Besten,
Ik ben net eens gaan kijken naar mijn BX om te kijken of de batterij nog opgeladen is. Ze was nog opgeladen ( ). Ik heb ook even gekeken of Grafspee ergens stroomverlies heeft maar ik heb geen verlies kunnen meten met de multimeter. Dus dat is al jeej .
Maar nu zag ik onder mijn BX zijn motor een plasje liggen. Als ik onder de motorkap kijk dan zie ik hier nogal veel nattigheid liggen (is een foto van het net, maar het stuk waaronder het nat was zag er net zo uit).
Dat is de buis die van de bovenkant van de radiator komt. Daarom dacht ik dat het koelvloeistof is maar als ik er met mijn vinger in kom dan ziet het er rood-bruin-achtig uit (automaat-olie?).
Ik heb het oliepijl van de BX gechecked en dat is nog mooi tussen de 2 inkepingen(met een koude motor).
Is dit nu iets om mij zorgen over te maken? Of maak ik me druk om niks?
Noot: mijn BX staat nog steeds werkloos in de garage. Er wordt dus (nog) niet in gereden.
Alvast bedankt voor de (eventuele) geruststelling. En een gelukkig nieuwjaar
Oude vuile koelvloeistof wordt ook bruin. Koelvloeistof voelt dun aan, maar laat een vettig laagje achter als je er aan voelt. Verder heeft het een beetje een zoetige geur. Automaatolie kan daar niet komen, of het moet omhooggespoten zijn. Automaatolie zal veel dikker/stroperiger aanvoelen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Wat er lekt is zo niet te zeggen. Het ziet er wel flink soppig uit. Maar als er niet mee gereden is, is de motor dan niet gewoon enigzins onderkoeld en is dit aangevroren condens ofzo?
De regio van het thermostaathuis is bron van talloze lekkages; ik zie daarboven ook een niet zo heel frisse slangenklem meer zitten.
Ich bin ein Breaker
Dat is dus niet de foto van mijn motor Maar gewoon een foto van de regio waar het bij MIJ nogal vochtig is.
De koelvloeistof is onlangs nog volledig vervangen door nieuwe (in Augustus) en er sindsdien nog maar 500km mee gereden (van en naar keuring).
Maar ben al blij dat het geen automaat olie is . Als ik gewoon het oliepeil in de gaten hou en let of het blijft lekken (want weet dus niet hoe lang het lekt eigenlijk en hoe erg). Ben ik dan nogal safe?
Wat er lekt is zo niet te zeggen.
Dus ook eventuele gevolgen zijn niet te voorspellen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Wat er lekt is zo niet te zeggen.
Dus ook eventuele gevolgen zijn niet te voorspellen.
Ah… dat is toch ook weer minder. . Ik zal het in de gaten houden (of hij dus nog altijd lekt of niet, of dat het gewoon condens was ). Heb het proper gemaakt dus kan het volgende week checken
als het zo koud is als de laatste dagen gaat er vaak wat koelvloeistof lekken, draai eventueel de slangklem wat vaster, gewoon met een schroevendraaier dan zal het wel over zijn.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Re: Lekage bij mijn BiXje (Grafspee)... Zorgen maken?
BunnY schreef:
Noot: mijn BX staat nog steeds werkloos in de garage. Er wordt dus (nog) niet in gereden.
Wat is er mis mee dan? ik heb er vlak voor dat ie naar jou ging nog in gereden..
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Er zit nog geen Belgisch kenteken op toch?
Autofan schreef:Er zit nog geen Belgisch kenteken op toch?
Jep, moet nog steeds al mijn papieren hebben (zit nu te wachten op de inbouw van een nieuwere gastank, want daar was ie o.a. op afgekeurd)
mVg
Re: Lekage bij mijn BiXje (Grafspee)... Zorgen maken?
BunnY schreef:Besten,
Ik heb ook even gekeken of Grafspee ergens stroomverlies heeft maar ik heb geen verlies kunnen meten met de multimeter. Dus dat is al jeej .
nieuwjaar
Ik had enkele dagen geleden een lege accu, althans te leeg om de boel nog aan te zwengelen. De auto was 2 dagen niet gebruikt. Verder heeft het ‘s nachts behoorlijk gevroren. (madame CX staat in de garage, dus BXje moet buiten kleumen)
Een maand geleden is er een nieuwe accu ingekomen. Daar kan het dus nauwelijks aan liggen. De dynamo is maximaal twee jaar oud. Lijkt me dus ook stug.
Ik heb vanmorgen alle contacten maar eens ingespoten met contactspray.
De (binnen opgeladen) accu weer erin gezet. Daarna weer probleemloos gestart. (buiten op da moment -6 C, motor waarschijnlijk nog kouder)
Nu heb ik inmiddels ook heel stoer een multimeter aangeschaft. De accuspanning meten lukt me daarmee nog wel.
Hoe meet je echter of je ergens stroomverlies hebt? Zou dat oorzaak kunnen zijn van de nagenoeg lege accu het probleem dus niet in het laden zit?
Of je klandestine verbruikers hebt? Een lampje tussen de -pool van je accu en de -kabel houden. Oftewel de pool loshalen en dat lampje ertussen houden. Gaat het lampje constant branden dan zijn er verbruikers actief. Gewoon een H4 of H7 lampje met draad eraan nemen ofzo.
Autofan schreef:Of je klandestine verbruikers hebt? Een lampje tussen de -pool van je accu en de -kabel houden. Oftewel de pool loshalen en dat lampje ertussen houden. Gaat het lampje constant branden dan zijn er verbruikers actief. Gewoon een H4 of H7 lampje met draad eraan nemen ofzo.
Lekstroom komt via de massa terug? Had ik ook zelf kunnen bedenken. ops:
In plaats van een lampje moet het ook met de multimeter kunnen neem ik aan als je het ding op milli-ampères zet of zoiets?
Wat is er met zaken als het klokje e.d.? Ik neem aan dat dat te weinig verbruikt om überhaupt te kunnen meten?
Als je een 12V lampje gebruikt gaat het lampje daarvan niet branden. Ik had het met een proeflampje gedaan, geen LEDlampje.
In het DS gedeelte hebben ze mij gezegd om de + pool van de accu te halen en dan tussen de + op de accu en de er pas afgehaalde kabel te meten.
Ik kreeg geen enkele waarde (buiten 0) dus veel zal het niet geweest zijn
BunnY schreef:In het DS gedeelte hebben ze mij gezegd om de + pool van de accu te halen en dan tussen de + op de accu en de er pas afgehaalde kabel te meten.
Ik kreeg geen enkele waarde (buiten 0) dus veel zal het niet geweest zijn
Aangezien de stroom vrolijk rondjes draait zal dat geen verschil uitmaken neem ik aan?