het nodig hebt en je kiest voor goede kwaliteit vallen de kosten ook wel mee. Alles hoeft niet in 1 keer.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Wat ook nog kan: een tapset lenen! Dat had ik destijds gedaan
Goed gereedschap is idd heel belangrijk als je lekker en netjes wilt sleutelen. Noodzakelijk zou ik bijna zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat als je net begint met werken je nog niet zoveel verdient dat je veel duur gereedschap kunt veroorloven. Langzaam sparen en opbouwen is het devies.
Kan me ook best voorstellen dat het sleutelen aan je GS nu nog een beetje tegenvalt. Je koopt een GS en denk jaaaa! Rijden ermee! Maar geloof me, het onderhoud dat je nu doet is heel belangrijk, je krijgt veel meer vertrouwen in je auto en je gaat straks nog meer genieten!
Succes!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Mach2 schreef:Wat ook nog kan: een tapset lenen! Dat had ik destijds gedaan
Dan krijg je versleten rommel die je kapot maakt en dan mag je toch nog een nieuwe tap kopen.
De kwaliteit van de tappenset is tot op zekere hoogte belangrijk als je het slechts sporadisch gebruikt, zelfs een setje van bij de Lidl kan voldoen ALS en enkel en alleen ALS je goede snijolie gebruikt.
Koop een flesje degelijke snijolie daar doe je jaren mee, gewone olie is not done voor de tap maar ook voor het tapgat dat je maakt.
Ik gebruik nooit nog de drie tappen, altijd de enkele maar ik heb er dan ook verschillende, telkens voor ander materiaal.
M8 is 6.5 tot max. 6.7mm boorgat.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
paso schreef:Mach2 schreef:Wat ook nog kan: een tapset lenen! Dat had ik destijds gedaan
Dan krijg je versleten rommel die je kapot maakt en dan mag je toch nog een nieuwe tap kopen.
Dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Je kunt toch een GOEDE tapset lenen? Enfin, het was maar een suggestie aan deze jonge en krap-bij-kas-zittende GS-bezitter….
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
jasper08 schreef:verdikkeme
t wil nog niet echt meezitten, maarja t hoort er wel weer bij he .
ga zo eens kijken of ik de ruimte heb voor he uitboren.
Zit inderdaad niet zo mee allemaal. Maar je hebt geluk gehad. Een vriend van me die in mijn garage aan zijn cylinderkop bezig was heeft het voor elkaar gekregen de bout zonder kop (hoe heet zo’n ding in het nederlands… ops: ) die zowel klepdeksel als tuimelaaras vast houd aan gort te draaien. Op de rand van het schroefdraad afgebroken in de net totaal gereviseerde kop. Om een nieuwe kop of 100 euro aan speciaal gereedschap te besparen ben ik er mee bezig geweest. Wel wat knoeien, maar uiteindelijk stukje staal uit de alu kop verwijderd en nieuwe bout zonder kop erin gezet. Dat was 2 dagen vloeken!!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een tapeind?
Citroen!
DriverD schreef:Een tapeind?
Die dus!! In het italiaans prigioniero=gevangene
zoo vandaag 3 fasen tapsetje gekocht. setje mooie rvs M8 boutjes en ringetjes. 6,8mm boor. en ben zo 2 uur bezig geweest om nieuw schroefdraad te tappen.
volgens mij is het goed gelukt. het enige is dat ik geen compressor heb ook slijpsels uit t gat te halen. nou had ik het volgende idee. heb mooi busje Imal staan met zo dun spuit sprietje er aan. zie de kans vrij groot in dat ik de boel daarmee netjes schoon zal spuiten.
loop alleen tegen het volgende probleem aan… is trouwens zelfde probleem met snijolie.
-het zal onwijs gaan stinken als motor warm is denk ik zo.
-zal het geen vlam vatten?
en ben vandaag even bij bonhoff geweest voor gaskabel. die had hij helaas niet meer. ga morgen dus even universele kabel halen(buiten)
wou me orginele binnenkabel houden omdat er zo speciaal stukje aan die aan de carb kant(weber).
dus aan de andere kant t tonnetje er af knippen mooie buitenkabel aanmeten.en dan een nieuw tonnetje er aan bevestigen.
het enige dat mij tegen zit is dat ik hekel heb aan tonnetjes. komen altijd wel keertje los of breken. dus was van plan deze keer het tonnetje en de kabel goed te solderen.
weet iemand wat ik precies moet solderen? alleen de kabel of de kabel en t tonnetje?
alvast bedankt.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Hallo Jasper,
Solderen is inderdaad de beste manier om het geval ineen te houden.
Zorg ervoor dat je kabel-eind vetvrij is en vertin de laatste cm met vloeibaar loodgieterstin.
Plaats daarover het peertje of tonnetje ( best in messing ) en pruts de uiteinden van de kabel uiteen zoals in de illustratie hieronder, die ik maakte voor een motorfiets- clubblad, maar dus ook voor auto-kabels kan gebruikt worden natuurlijk
Verwarm het tonnetje - met bunsenbrander, maar maak de kabel niet te heet - en laat er soldeer inlopen.
Zorg ervoor dat het soldeer niet te ver onder het blokje komt, want dan kan je kabel breken als die daar plooit.
Als je dat goed doet, komt het nooit meer los…
Peter
kutzooi,.. kabel naar ze grootje,..
tip voor mensen die kabel willen gaan inkorten, zet er eerst iets van een tonnetje op.
knipte hem los en de kabel ontrafelde zichzelf binnen 2 seconden.
gelukkig de eerste 10 cm. dus heb wat gemeten en gedaan en toch maar geprobeert er wat van te maken. lijkt na 2,5 uur wel gelukt te zijn maar ben niet heel tevreden met het resultaat. in iedergeval niet voor permenent.
Dus nu mijn vraag. heeft iemand toevallig een donorauto of motor met gaskabel? of weet iemand een andere goede oplossing voor mijn probleem of ergens waar ik hem wel kan bestellen? Bonhof heeft hem niet.
alvast mijn dankt
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Is het gewoon zo’n standaard gevlochten kabel? is je buitenkabel nog goed?
Zou je misschien iets kunnen met een handremkabel van een fiets bijvoorbeeld? die dingen kun je in enorme lengtes krijgen.
Ik weet verder niet wat voor kabel er precies bij de GS gebruikt is. maar als ik naar de gaskabel van mijn BX kijk dan denk ik dat je met zo’n universeel kabelgeval wel een heel eind zou moeten kunnen komen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Jasper jongen je maakt ook echt elke beginnersfout die je kunt bedenken he Luister vooral eens naar de tips die je hier krijgt VOOR dat je begint te sleutelen
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jasper: Haal een nieuwe binnenkabel. Draai een stuk isolatieband ( zelfklevend plakband dus) om de kabel op het stuk waar je de kabel wil gaan doorknippen. Gebruik een GOEDE en SCHERPE zijkniptang en de kabel zal NIET gaan rafelen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste