Hallo allemaal.
Eindelijk eens een probleem met de xantia.
Wanneer ik veel stroom gebruik valt mijn radio uit.
Bijvoorbeeld seinen met grootlicht, gaat ie uit en meteen
weer aan. bij inschakelen achterruitverwarming het zelfde verhaal.
Ik vermoed een massa probleem,
is er iemand die weet waar alle massa punten bij een xantia zitten?
De accu is gezond, en de polen ook.
iedereen nog de beste wensen . Gert.
niemand??
Dan moet ik zelf maar op onderzoek uit .
Gert.
Dynamo en spanningsregelaar ook in orde?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik vermoed ook dat het probleem bij de dynamo zit.
Heb je een multimeter? meet eens met verschillende toerentallen wat de output van de dynamo is (kun je meten aan de accupolen) dat zou onder alle toerentallen tegen de 14V moeten zijn.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ga ik eens meten.
Alleen dan zou ik ook problemen moeten hebben met starten lijkt mij.
En zelfs bij koud weer wat langer doorstarten geeft geen problemen.
Maar het is het proberen waard.
Aan de andere kant,
Als de motor niet loopt en de radio speelt wel,
doet het zich ook voor ,
b.v bij het openen van een raam o.i.d.
min pool kabel
Hoi,
Ook van mij een kleine tip.
Ik heb mijn min - pool kabel van de accu vervangen en daarna lijkt alle electronica beter te werken.
Als je een probleem met de min pool kabel hebt kan je dat ook terug zien als er bijvoorbeeld een relais is verbrand. De stroom zoekt een retour kanaal en als dit niet via de min kabel kan dan gaat het via een andere weg….... gaskabel, relais, misschien radio….
Het is maar een ideetje die je voor € 17,- en zelf wat sleutel werk zo opgelost hebt.
Succes
Ronald
Citroën C5 1.8 Ligne Prestige (bj 2003)
Hallo daar was ik weer .
Ik ben even aan het meten geslagen maar
heb niets bijzonders gevonden.
laadspanning bij stationair 13.8 v met alle stroomverbruikers aan.
met alles uit 14.2 v dus lijkt mij goed.
Laadspannig komt niet boven de 14.2 v uit.
@ pagter . Heb je de hele kabel vervangen of alleen de klem ?
Zal het toch wel in de massa moeten zoeken denk ik.
alvast bedankt voor de reacties tot nu toe .
Gert
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Haal in ieder geval de polen even los, schuur ze wat op en smeer ze in met wat zuurvrije vaseline als je dat hebt.
Kijk ook even of de massakabel die van de accuklem naar de versnellingsbak gaat (platte koperen kabel) nog in orde is.
En heb je versterkers op je radio?
De gemeten waardes zijn overigens goed, maar met de opmerking dat het probleem zich ook voordoet wanneer de motor niet draait deed dat inderdaad ook wel vermoeden.
Kijk trouwens ook even of je zekeringbak niet vochtig is.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Heb inderdaad wat versterkers op de radio zitten,
maar b.v seinen met groot licht is ook zichtbaar in de dash verlichting.
Daarom zat ik dus aan de massa punten te denken.
maar ga morgen dus ook nog even in de zekering kast kijken.
Gert.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Het kan natuurlijk zijn dat je accu gewoon niet sterk genoeg is om al het audiovisueel geweld tegelijkertijd te ondersteunen. Met een beetje vermogen aan versterkers achterin is een 44AH accu die niet helemaal meer vers is al snel wat te weinig, zeker met dit koude weer. Je zou kunnen overwegen om een zwaardere accu te installeren, en wellicht een powercap om de stroompieken wat af te vlakken. Versterkers zijn niet zo’n fan van dat aan/uit gedoe.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Misschien een simpele opmerking van mij maar zou het niet in je radio kunnen zitten dat die of de aansluiting daarvan niet helemaal goed meer is?
Heb ooit weleens vreemde storingen gehad met een aldi ( ) radio en daar bleek het gewoon in dat rotding te zitten.
Het proleem zit niet in de radio,
daar het probleem zich ook vooordoet met een andere radio.
het is ook zichtbaar aan de verlichting van het dashboard.
Ik zelf vermoed dat er ergens met de massa iets fout gaat.
Alleen moet ik nog even uitdokteren waar dat allemaal zit.
Het werd ook langzamerhand erger maar begint zo onderhand
vervelend te worden.
En ik heb geen zin om te wachten tot het helemaal fout gaat ,
dus vandaar dit draadje.
Gert.
Min pool kabel
Hoi, daar ben ik weer,
Omdat het probleem bij jou ...soms wel en soms niet is, ....denk ik dat het echt ook te maken heeft met de min kabel.
De motor beweegt en daardoor beweegt ook de kabel, dus kan wrikken.
Misschien is het niet de oplossing maar het kan geen kwaad om deze te vervangen. De min pool kabel kost (incl. 1 klemmen/3 contact punten) € 17,- bij de citroen dealer.
Je haald je accu en acco bodemplaat steun eruit, luchtfilterhuis eraf en je kan heel makkelijk de draad vervangen. Let wel op, de massasteun kontaktpunt aan de motor bij mij gaf ook geen goed kontakt.
Ik heb de kabel op een andere plek aan de massa van de moter gemaakt. (vlak bij de startmotor)
Misschien is dit niet de oplossing voor jou probleem maar je hebt wel weer een mogelijke oorzaak uitgefiltert voor maar € 17,- en wat handarbeid.
Succes,.... ik zou het echt doen.
Ronald
PS je kan je accu wel meten maar dat zegt nog niks over de stroomtransport via de verouderde kabels. Het zegt alleen wat over je accu.
Citroën C5 1.8 Ligne Prestige (bj 2003)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Heb je het nog opgelost? De massa van de dynamo kan ook nog slecht zijn.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Waarom zou het de massa zijn? Kan natuurlijk zeker, maar de plus kan ook zo maar. Ik zou de “dikke” zekeringen onder de motorkap ook maar eens nakijken. De bedrading tussen de motor, zowel plus als min, lijken mij niet het probleem. Als de motor niet loopt is het probleem hetzelfde en de laadspanning op de accu is goed. Met veel weerstand haal je de 13,8 volt echt niet.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Het is meestal gewoon de Massa, ik heb dit ook gehad met mijn Xantia en diverse andere Xantia’s en XM’s, allemaal gefixt door een extra massa te trekken vanaf de accu en een extra plus.
Meestal is de bout waarmee de massakabel vastzit op de bak de boosdoener, maak deze bout en het gat dan ook goed schoon.