Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb dan weer uniroyals 205/60R15 onder de CX gehad in snelheidscat W… en die vond ik helemaal niks… zeker vergeleken met 205/60R15 Energy Savers in V categorie…
Ze waren gewoon niet fijn… zwabberiger dan de Michelins…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik heb nu al weer 6 maanden Michelin Energy Savers in 195/65/15 (V) onder de CX 25 GtiT 1.5
En ik kan je zeggen, zelfs met mijn rijgedrag (hehe) geen klachten!
kleeft, plakt, houdt…....
geen schuivers, ook niet met achterlijke sneheden in kleine blochten. Bij wijze van spreken slipt eerder de koppeling dan de band. Optrekken kan ook vrij asociaal…..
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Echt waar? Ik heb drie jaar geleden op energy savers gereden en ik vond het niks. De Premacy’s die ik vorig jaar voor mijn XM gekocht heb vind ik ook matige banden.
Blijkbaar heeft Michelin de energy savers verbeterd. Misschien ga ik ze dan ook wel onder mijn CX roggelen.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:Echt waar?
kom maar een keer langs
CX GTi Turbo 2 - All Black
ik heb sinds twee weken gloednieuwe Energy Savers onder mijn dame liggen en kan melden dat het een genot is.
Mijn referentiekader is Michelin XVS (voor) en MXV (achter), maar de nieuwe Energy Savers zijn stukken beter. Rijdt beter, stuurt beter, veert zelfs beter ...
De prijs:
195/70R14 (voor) 105 euri per stuk,
185/70R14 (achter) 80 euri per stuk.
Nu heb ik geen GTI en ben geen “jakkeraar”, dus de snelheidscode is geen issue in mijn geval ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ook op het XM forum is (bijna) iedereen het wel eens: de nieuwe Michelin Energy Savers zijn een stuk beter dan de Energy’s (van plm. 2 jaar geleden). En hier hoor ik het ook, dus daar voel ik dan toch het meest voor.
Maar, is de “T” codering op een GTi geen bezwaar voor de APK? En hoe zit het in het buitenland? Moet je in Duitsland niet een waarschuwing in de auto plakken of zo iets, als de snelheidscode van de banden niet passen bij de topsnelheid van de auto?

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het is geen APK eis. Officieel moet je in DE een duidelijke waarschuwing op het dashbord hebben dat de auto niet harder mag dan een bapaalde snelheid, in dit geval dus 190km/u. Ik weet niet wat de consequenties zijn van het niet voeren van een dergelijke stikker, maar zo lang je geen brokken maakt met een hogere snelheid dan, zeg, 170 km/u verwacht ik niet dat bv een verzekeringsmaatschappij hier moeilijk over gaat doen.
Ree
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:Officieel moet je in DE een duidelijke waarschuwing op het dashbord hebben dat de auto niet harder mag dan een bapaalde snelheid, in dit geval dus 190km/u. Ik weet niet wat de consequenties zijn van het niet voeren van een dergelijke stikker, maar zo lang je geen brokken maakt met een hogere snelheid dan, zeg, 170 km/u verwacht ik niet dat bv een verzekeringsmaatschappij hier moeilijk over gaat doen.
... en je blijft natuurlijk Nederlander, dus het is niet realistisch te verwachten dat jouw Nederlandse auto aan de Duitse wetgeving voldoet.
Daarnaast ben je in Duitsland ook het haasje als je met meer dan 130 km/u brokken maakt; zelfs voor Duitsers geldt dat de verzekering niet dekt wanneer zij harder rijden dan de adviessnelheid van 130 km/u.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Tinfoil schreef:... en je blijft natuurlijk Nederlander, dus het is niet realistisch te verwachten dat jouw Nederlandse auto aan de Duitse wetgeving voldoet.
Ja, dat moet. Je moet en DE winterbanden hebben als de omstandigheden daarom vragen. Dat hoeft niet in NL.
In sommigel landen ben je verplicht om een veiligheidshesje of een verbanddoors bij je te hebben. Ook als Nederlander.
Ree
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tinfoil schreef:Ree schreef:Officieel moet je in DE een duidelijke waarschuwing op het dashbord hebben dat de auto niet harder mag dan een bapaalde snelheid, in dit geval dus 190km/u. Ik weet niet wat de consequenties zijn van het niet voeren van een dergelijke stikker, maar zo lang je geen brokken maakt met een hogere snelheid dan, zeg, 170 km/u verwacht ik niet dat bv een verzekeringsmaatschappij hier moeilijk over gaat doen.
... en je blijft natuurlijk Nederlander, dus het is niet realistisch te verwachten dat jouw Nederlandse auto aan de Duitse wetgeving voldoet.
Daarnaast ben je in Duitsland ook het haasje als je met meer dan 130 km/u brokken maakt; zelfs voor Duitsers geldt dat de verzekering niet dekt wanneer zij harder rijden dan de adviessnelheid van 130 km/u.
Als Nederlander moet je in het buitenland ook aan bepaalde verplichtingen voldoen!
En w.b. de snelheid: dat geldt volgens mij alleen als de (te) hoge snelheid een bepalende rol had in het ongeluk.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ree schreef:Tinfoil schreef:... en je blijft natuurlijk Nederlander, dus het is niet realistisch te verwachten dat jouw Nederlandse auto aan de Duitse wetgeving voldoet.
Ja, dat moet. Je moet in DE winterbanden hebben als de omstandigheden daarom vragen.
Ree
Sniet: het wordt aangeraden, maar er geldt ook in Duitsland géén verplichting…
Zgn. ‘All-weathers’ mogen ook.
Wel geldt de verplichting in Oostenrijk en Zwitserland overigens.
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gelinkt aan deze vraag ben ik weer ‘s wezen kijken welke merken/typen er nu bestaan voor oudere CX-en.
Voorbanden van mijn C-matic 185/80R14 (formeel H, maar de C-matic kan niet eens 190 )
- OldtimerBV: Michelin MXV-P (duur en oud model, dus of dit anno 2009 nu nog een aan te raden band is?)
- En Vredestein, maar heb daar iets teveel quotes als Ontevredenzijn Sprut Klaziek over gelezen Wel nog maar EUR 120, da’s de helft van MXV-P
- Maxxis banden, hm, die horen onder Hyundai en die rijden echt onveilig
- Toyo 330 (alleen T-codering)
Achterbanden slechts 175/80R14 (formeel ook H), biedt al meer keuze:
- Michelin Energy XH1 (da’s oude type dacht ik, wel H-codering)
- Michelin Energy XT1 (ook oud type, met T-codering)
- Conti Eco3 (als T en iets duurder H)
- Pirelli P3000 Energy (ook H-type)
- En weer de Vredestein Sprint Classic
Voorbanden blijft dus behelpen/betalen. Achterbanden van de zomer echt maar eens de DOT-wil-ik-niet-weten vervangen door wat moderner materiaal, denk aan Energy XH1 (racen doe ik met de C-matic toch niet).
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb nieuwe MXV-P rondom, rijdt perfect, prima grip ook in de regen, en het ziet er mooi uit.
Hierbij het soepje van de 156 velgen.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Even voor het makkelijke verglijk met standaar 15” alfa velgen die ik voor mijn dame gekocht heb:
Ik denk toch dat ik de standaard mooier vind ops:
Ree
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi