Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jasper08 schreef:dus als ik het goed begrijp moet die ring achter de slingermoer? en zit hij nu dus aan de verkeerde kant van de ventilateur?
dit zal het geluid verklaren namelijk als dit zo is.
Ja , moet achter de moer. Als we het over dezelfde ring gaat.
Dit is de goede volgorde voor motoren t/m AM 1975.
Afdekkap keerring,
Tandwiel,
Ring met gat voor spie,
Tandwiel,
Ring met gat voor spie,
Ventilateurhuis,
Ventilateur,
Moer en dikke bout.
Vanaf AM 1976 is de volgorde:
Afdekkap keerring,
Tandwiel met geintegreerde ring met gat voor spie,
Tandwiel met geintegreerde ring met gat voor spie,
Circlip
Ventilateurhuis,
Ventilateur,
Ring,
Moer en dikke bout.
Helaas dan zou ik wat anders moeten verzinnen als mogelijke oorzaker.
het klinkt echt bij de krukas/ventilateur vandaan te komen.
jullie nog mogelijke oorzaken?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hey Jasper, neem een flinke schroevendraaier en hou het handvat tegen je oor. als je nu het kopje tegen delen van de motor houdt kun je precies horen waar het geluid vandaan komt. Bijvoorbeeld, stel dat de lagers van je dynamo gaar zijn en je houdt de schroevendraaier tegen de dynamo en het handvat tegen je oor, dan kun je perfect horen dat het geschraap daarvandaan komt. Vergeef me mijn wellicht ongelukkige omschrijving, maar ik weet het nu om 1:00 snachts na 15 bier ook niet beter meer te omschrijven iig kun je perfect op die manier pinpointen waar het geluid vandaan komt!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Na 15 biertjes is het wel verboden nog te antwoorden !!
Maar ja, schroevendraaier werkt wel natuurlijk.
Jasper, haal die ventilator er even terug af en start de motor. Even ( even dus ! ) kan geen kwaad, maar dan kan je het geluid misschien beter localiseren. Let ook op de spanning van je riem naar de alternator ( dat ding dat jij dynamo noemt dus )
Peter
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Zijn het niet de distributieriemen? Die willen ook wel zingen als ze strak staan.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Hoi Jasper!
Proficiat hoor, misschien een beetje laat…
Ik ben op mijn 19e ook goed begonnnen, mijn eerste “autootje"was een cx 25 GTi…
Ik had wel wat rijervaring opgedaan in een dafje, maar goed.
In de eeuwige zoektocht naar onderdelen kan AUTEX http://www.autex.nu je goede diensten bewijzen…
Momenteel rij ik alleen nog maar visa`s omdat dat met beperkt budget een verantwoorde keuze is, anders reed ik ook wel GS/A of CX
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DoctorPallas schreef:Dit is de goede volgorde voor motoren t/m AM 1975.
Afdekkap keerring,
Tandwiel,
Ring met gat voor spie,
Tandwiel,
Ring met gat voor spie,
Ventilateurhuis,
Ventilateur,
Moer en dikke bout.Vanaf AM 1976 is de volgorde:
Afdekkap keerring,
Tandwiel met geintegreerde ring met gat voor spie,
Tandwiel met geintegreerde ring met gat voor spie,
Circlip
Ventilateurhuis,
Ventilateur,
Ring,
Moer en dikke bout.
Vind ik raar want bij al mijn GSA’s zit zo’n ring achter de ventilatormoer.
Ook de ‘72 ‘ers. Maar dat maakt niet veel uit denk ik of ze er nu wel of niet achter zitten.
Heeft niets met dat geluid te maken.
Heb je de distributie niet te strak staan? Willen dan ook wel wat gieren.
nou bedankt allemaal voor jullie reacties,
heb denk ik een gaskabel gevonden,
dan met de grijze buitenkabel,
het gegier ga ik morgen mee bezig, eerst vanavond even stappen en dan hopen dat ik morgen beetje fris wakker word want ik moet nog 2 weken rotzooi opruimen (was alleen thuis). en daarna ga ik de boel weer ffies demonteren. ff onderzoeken waar het zit en me rechter uitlaat ff demonteren. die lekt en binnen NO-time staat motorruimte vol rook, en kan zelf ook moeilijk vinden waar het zit. omdat hij zo koud is blijft ze niet stationair lopen zonder beetje te spelen met het gas.
dus telkens als ik bij de motorruimte ben om daar gas te geven met me hand is ie alweer uit
t zouden de riemen kunnen zijn, heb ze t zelfde gespannen als anders, maargoed span die gewoon even opnieuw. monteer de ringen en alles zoals bij DR pallas z’n tekening staat.
zal voor het demonteren eens even de schroefendraaier truk proberen.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
hij is ook niet 100% t zelfde maar t zijn ook immi’s.
maar de 2 rubbers die aan je gaspedaalkant komen zijn t zelfde,
dat geval wat je aan je carb hangt past ook, alleen die grote dikke staaf is bij mij wat anders, maargoed als hij door het gat past en je kan daarmee je kabel stellen moet ie werken volgens mij.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
t zijn niet me riemen die t geluid maken,
dus ben bang de dynamo maar ik snap het niet helemaal want riem zit niet strak of iets.
volgens mij lekken de uitlaten ook niet meer. maar moet even wachten op sleutel backup ff checken of ik niks vergeten ben en samen even goed luisteren naar de motor. en dan kinnebak er op en knallen maar:D
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
me accu is ook leeg,
maat van mij zegt dat je dynamo dan heel hard moet werken dat die dan ook de extra geluiden kan maken.
maar hij staat nu aan de lader, dus we zullen zien
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Er zitten lagertjes in de dynamo. Die zullen wel kapot zijn.
Je kunt vrij simpel de V riem demonteren. Als je dan de motor laat draaien hoor je het wel of het geluid weg is.
Heb motor al laten draaien zonder snaar, zonder geluid dus lagertjes zullen wel wat droog zijn denk ik.
wat mij ook op viel is dat er licht roest is gaan vormen op de poulies. mischien dat het daar in zit. ik weet het niet zo 1,2,3
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone