Te koud voor mijn zx?
freekgommers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-04-2006

Gepost: 01 januari 2009 02:33 PM

zx-ers,

mijn zx start niet meer. Accu geeft aan dat ie nog ok is (groen tekentje op de accu) maar de motor slaat niet aan. Startmotor draait gewoon, af en toe hoor ik een plof maar aanslaan ho maar.
Ik heb de versterker al eraf gehaald, ik dacht misschien trekt die versterker teveel..nee hoor, nog steeds niks…
Voorheen met mijn ax en volcane was het altijd de accu, nu weet ik het dus niet.  De problemen met starten zijn eigenlijk begonnen toen het kouder werd. Hij startte pas na 4 of 5 (6,7,8,9…) keer de sleutel draaien, om vervolgens op 31 januari 2008 helemaal niet meer te willen starten.
Sinds dat ik deze zx heb (2 jaar denk ik) is het volgens mij nog niet zo koud geweest.

Hebben meerdere zx-ers hier problemen mee?

Graag jullie kennis en ingevingen hierover….

Alvast bedankt,

Freek (zx image 1.4 benzine 1994)

[Edit moderator: Topictitel in normaal Nederlands neergezet!]

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 01 januari 2009 02:58 PM
  [ # 1 ]

Bougie volgorde is van LINKS naar RECHTS 1 , 2 , 3 ,4 Schrijf met een pen of watervaste stift in die volgorde de nummers op je bougie kabel en trek ze daarna eruit. probeer ze te laten zitten aan je verdelerkap, mocht je ze eraf willen halen, maak dan duidelijk een notitie waar welke kabel zit.

Hang nu de verdelerkap samen met de kabels in huis en ontvet ze met een sopje met afwasmiddel en wat handzeep. Gebruik bij voorkeur oude doeken want schoon worden ze niet meer. LET OP de nummering niet verdwijnt maak zo nodig een schema waar welke kabel op de verdelerkap zit zodat je zo nodig kan herleiden.

Dan zoek je een bus haarlijk en spuit je de kabels en de kap aan de BUITENkant in met haarlak NIET in de bougie stekkers spuiten.

Nachtje laten drogen en dan heb je als goed is al minder last van vocht.

Dit is een NOODmiddel om te redden of een DIAGNOSE te stellen. LANG zal het NIET werken.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 januari 2009 03:05 PM
  [ # 2 ]

Vooraf zou ik eerst eens even gaan kijken of het ding wel peut krijgt, en of er wel iets van een vonk is. Is dat er, dan kun je verder zoeken, maar begin vooral bij de basis.

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 02 januari 2009 09:25 AM
  [ # 3 ]

ik zou het groene indicatertje ook niet blindelinks vertrouwen

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 02 januari 2009 11:40 AM
  [ # 4 ]

Maar je kan toch wel horen of de motor door de startmotor genoeg toeren maakt? En meschien weet je waneer de bougies voor t laats zijn vervangen. Want dat zijn toch een beetje de dingen die je gaat merken als t wat kouder word.

Profiel  
 
freekgommers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-04-2006

Gepost: 02 januari 2009 10:05 PM
  [ # 5 ]

Accu doorgemeten, 12,3 volt…was wel ok dus.
5 liter benzine erin gegooid, nog steeds niets.
Heb geen bougiesleutel voor de citroen…

Dus tot op heden nog geen leven in mijn zx…morgen proberen met startkabels…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 02 januari 2009 10:14 PM
  [ # 6 ]

En, krijgt hij wel peut? Heb je wel vonk?

Waarmee ik wil zeggen dat je moet beginnen met een gedegen storingsanalyse voor je bougietjes gaat checken, en dergelijke.
Waarom kijken of je bougies nog mooi zijn als je niet eens weet of ze wel vonken?

Dus… checken of je vonk hebt en checken of er wel benzine komt. En met die gegevens kun je weer verder zoeken. Maar eerst de basis voor je gaat rommelen. Zolang je startmotor nog gewoon rond gaat, hoef je daar ook niets op te meten. Bougies moeten wel erg vuil zijn om het blok volledig lam te leggen.

Profiel  
 
freekgommers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-04-2006

Gepost: 04 januari 2009 08:47 PM
  [ # 7 ]

update

Vandaag de berlingo van mijn vader eraan gehangen, startkabeltjes…
Na drie of vier keer starten kwam er eindelijk weer leven in.
Toch maar ff de wegenwacht laten kijken (buiten mijn woonplaats).

Accu en dynamo waren ok.
Hij heeft nog even naar de krukas-sensor gekeken, die was ook ok.
Volgens de wegenwacht is het iets elektronisch (inspuiting, verdelerkap). Maar zo lang de zx loopt is het niet goed te meten waar het aan ligt. Hij start nu dus wel, maar voor hoe lang…
Volgens de wegenwacht lag het ook niet aan de kou…

Ik moet nu wachten totdat ie echt niet start (ook niet met startkabels) dan pas weer de wegenwacht bellen om te laten onderzoeken wat het precies is. Naar de garage heeft ook geen zin want dan vervangen ze maar wat onderdelen terwijl ze niet zeker weten waar het aan ligt…zegt de wegenwacht…

Nou hopelijk start ie van de week (na -9 C) ook nog steeds maar ik heb er een hard hoofd in.
Ik heb een grote badhandoek over de moter heengelegd onder de motorkap, volgens mijn vader doen veel mensen dat voor de kou…?
Nou ja kan nooit kwaad, alleen niet vergeten als ik de auto wil starten de volgende keer…:)

Bedankt voor jullie tips…

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 januari 2009 09:50 PM
  [ # 8 ]

Maar wat gaat die handdoek doen?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Worrum
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 22-08-2007

- ZX avoriaz 1,6 i
Gepost: 04 januari 2009 10:52 PM
  [ # 9 ]

ik neem aan dat ie m eraf haalt voordat ie de motor start? Razz

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 04 januari 2009 11:12 PM
  [ # 10 ]

Zit er geen vocht in je verdelerkap of zijn je bougies niet gewoon gaar? Klinkt een beetje als een ontstekingsprobleem in combinatie met een slechte accu.

Draai er voor de lol eens nieuwe bougies in en kijk of dat helpt. (kost je een tientje ofzo)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
freekgommers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-04-2006

Gepost: 05 januari 2009 08:28 PM
  [ # 11 ]

update

Wat betreft die handoek…ik zou nu zelfs een “regendansje” om de zx doen als ik dacht dat dat zou kunnen helpen…Ik heb zelf helaas nul verstand van motorisch/elektronische problemen.
Dus het handoekje om hem “warm” te houden…?:)

Net weer gestart en hij startte in een keer…

Als het niet meer vriest zal ik eens een citroen-bougie sleutel halen en eens kijken naar de bougies en eens een keer die verdelerkap openmaken.
Ik heb helaas geen garage of een ruimte waarin ik kan sleutelen. Dus ff wachten totdat het niet meer vriest want nu vriezen mun vingers eraf.

Groeten Freek

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 06 januari 2009 12:07 AM
  [ # 12 ]
metro2005 schreef:

Zit er geen vocht in je verdelerkap of zijn je bougies niet gewoon gaar? Klinkt een beetje als een ontstekingsprobleem in combinatie met een slechte accu.

Draai er voor de lol eens nieuwe bougies in en kijk of dat helpt. (kost je een tientje ofzo)

Ik geloof dat ik dat in mijn post al probeerde aan te geven en een oplossing ervoor bracht….

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 06 januari 2009 03:08 AM
  [ # 13 ]

Kijk uit met die bougies vervangen dat je ze er niet scheef in draait want oohhh.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook