Ik heb in de stalling nog een blauwe gsa staat met platte bollen, en ik heb toevallig nog een setje goede bx 1400 veerbollen liggen. Heeft iemand hier ervaring mee of dit qua veergedrag nog een beetje in de buurt komt als ik deze (tijdelijk?) op de gsa schroef?
Edit: Op kenteken weegt de gsa 900 kg en de bx 960kg.
qua gewicht ontlopen ze elkaar igg niet zo heel erg.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Volgens mij moet het wel kunnen
M’n vader rijdt ook rond met Snoek bollen op z’n CX
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ha Art,
Ik rijd nu een paar maanden met BX bollen achter op mijn GS en ik kan het je afraden. Een tijdje terug zat ik met precies hetzelfde ‘probleem’ als jij nu zit alleen waren mijn voorbollen nog aardig en heb ik het daarom alleen achter gedaan.
Het verschil tussen de BX bollen en de GS bollen zit hem in de schokdempende werking. Deze is anders van de BX bollen, ik denk dat de gaatjes die de LHM doorlaten de bol in en uit groter zijn maar dit weet ik niet 100% zeker.
Het gevolg is dat je een GS krijgt die maar blijft deinsen. Ik houd wel van een beetje deinsen maar dit wordt je echt te veel en het kan op snelheid ook gevaarlijk worden.
Dan is het ook nog zo dat de progressiviteit van de veerbollen heel anders ligt bij BX bollen. Dat wil zeggen; bij een veer die progressief werkt neemt de benodigde kracht om de veer een milimeter in te drukken toe naar mate de veer verder in gedrukt wordt.
Deze progressiviteit ligt bij een BX bol iets verder dan bij een GS bol met als gevolg dat de auto heel gemakkelijk in en uit veert; bij optrekken en overschakelen kont van de GS omlaag en bij achteruitrijden kont omhoog. En de draagarmen zullen eerder hun einduitslagen raken (silent blocks).
Om een kort verhaal lang te maken; ik heb bij Chyparse gewoon maar 4 nieuwe gekocht, moet ze alleen nog monteren.
Aha, das intressant. Rijd jij ook op bx 14 bollen? deze schijnen wel anders te zijn dan bijv bx 19 of bx diesel bollen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
De mijne komen hoogst waarschijnlijk van een 1400 of een 1600 af, precies weet ik het niet.
Maar ik kan het me niet voorstellen dat er tussen die verschillende types zoveel verschil in de bolllen zit dat het het rijden van een GS op BX bollen aan te raden maakt.
BX 1400 bollen zijn over het algemeen wat kleiner.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wunderbar schreef:Dan is het ook nog zo dat de progressiviteit van de veerbollen heel anders ligt bij BX bollen. Dat wil zeggen; bij een veer die progressief werkt neemt de benodigde kracht om de veer een milimeter in te drukken toe naar mate de veer verder in gedrukt wordt.
Deze progressiviteit ligt bij een BX bol iets verder dan bij een GS bol met als gevolg dat de auto heel gemakkelijk in en uit veert; bij optrekken en overschakelen kont van de GS omlaag en bij achteruitrijden kont omhoog. En de draagarmen zullen eerder hun einduitslagen raken (silent blocks).
Heb je dat zelf bedacht, want deze redenatie lust ik niet.
Ik zou me voor kunnen stellen dat de combinatie van andere druk, volume en schokdemping voor dit effect kan zorgen, maar een andere ‘progressiviteit’ klinkt mij niet plausibel.
Ik begin wel steeds nieuwschieriger te worden om het te proberen, wieweet
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Weet je zo de specs van de verschillende bollekes?
Als ze een beetje in de buurt komen zou ik ze er ook gewoon op schroeven.
Wel oppassen dat je voor en achterbollen niet verwisselt.
De specs weet ik niet, maar de gsa bollen moeten er toch vanaf, en aangezien het niet zoveel werk is, ga ik het gewoon proberen. Ik weet gelukkig nog wel welke voor en achter zaten.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Art schreef:De specs weet ik niet, maar de gsa bollen moeten er toch vanaf, en aangezien het niet zoveel werk is, ga ik het gewoon proberen. Ik weet gelukkig nog wel welke voor en achter zaten.
Aan de voorzijde is het niet veel werk om het eens te proberen , in tegenstelling tot de achterzijde.
Dat is afhankelijk of de h.d.leiding makkelijk los wil.
Art schreef:De specs weet ik niet, maar de gsa bollen moeten er toch vanaf, en aangezien het niet zoveel werk is, ga ik het gewoon proberen. Ik weet gelukkig nog wel welke voor en achter zaten.
Gaat het niet, dan gaat het niet.
En moet je alsnog nieuwe bollen kopen
Gaat het wel, dan gaat het wel.
En dat is dan toch maar weer mooi meegenomen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
citro-power schreef:Art schreef:De specs weet ik niet, maar de gsa bollen moeten er toch vanaf, en aangezien het niet zoveel werk is, ga ik het gewoon proberen. Ik weet gelukkig nog wel welke voor en achter zaten.
Aan de voorzijde is het niet veel werk om het eens te proberen , in tegenstelling tot de achterzijde.
Dat is afhankelijk of de h.d.leiding makkelijk los wil.
Oh, moet die los dan?
Ik heb de vorige keer toen ik aan de achterremmen werkte al gekeken en met het wiel eraf kom je er al goed bij, niet zoveel werk lijkt me
Benieuwd hoe het rijd. en als het niets is dan maar nieuwe erop.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ries schreef:Wunderbar schreef:Dan is het ook nog zo dat de progressiviteit van de veerbollen heel anders ligt bij BX bollen. Dat wil zeggen; bij een veer die progressief werkt neemt de benodigde kracht om de veer een milimeter in te drukken toe naar mate de veer verder in gedrukt wordt.
Deze progressiviteit ligt bij een BX bol iets verder dan bij een GS bol met als gevolg dat de auto heel gemakkelijk in en uit veert; bij optrekken en overschakelen kont van de GS omlaag en bij achteruitrijden kont omhoog. En de draagarmen zullen eerder hun einduitslagen raken (silent blocks).Heb je dat zelf bedacht, want deze redenatie lust ik niet.
Ik zou me voor kunnen stellen dat de combinatie van andere druk, volume en schokdemping voor dit effect kan zorgen, maar een andere ‘progressiviteit’ klinkt mij niet plausibel.
Ik heb het idee dat je me niet helemaal begrijpt. Misschien heb je het verkeerd gelezen, misschien heb ik het te onduidelijk uitgelegd maakt me even niet uit.
Progressiviteit is een eigenschap en deze is inderdaad niet anders bij een andere veer, de eigenschap blijft hetzelfde. Wat ik bedoel is dat als je de progressiviteit in een grafiek uit zou zetten met op de ene as de milimeters indrukking en op de andere de kracht die het per mm kost om de veer in te drukken dan zie je dat bij een progressieve veer deze lijn heel sterk oploopt.
Hierdoor komt een draagarm van een auto niet vaak tegen zijn einduitslag aan. Hoe verder de veer ingedrukt wordt, hoe meer kracht het kost.
Bij de BX bollen stijgt deze lijn ‘iets later’ als je begrijpt wat ik bedoel? Deze kun je verder indrukken voordat het meer kracht gaat kosten. Dit zal inderdaad een gevolg zijn van een verschil in volume en of druk.
Groeten,
Eric
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ries schreef:Wunderbar schreef:Dan is het ook nog zo dat de progressiviteit van de veerbollen heel anders ligt bij BX bollen. Dat wil zeggen; bij een veer die progressief werkt neemt de benodigde kracht om de veer een milimeter in te drukken toe naar mate de veer verder in gedrukt wordt.
Deze progressiviteit ligt bij een BX bol iets verder dan bij een GS bol met als gevolg dat de auto heel gemakkelijk in en uit veert; bij optrekken en overschakelen kont van de GS omlaag en bij achteruitrijden kont omhoog. En de draagarmen zullen eerder hun einduitslagen raken (silent blocks).Heb je dat zelf bedacht, want deze redenatie lust ik niet.
Ik zou me voor kunnen stellen dat de combinatie van andere druk, volume en schokdemping voor dit effect kan zorgen, maar een andere ‘progressiviteit’ klinkt mij niet plausibel.
Meer druk in je bol op een gelijk oppervlak levert een progressievere veer op.
Daar kun je dus mee spelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>