























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Laurensvzb schreef:Hierbij het soepje van de 156 velgen.
Thnx! Het valt me niet tegen…
Maar de ET waarde van Alfa’s is 35 volgens mij terwijl de CX velgen ET 45 hebben. Kan dat zomaar en wat voor invloed heeft dat?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
par eXeMple! schreef:Maar de ET waarde van Alfa’s is 35 volgens mij terwijl de CX velgen ET 45 hebben. Kan dat zomaar en wat voor invloed heeft dat?
De bovenste hebben uit mijn hoofd een ET van 40 en dat schijnt prima te kunnen.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ree schreef:par eXeMple! schreef:Maar de ET waarde van Alfa’s is 35 volgens mij terwijl de CX velgen ET 45 hebben. Kan dat zomaar en wat voor invloed heeft dat?
De bovenste hebben uit mijn hoofd een ET van 40 en dat schijnt prima te kunnen.
Ree
Even opgezocht wat het nu eigenlijk betekent. Ziehier.
De Et waarde is dus in mm’s en een lagere ET waarde betekent dat de velg verder naar buiten steekt. Nu lijkt 0,5 tot 1 cm mij niet zo veel…





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ff de extra wielllagerbelasting uitrekenen….
Citroen!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
DriverD schreef:Ff de extra wielllagerbelasting uitrekenen….
uhhh….ja
Dus kleinere ET steekt aan de buitenkant iets verder uit, maar als de velg iets breder is, compenseert dit weer aan de binnenkant… toch?
De vraag is of het dan nog in de wielkasten past. :
Ik zou meer letten op de breedte van de velg zelf. Volgens mij past 7J nog wel maar 7,5J wat lastiger. In ieder geval zit daar een groter verschil wat zal gaan uitmaken of de velg past denk ik.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het verticale vlak door het hart van de velg komt verder van het lager te liggen. Gevolg: Grotere krachten op het wiellager. Gevolg: Kortere levensduur.
Citroen!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
DriverD schreef:Gevolg: Grotere krachten op het wiellager. Gevolg: Kortere levensduur.
Het effect van een grotere arm door een lagere ET waarde is hetzelfde alsof je de wagen wat zwaarder belaadt. Het hebben van een LPG tank veroorzaakt denk ik meer slijtage aan je achterlagers dan 5ET puntjes afwijking.
Hier tegenover staat dat je véél goedkopere (in mijn geval €250/stuk) en betere banden kan monteren.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ree schreef:Ik denk toch dat ik de standaard mooier vind
ops:
Ree
Tuurlijk, Citroën is heel goed in mooi velgen ontwerpen voor hun modellen
Zelf onder hun moderne consept modellen zetten erg gave ontwerpen tusesn die ook goed onder de auto staan.
Kijk maar eens naar de CX, XM, BX GTi (16v), Xsara VTS, Saxo VTS, C4 VTS, C6, nieuwe C5. Allemaal erg gave velgen die erg goed bij het model passen
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Arjan Verkade schreef:Tuurlijk, Citroën is heel goed in mooi velgen ontwerpen voor hun modellen
Ik bedoelde de bovenste van de twee foto’s. Dan zijn standaard alfa velgen.
Maar inderdaad. Citroen heeft standaard hele mooie bijpassende velgen.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
tav de wiellagers van de CX, die zijn best overbemeten. Eventueel kun je voor de zekerheid ze even van vers vet voorzien. Dat is na een jaar of 20-25 wel wat uitgedraaogd…. Ik vervang altijd het wiellagervet als ik de aandrijfaslosneem bij een van de CXen en het is nog niet eerder gedaan (dat ik weet). Achterwiellager wordt dan opnieuw gevet als er aan de remmen wordt gewerkt.
tav de bovenstaande plaatjes, persoonlijk vind ik de bovenste t netst.
CX GTi Turbo 2 - All Black





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik bedenk ook: als het centrum van de band dus verder naar buiten komt te liggen, heb je ook geen centerpoint steering meer. Jammer van de mooie stuurgeometrie dus. (Want ik heb begrepen dat bij de CX, net als bij de DS, de as waarover het wiel draait precies door het midden van de band loopt.)
Verder vind ik het toch echt jammer om de originele velgen niet meer te gebruiken. Een CX wordt toch een beetje een sjonnie-auto met andere velgen. Maar da’s mijn mening…